Thoroughbred B 133FSB mod naar 166FSB

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik weet niet of dit al bekend was (search zei van niet) maar ik las net een stukje waarmee je je 133MHz FSB t-bred B processortje veilig en vlekkeloos op een FSB van 166 kan laten lopen door wat bruggetjes te verbinden:
AMD Athlon XP Mods for Fsb of 166Mhz and 220MHz
Posted on Tuesday, December 31, 2002
at 3:00 PM by Zardon - View Article Comments

Modifying A 133 Fsb T-bred B Into 166 Fsb
We mentioned earlier that there are differences between Barton and TBred-B in terms of their L12 bridges. The difference can also be seen with the Athlon XP 2700+ and 2800+, which share a 166MHz FSB. Would it be possible to go straight to a 166MHz FSB by changing the L12 bridges? We decided to test this with a TBred-B Athlon XP 2200+....

To reconnect the two severed L12 bridges, we will use the same method used to unlock the multiplier. Apply correction fluid to the gap in the second bridge from the right (the bridge we will attempt to connect), then tape the adjacent bridges to prevent short-circuiting. Then connect the bridges using a conductive silver pen. PC booted and the BIOS quite clearly shows a 166MHz FSB. A simple L12 connection to unlock 166MHz FSB speeds seems to be well worth the effort – if you choose to unlock the multiplier, unlock this higher FSB setting as well to give a significant performance boost.
Meer hier

Verwijderd

BioWEB schreef op 02 januari 2003 @ 09:54:
Ik weet niet of dit al bekend was (search zei van niet) maar ik las net een stukje waarmee je je 133MHz FSB t-bred B processortje veilig en vlekkeloos op een FSB van 166 kan laten lopen door wat bruggetjes te verbinden:

[...]

Meer hier
staat op de frontpage ;) :+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

:?
Je moest toch juist de 166 MHz CPU's (2700 en 2800) omzetten naar 133 MHz om ze op hoge FSB's te laten draaien?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Demoniac schreef op 02 January 2003 @ 10:20:
:?
Je moest toch juist de 166 MHz CPU's (2700 en 2800) omzetten naar 133 MHz om ze op hoge FSB's te laten draaien?
LOL :D

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 11:18

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

Verwijderd

op 166fsb "mode" kom je niet hoger dan 180fsb ...op 133 kom je tot 220fsb ...althans zo staat het op frontpage..

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 10:27:
[...]

op 166fsb "mode" kom je niet hoger dan 180fsb ...op 133 kom je tot 220fsb ...althans zo staat het op frontpage..
Maar wat ik ervan heb begrepen is dat je zo je mobo "fopt" dat het een locked 166FSB is en dus automatisch je dividers goed in werking laat treden...

Dus handig voor de mensen met bijvoorbeeld een Radeon9700 oid. aangezien deze niet echt lekker wil met hogere FSB's...

[ Voor 17% gewijzigd door KneoK op 02-01-2003 10:46 ]

Verwijderd

Wat zou kunnen, is dat hetzelfde probleem opduikt dat de TBird serie wel plaagde, namelijk het eerste opstarten van de electronica. Als de CPU b.v. een multiplier heeft van 14x en op 14x166 wil starten met srandaard VCore op dus 2324 Mhz en het niet redt. Omdat de VCore dus nog laag staat.

Echter op 14x133=1862 Mhz wordt de electronica (BIOS e.d) wel sussesvol gestart, waarna de rest van de boot op hogere VCore en FSB plaatsvindt.

Of zoiets.. ;) (Vul maar hogere snelheden in naar wens....)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 13:23:
Wat zou kunnen, is dat hetzelfde probleem opduikt dat de TBird serie wel plaagde, namelijk het eerste opstarten van de electronica. Als de CPU b.v. een multiplier heeft van 14x en op 14x166 wil starten met srandaard VCore op dus 2324 Mhz en het niet redt. Omdat de VCore dus nog laag staat.

Hmm.. Hier volg ik je niet helemaal meer...

't gaat erom dat de fsb dus juist hoger kan als dat bruggetje verbroken is.. hogere fsb, dus lagere multiplier..
Dus zou het ding bij een lagere multiplier x 166 toch gewoon op moeten starten?

't enige wat ik op deze manier zou kunnen verzinnen is dat hij met de hogere FSB start, bij de default multiplier.. Dan kan het inderdaad fout gaan.. Maar dan zie ik de logica weer niet waarom hij bij een default fsb van 133 wel goed zou gaan :)

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Twynn schreef op 03 januari 2003 @ 07:55:

[...]

Hmm.. Hier volg ik je niet helemaal meer...

't gaat erom dat de fsb dus juist hoger kan als dat bruggetje verbroken is.. hogere fsb, dus lagere multiplier..
Dus zou het ding bij een lagere multiplier x 166 toch gewoon op moeten starten?

't enige wat ik op deze manier zou kunnen verzinnen is dat hij met de hogere FSB start, bij de default multiplier.. Dan kan het inderdaad fout gaan.. Maar dan zie ik de logica weer niet waarom hij bij een default fsb van 133 wel goed zou gaan :)
En dan vooral dat de fsb FIXED op 166MHz staat waardoor je moederbordje denkt een 166 variant te hebben en dus automagisch alle dividers goed instelt...

Verwijderd

Wat ik bedoel is dat de CPU volgens de AMD voorgeschreven methode start op default settings en de FSB van het mobo. Pas daarna wordt gedaan wat er in de CMOS staat over multiplier en VCore. Als je de FSB dus via de CMOS op 200 hevt staan, zal standaard multi+VCore+200FSB niet werken.

Als die 200FSB dus eerst op 133FSB blijft start de boel op, waarna de CMOS settings met een andere VCore+FSB+Multi gaat werkern.

Effe rekenen, als je van 166 naar 200 gaat, is dat 37 hoger, bij 133 wordt dat dus 174 Mhz, wat waarschijnlijk wel wil starten.

(Ik heb dus altijd begrepen dat AMD voorschrijft om bij het opstarten van de hardware, dus voordat je wat ziet op het beeldscherm, alleen de FSB als variabele te houden. De rest zou van de CPU bruggen moeten komen. Wat er aan de Thoroughbred serie anders schijnt, is dat de CPU ook settings heeft voor FSB...)

Misschien worden dus de borden nog steeds gebouwd volgens de TBird structuur. Wat een verklaring zou KUNNEN leveren voor dat FSB133/166 en hoger klokken gedoe.. ;)

Niet dat ik wat weet, ik pretendeer alleen maar een mogelijk verband te zien, en speculeer hardop. :D

Ik gok dus dat het er op lijkt dat de " plus FSB" waarde in de CMOS staat.... niet alleen de absolute FSB. En eerst wordt de plus waarde gebruikt om te starten, daarna de absolute.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 11:17 . Reden: tijpvautjesch ]

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 11:14:

[verhaaltje]

Effe rekenen, als je van 166 naar 200 gaat, is dat 37 hoger, bij 133 wordt dat dus 174 Mhz, wat waarschijnlijk wel wil starten.

[nog een verhaaltje]
WOOW !!! Jij moet boekhouder worden !!!

Zou je mij deze berekeningen kunnen uitleggen ? Ik snap namelijk niet helemaal wat je bedoeld denk ik.

Verwijderd

Och klein rekenfautje, 37 inplaats van 33, en meteen sarcastisch worden. tssk tssk.

;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, ok.. Zit iets in..

Dat zou eigenlijk gewoon uit te proberen zijn door de default multiplier aan te passen :)

Een andere verklaring zou ik trouwens ook niet echt kunnen bedenken.. Dat ene bruggetje zal niet echt iets met de elektronica doen waardoor het opeens niet meer sneller zal werken :)

Verwijderd

Nou,
tegenwoordig zijn ook de chipsets wat meer geavanceerd. Latchup spanningen en stuur stroom sterkte verschilt per type cpu-core, en kan best " intelligent" tijdens de eerste boot fase ingesteld worden door de electronica.

Als je een ouder type CPU forceert, wat je dus eigenlijk wel doet door te zeggen dat het een FSB133 type is in plaats van wat hogers, kan er best ook een hogere aanstuur waarde ingesteld worden, waardoor je misschien verder komt met overklokken.

Tenslotte moeten ze nu al rekening houden met :

Duron
Tbird
Morgan
Palomino
Thoroughbred
Barton

En wat er dan nog meer aankomt straks....
Pagina: 1