Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 12:03:
[...]
De software achterstand hangt meer van de fabrikant. Nvidia optimaliseert hun drivers bijvoorbeeld veel beter dan Ati, al is Ati hier ook al meer mee bezig. Maar de drivers van videokaarten zijn wel redelijk goed, door betere drivers zal een kaart hoogstens 25% beter worden (vanaf eerste release tot de laatste beste driver voor die kaart). En die 25% is eigenlijk al te veel.
En dat de kaarten te snel zijn voor de games op dit moment ben ik het niet mee eens, ik denk het juist andersom, de games lopen misschien wel voor op de videokaarten. Neem bijvoorbeeld unreal tournament 2003. Als je alles op de maximale instellingen zet is het nauwelijks te spelen, dan heb ik het dus wel over AA en AF beide aan. En verder is het handig dat kaarten erg snel zijn ivm de toekomst, je kunt er dan lekker lang mee.
Je hebt het nu over driveraanpassingen. Daar refereer ik niet aan met software. Driveraanpassingen zullen primair betrekking hebben op samenwerking met overige hardware en API's, zoals Directx en OpenGL. De laatste twee heb ik niet in gedachten met software. Ik denk aan de software zelf, die gebruik maakt van de API's. Als de software geen of onvoldoende gebruik weet te maken van API's, ben je nog weinig geholpen met een verse videokaart, anders dan meer brute kracht.
Brute kracht, je geeft 't zelf al aan. Dat is waar kaarten nog steeds op afgerekend worden. Engines gaan nog uit van brute rekenkracht en polygonen pompen, terwijl de hardware al een ander pad inslaat. Effecten, overnemen van taken ipv zoveel mogelijk polygonen er doorheen jassen. Een slimmere benadering van 3d dus. De software grijpt terug op het bekende pad: polygonen, hoe meer, hoe beter. Aan al die mooie extra features op je videokaart heb je niets als je software daar niets mee doet. UT2003 zal vast features van huidige kaarten aanspreken, maar sofware wordt IMHO nog steeds gepunt op brute rekenkracht, ipv een slimme benadering.