iets lijkt er bij mij RIP, maar is het de proc of het mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 17:06
Mijn bak doet niet zoveel meer. De ventilators enzo gaan aan en zelfs de lichtjes op het mainboard doen het, maar daar blijft hij hangen, geen beeld, geen piepjes, alleen het ingebouwde error message displaytje geeft "00" aan, en gaat verder helemaal niet (zoals normaal is) door een aantal verschillende post-codes heen. Meer eigenaardigheden: de reset-knop lijkt helemaal niks te doen, en ik heb het idee dat de processor ook helemaal niks doet omdat mijn koelblok koel blijft als ie een tijdje aanstaat.
Het lijkt me dus dat óf het moederbord óf de processor dood is :'( , maar welke van de twee is het?
veel dank alvast voor eventuele tips!

relevante specs:
Athlon XP 1600+
Epox 8kha+
net nieuwe Enermax 450W voeding
2x 256MB Crucial PC2100 DIMM
Leadtek Geforce3 Ti200

/edit oja ik was vergeten erbij te zetten dat ik al geprobeerd heb het bios te resetten maar dat helpt ook niet

[ Voor 9% gewijzigd door vlix op 02-01-2003 13:24 ]

Only connect...

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 14:17
Vaagjes maar zelfs al is je mobo stuk dan meestal geeft hij nog een pieptoon dis ik denk dat je xptje weggies is :/
je kan ook gewoon wachten met alle stroom eraf
dat heeft bij mij weleens geholpen

[ Voor 28% gewijzigd door Firestormer op 02-01-2003 05:59 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Álle tips die je hier ooit zult krijgen kun je al meteen op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter terugvinden :)

Zie LEZEN eer je hier een topic opent! en Technische PMG FAQ B)

• vlix
Ik heb ook eerst de faq doorgelezen hoor en daar staat dus juist niks in over mijn specifieke probleem...
firestormer ik weet het ook niet maar zou mn moederbord niet juist als alleen de processor kapot is nog in staat moeten zijn om piepjes te geven (piepjes die zeggen dat mn proc dood is bijvoorbeeld)?

Only connect...

Verwijderd

Waarom lukt het niet om je bios te resetten :?
Of helpt het niet om je bios te resetten . . ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

vlix schreef op 02 januari 2003 @ 13:09:
Ik heb ook eerst de faq doorgelezen hoor en daar staat dus juist niks in over mijn specifieke probleem...
Natuurlijk staan er geen oplossingen in voor specifieke problemen :X

Maar met je eigen gezond verstand en logica moet je echt wel dingen kunnen uitsluiten :)
maar zou mn moederbord niet juist als alleen de processor kapot is nog in staat moeten zijn om piepjes te geven (piepjes die zeggen dat mn proc dood is bijvoorbeeld)?
Dit staat dus ook in de troubleshooter B)

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
en wat doet hij zonder processor?

Verwijderd

(BalusC, ik geef de beste man nog 1 advies oke . . ;) )

Trek al je kaarten eruit (behalve AGP natuurlk) en prik het geheugen er ff opnieuw in.
Probeer het desnoods ff met je oude voeding (als die tenminste niet RIP is :) )

Verwijderd

Dit komt mij bekend voor:
Had zelf dit probleem ook, precies dezelfde symptonen
Lampjes enzo doen het, fan's draaien, alleen geen hete proc en geen beeld, niks.

Bij mij was het probleem dat een ader van de ide kabel van de hd stuk was gegaan. Ik had de ide-kabel vervangen, en hij starte weer op.

*Ik had bijna nieuwe proc gekocht, toen zag ik gaatje in ide kabel*

edit: Bij mij maakte het ook niks uit of proc er in zat of niet. Steeds hetzelfde, maar met nieuwe kabel deed ie het weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 13:47 ]

Verwijderd

Ik heb ook een mobo probleem. Mijn leadtek nforce 2 van een maand oud is ook overleden. Alle fans gaan draaien maar wilt niet boote. Bios gerest 100x en mijn proc getest op een ander moederbord. Deed het gewoon. Nu vraag ik me nog af of het aan me geheugen ligt. (kon me ddr geheugen niet teste.) maar ben bang dat het mijn nieuwe moederbord is.

zonder geheugen moet hij ook gewoon boote toch ? of.. was dat alleen in the old days zo? (80386 tijd ;) ) nou ja. ik denk dat hij jouw mobo ook is . sinds ik dezelfde sympoten heb. ook geen geluid.

• vlix
Bedankt voor de reacties! Bios reset lukt wel, maar helpt niet :-) Ik heb al gekeken of alles loskoppelen iets uithaalt, maar nee. er zitten momenteel geen ide of floppy kabels aangesloten, geen video of pci kaarten, en ik heb ook geprobeerd of het mobo zonder geheugen of zelfs zonder processor nog een teken van leven geeft in de vorm van piepjes of post-codes op het displaytje. Ook geprobeerd het geheugen weer in andere volgorde terug te zetten. Niks dus. Ook andere voeding geprobeerd, daar ligt het ook niet aan.

BalusC mijn excuses, ik vond inderdaad dit in de troubleshooter:

Trek geheugen en/of videokaart eruit, de moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is

Nou mijn moederbord geeft geen piepjes zelfs als alles eruit ligt, zelfs niet als mn proc er ook uitligt, dus als bovenstaande klopt dan moet mn moederbord dus wel gaar zijn nietwaar?

Only connect...

Verwijderd

Er blijft niet veel anders over he :)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 15:54 ]

• vlix
Nou ik heb net met een oud mobo (heeft net als mijn Epox een Award bios) ff getest of dat mobo piepjes gaf als behalve geheugen en videokaart ook de processor ontbreekt, en nee, GEEN piepjes. Dus misschien is het in mijn geval dan toch de processor zoals Firestormer zei... bah ik weet het niet meer.
en BalusC misschien is bovenstaande wat om in de troubleshooter op te nemen ;)

Only connect...

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:48
Is het gekomen nadat je de nieuwe voeding erin heb gezet? Zoja dan zou het best kunnen dat de voeding het zooitje gemold heeft.

• vlix
ja dat is best waarschijnlijk maar aan de andere kant heb ik die voeding intussen ook op een ander mobo zonder problemen laten werken dus ik neem maar aan dat er al iets stuk begon te gaan en dat die nieuwe voeding de spreekwoordelijke druppel was...

Only connect...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

vlix schreef op 02 januari 2003 @ 16:53:
Nou ik heb net met een oud mobo (heeft net als mijn Epox een Award bios) ff getest of dat mobo piepjes gaf als behalve geheugen en videokaart ook de processor ontbreekt, en nee, GEEN piepjes.
Ik volg dat niet helemaal..
Bedoel je dat je de mobo had getest zonder processor :?

• vlix
Precies. Eerst dat oude moederbord getest met alleen processor erin, geen videokaart of geheugen, niks, alleen de atx kabel en het speaker kabeltje. Ik kreeg netjes lange piepjes om aan te geven dat er iets mis was. Toen ook nog eens de processor eruit gehaald: geen piepjes, helemaal niks. Dus dat betekent dat die piepjes je nooit kunnen vertellen of je processor stuk is of niet omdat ie geen piepjes geeft als de processor afwezig (of stuk) is. En de afwezigheid van piepjes kan lijkt mij dus zowel wijzen op een brakke processor, als op een brak moederbord.
En ik weet dus niet welke van de twee bij mij het geval is, dus ik zal toch van iemand een athlonnetje of een athlon mobootje moeten zien te lenen... tenzij iemand nog een wonderkuur weet :)

Only connect...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, nu snap ik het :)
vlix schreef op 02 januari 2003 @ 18:24:
Toen ook nog eens de processor eruit gehaald: geen piepjes, helemaal niks.

Dat is juist normaal wanneer je geheugen, videokaart en CPU eruithaalt.. Hieronder zet ik even voor de duidelijkheid een quote uit de troubleshooter:
Trek geheugen en/of videokaart eruit, de moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is
Dus: als je geheugen en videokaart eruithaalt en de CPU erin laat zitten en er gebeurt het volgende:
- mobo piept --> normale reactie
- mobo piept niet --> mobo hoogstwaarschijnlijk stuk

Is het zo een beetje duidelijker? :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 02-01-2003 18:29 ]

• vlix
dankjewel, ik zat dus alleen te denken dat er niet zoveel verschil is tussen een AFWEZIGE processor en een BRAKKE processor, en dat je dan dus in beide gevallen geen piepjes krijgt. Maar ik kan inderdaad best ongelijk hebben... (tussen 2 haakjes, hoe kan ik eigenlijk italics en vetgedrukte letters gebruiken in dit forum?)
Hoe dan ook ik ga er in ieder geval vanavond wel achterkomen of je gelijk hebt want ik ga ff bij iemand langs om zn athlon te proberen. Ik laat het wel weten, en nogmaals bedankt voor de tips!

Only connect...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

BalusC : Je bedoelt dus dat als je video-kaart of je geheugen eruit is en je mobo piept, de CPU functioneert ?

En als die niet piept het mobo OF! je CPU brak is :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Firestormer schreef op 02 januari 2003 @ 05:49:
Vaagjes maar zelfs al is je mobo stuk dan meestal geeft hij nog een pieptoon dis ik denk dat je xptje weggies is :/
mijn msi k7t 266 pro liet ook het leven zonder een enkele piep :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Madrox schreef op 02 januari 2003 @ 18:54:
BalusC : Je bedoelt dus dat als je video-kaart of je geheugen eruit is en je mobo piept, de CPU functioneert ?
Nee, maar zo sluit je uit dat de mobo brak is :)
De CPU kan ook brak zijn, maar dat hoeft niet.
En als die niet piept het mobo OF! je CPU brak is :?
Of allebei uiteraard. Maar er is veel meer kans dat de mobo dan brak is :)
vlix schreef op 02 januari 2003 @ 18:53:
(tussen 2 haakjes, hoe kan ik eigenlijk italics en vetgedrukte letters gebruiken in dit forum?)
[FAQ]FAQ[/FAQ] B)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 02-01-2003 19:05 ]

• vlix
Nou het was inderdaad het mobo, dus BalusC je had helemaal gelijk :) ff nieuw asus nforce2 bordje halen vandaag...

Only connect...

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:48
vlix schreef op 02 januari 2003 @ 17:54:
ja dat is best waarschijnlijk maar aan de andere kant heb ik die voeding intussen ook op een ander mobo zonder problemen laten werken dus ik neem maar aan dat er al iets stuk begon te gaan en dat die nieuwe voeding de spreekwoordelijke druppel was...
Heb je jezelf wel eerst ontlanden aan de kast anders zou het ook nog kunnen dat je iets gemold het met statiche spanning.

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

als dat zo is gewoon een paar dagen laten staan tot ie ontladen is en dan nog eens proberen

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• vlix
nahjah ik heb nu al een mooi nieuw asus a7n8x nforce2 bord erin gehangen, maar ooit ga ik nog wel es kijken of het epox bordje het nog wil doen op de 1 of andere manier...

Only connect...

Pagina: 1