Toon posts:

[XP] 1 van 3 in LAN onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb draaien 3 PC's in LAN, aangestuurd door Winroute:
PC1 = 192.168.0.1, DHCP, DNS, PROXY en Gateway voor de andere 2
PC2 = 192.168.0.2; PC3 = 192.168.0.3
Sinds een paar dagen is PC3 onbereikbaar. Bij opnieuw detecteren ziet hij alleen zichzelf en de andere 2 staan apart.
namen en werkgroepen kloppen, maar het is net alsof er dus 2 werkgroepen MSHOME naast elkaar lopen (1 voor PC3 en 1 voor PC1 en PC2)
Ik heb winroute al uitgeschakeld, de IP's van alle 3 vastgezet en opnieuw laten detecteren maar zonder suc6
Ik heb toen ook IPCONFIG gedraaid op alle 3 en mij valt op dat PC3 iets anders is ingesteld:
Knooppunttype: gemengd (terwijl de andere 2 op onbekend staan)
IP-routering ingeschakeld: nee (terwijl die andere 2 staan ingeschakeld)
Volgens mij zit hier ergens de flessenek, maar ik weet niet hoe ik nu verder moet

wie helpt??

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Zie nog geen subnet staan, die is gewoon 255.255.255.0? Zal wel.
Probeer die 3e pc is helemaal opnieuw te configureren, het hele netwerk gebeuren dus uninstallen en dan opnieuw aanmaken, dit wil nog wel eens werken.

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01-2025
het tcp ip protocol even weghalen bij netwerk opties, en dan weer op nieuw installeren

Verwijderd

of evt bij alle 3 IPX/SPX installeren (werkte bij mij namelijk)

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
markoh schreef op 02 januari 2003 @ 11:03:
het tcp ip protocol even weghalen bij netwerk opties, en dan weer op nieuw installeren
Inderdaad

Verwijderd

Topicstarter
OK, thx, subnetten staan idd goed (255.255.255.0), IPX/SPX/NETBIOS had ik op alle 3 al geinstalleerd (of kan ik dat beter gewoon overal weghalen), zal op 3 die TCP/IP es weghalen en opnieuw installeren ...

Nu alleen nog weten hoe ik dat TCP/IP-protocol weghaal: Bij de eigenschappen van de NIC laat ie zich niet verwijderen 8)7 ; als ik de gehele adapter in apparaatbeheer weghaal en reboot, installeert ie ook gewoon de bestaande instellingen weer |:( (die het dus niet doen :X )
Dus hoe haal ik nu alles van die TCP/IP weg zodat ik weer schoon kan beginnen :?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 11:59 ]

• StruvusMaximus
welke windows versie draai je op pc 3?

Verwijderd

Topicstarter
XP PRO (evenals op de andere 2)

Verwijderd

Haal nou eerst eens IPX en NetBUEI weg. Desnoods tijdelijk totdat je TCP/IP aan de praat hebt. Die heb je niet nodig, hooguit bij oudere games. Kan alleen maar voor verwarring zorgen.

Vervolgens op alle machines de IP-adressen even langs lopen, en kontroleren dat de subnetmaskers overal gelijk zijn.

Wanneer bovenstaande is gecontroleerd, moeten de 3 machines in ieden geval mekaar kunnen zien. Zelfs zonder default gateway moeten de drie machines elkaar kunnen zien.

PC2 en PC3 moeten dan 192.168.0.1 als default gateway krijgen (en ook als DNS server trouwens).

• StruvusMaximus
rechtermuisknop op lan verbinding in netwerkeigenschappen en daar zul je de protocollen vinden, het is inderdaad verstandig het ipx protocol te verwijderen daar heb je niks aan, netbeui kan af en toe nog wel eens helpen met het sneller vinden van pc's in een netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Dit klopt allemaal:
PC1 -> NIC manueel op 192.168.0.1, sub 255.255.255.0; WinRoute: DHCP-server 192.168.0.1, DNS-forwarder ingeschakeld, PROXY 192.168.0.1:3175
PC-2 ->NIC auto, bij geavanceerd DHCP ingeschakeld, Gateway op 192.168.0.1; Bij IE PROXY op LAN op 192.168.0.1:3175
PC-3 ->NIC auto, bij geavanceerd DHCP ingeschakeld, Gateway op 192.168.0.1; Bij IE PROXY op LAN op 192.168.0.1:3175
Toch: 1 en 2 no problemo, 3 niet te krijgen
Schakel ik WinRoute uit en stel alle NIC's manueel in: 1 op 192.168.0.1, 2 op 182.168.0.2 en 3 op 192.168.0.3 en ik laat netwerk herkennen: allen op werkgroep MSHOME dan zien 1 en 2 elkaar en zien ze beide 3 niet; 3 ziet alleen zichzelf en de andere 2 niet...

Verwijderd

PC-2 ->NIC auto, bij geavanceerd DHCP ingeschakeld, Gateway op 192.168.0.1; Bij IE PROXY op LAN op 192.168.0.1:3175
PC-3 ->NIC auto, bij geavanceerd DHCP ingeschakeld, Gateway op 192.168.0.1; Bij IE PROXY op LAN op 192.168.0.1:3175
Je stelt die gateway toch niet met de hand in hoop ik, terwijl je een DHCP server hebt draaien?

Verwijderd

Topicstarter
nee, alles auto op de niet-server nic's
dan geeft IPCONFIG /ALL:
PC2
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pc2
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-08-A1-1A-B4-45
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 2 januari 2003 12:37:52
Lease verlopen . . . . . . . . . : maandag 6 januari 2003 12:37:52

PC3
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pc3
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: gemengd
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-08-A1-19-F6-8b
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 169.254.156.185
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

and that's it...

Verwijderd

PC 3 heeft een APIPA -adres in gebruik (izniegoe!). Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer de DHCP server geen antwoord geeft.

Doe op PC3 eens een ipconfig/renew, als je een timeout krijgt ipv een is er iets fout met de verbinding (kabel stuk, brakke switch/hub, etc).

• StruvusMaximus
waarom is bij pc2 alles handmatig ingesteld? en bij pc 3 niet?, of net andersom natuurlijk , nu zitten ze niet op het zlefde subnet, en dus heb je 2 mshome netwerken..

Verwijderd

Topicstarter
@marko: bij 2 is, zoals ik al zei, NIETS handmatig ingesteld: als ik alles op auto heb staan staat bij de eigenschappen van de NIC alleen bij geavanceerd dat DHCP ingeschakeld is. De rest van de gegevens komen dan pas bij ipconfig boven water.
Laat ik echter 3 ook op auto staan, dan geeft eigenschappen dezelfde instellingen als 2, maar bij ipconfig mis ik dan de helft, oftewel: de DHCP-server stuurt 3 niet aan (denk ik dan)
Ik denk dan dat het verschil zit in: Knooppunttype: gemengd en IP-routering ingeschakeld: nee, want dat staat bij 2 op resp. onbekend en ja en die werkt wel.

Zal de kabel (nog eens) checken en die /renew doen...

-> kabel is goed, switch ook: als ik de kabel verwijder gaan netjes de lampies uit, bij insteken weer aan.
IPconfig geeft na /renew kan niet renewen, DHCP-server geeft geen antwoord, lease is verlopen...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 14:02 ]

Verwijderd

Wissel eens tussen PC 2 en PC 3 met de netwerkkaart, netwerkkabels, poortje op de switch, etc.

Er moet toch een moment zijn dat probleem mee verhuist van de ene naar de andere PC?

Ik ga er gezien de omschriving van je probleem van uit dat er hardwarematigs iets fout gaat.

Enne, lampjes aan en uit wanneer je je kabel in en uit de switch steekt zegt bijna niks. Misschien is er wel een probleem op het gebied van link-speed negotiation, dat zou ook nog kunnen. Zet de linkspeed een vast op 100 half bijvoorbeeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog steeds van een ondehuids conflict uit: 'k heb net de DHCP-server van WinRoute uitgeschakeld, winroute uitgeschakeld en verwijderd;
PC1 manueel op 192.168.0.1 gezet
PC2 en 3 manueel op resp. 192.168.0.2 en 192.168.0.3 met gateway op 192.168.0.1
gechecked met ipconfig en alles was naar wens
wizard gestart op 1; rechtstreeks vbd met I-net en alles laten detecteren
gechecked met ipconfig en alles stond nog zoals ingesteld :)
wizard gestart op 2; vbd vie gateway op 1 met I-net en alles laten detecteren
gechecked met ipconfig en wat denk je: DHCP ingeschakeld, DNS-server aan etc.
Eigenschappen van de nic bekeken en die stonden nu ook weer op auto !
Als ik dan computers zoeken op 2 doe "vindt" ie ook pc 3, maar kan em niet bereiken...
DUS...zitten er onderhuids door mijn geklooi....een aantal instellingen mekaar in de weg.
Wat is dus eigenlijk wat ik nu wil: op alle 3 alle netwerkinstellingen helemaal eraf en weer van scratch beginnen. Hoe pak ik dit aan, want TCP/IP laat zich niet de-installen

Verwijderd

Laat die DHCP server nou maar juist draaien. Het feit dat je wel of geen ipadres krijgt toegewezen van je DHCP server is juist een heel goede check of je netwerkverding in orde is.

Heb je gezegd wat ik zei over het verwisselen van NIC's, netwerkkabels, switchpoortjes en zo?

Verwijderd

Topicstarter
'k heb de nics omgedraaid in 2 en 3: helpt niks; 'k heb de kabels in andere switchpoortjes gedaan: helpt niks; kabels echt verwisselen gaat niet (switch staat bij pc3 aan een 2 meter kabeltje, de andere 2 aan een 10-meter) en volgens mij moet dat spul goed zijn... switch + kabels zijn 2 weken oud en hebben goed gewerkt. switch stond eerst bij 2 en toen moest ik ook al af en toe 3 weer opnieuw laten zoeken, maar sinds ik de switch bij 3 heb gezet bek ik em helemaal kwijt. Weet niemand hoe ik ALLE netwerkinstellingen TOTAAL verwijder?

Kan het ook in de DHCP-server-instellingen zitten?: ik heb namelijk maar een adres-scoop van alleen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.3 ingesteld zonder lease-tijden
maar hij gaf bij ipconfig op 2 wel einde lease tijden op, dus als 3 dan buiten zijn tijd loopt kan ie nergens anders heen en blokkeert misschien 3? Of is dit een verhaal van de tepel en de melk

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 15:58 ]

Verwijderd

Volgens mij is gewoon de kabel van PC 3 stuk (slecht kontakje).

• StruvusMaximus
normaal als je de wizard netwerk gebruikt op PC 3 worden de waardes van tcp/ip weer aangepast, mischien is dat een mogelijkheid?

Verwijderd

Geeft een wat grotere range op in winroute en controleer of je ICS niet per ongeluk ook nog aan hebt staan.

dit doe je door naar de eigenschappen van je lan-verbinding te gaan en dan in het tabblad geavanceerd te kjiken.

En kijk de kabel van PC3 na verwissel deze effe met die van PC2 aangezien deze ook 10 meter is

Verwijderd

Mijn tip:nog effe niet met wizards knoeien: op PC 2 en PC 3 alles op automatisch zetten moet tenminste leiden tot het mekaar kunnen pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik ping tussen de goeie PC's krijg ik gegevens
wanneer ik ping naar een onjuiste IP of een niet bereikbare PC (lees:3) krijg ik: Time-out bij opdracht.
Wanneer ik ping vanuit de foute PC naar een goeie krijg ik: kan doelhost niet vinden
Waarin zit em dit verschil??

Verwijderd

Dat de verbinding van PC 3 niet klopt.

Ga maar na: PC 3 krijgt geen ipadres, maar verzint er middels APIPA zelf 1, vervolgens kan niemand PC 3 pingen, en andersom, je kunt vanaf PC 3 niemand anders pingen.

Verwijderd

Topicstarter
En dan dit:
heb de switch tijdelijk verplaatst naar een ander systeem met andere kabels:
de (wellicht defecte) kabel van 3 aan 1 en die van 1 aan 3; 3 vastgezet op 192.168.1.5, proberen te pingen: geen resultaat: 3 is niet te bereiken.
Pingen naar mezelf: geen probleem... kabel van 3 is dus goed
Had ook alle poorten op de switch al met 1 en 2 getest: waren ook alle goed
NIC in 3 misschien defect?
PC1 uitgezet; kabels uit de switch gehaald -> bij 3 melding in tray dat er een netwerkverbinding is verbroken ?)
NIC werkt dus toch, anders detecteert hij dat toch niet!?
Alles weer aangesloten zoals het was; pingen vanaf 3 naar mezelf: hij doet het
pc1 ook weer gestart en winroute geeft hier ook 192.168.1.5 aan als zijnde actief in DHCP-venster.
Ik denk: he, hij is er weer. ik vanaf 1 pingen naar 192.168.1.5: nada
Ik naar 3: proberen te pingen naar 192.168.1.1: nada! ik pingen naar mezelf: nada
ff de DHCP voor de zekerheid resetten: ipconfig /renew op 3: bla bla lease verlopen.
schiet mij maar lek...

Verwijderd

Verwissel nou eens de NIC's van PC 2 en PC 3 (als je al de kabels en de switch hebt gechecked is dat de volgende stap).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 13:38 ]

Verwijderd

Een link detectie van je netwerkkaart wil nog niet zeggen dat ie 100% goed werkt (dit zelfde geld ook voor UTP kabels kunnen toch een link geven maar voor geen meter werken)

Dus verwisselen is de enge mogelijkheid om zekerheid te hebben

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben natuurlijk volkomen gelijk (en ik ben natuurlijk weer volkomen eigenwijs)
De NIC is inderdaad brak: in 2 deed 'ie utselfde als in 3 en toen ik de goeie weer plaatste deed die weer netjes wat 'ie moet doen.
THX, nieuwe nic dus :)

En de NIC is vervangen: problemen opgelost.
THX to all
Topic kan dicht...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 19:11 ]

Pagina: 1