Toon posts:

Titan, wat zal de Huygens sonde er vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In 2004 komt het ruimtevoertuig Cassini aan bij Saturnus.
Daar zal hij een sonde, genaamd Huygens, neerlaten op het
opppervlak van de maan Titan.

Volgens de meeste geleerden zou deze maan een diepvries
aarde moeten voorstellen, met oceanen van vloeibaar stikstof.

Wat denken jullie eigenlijk wat deze sonde daar zal aantreffen
onder die dikke laag ondoorzichtige dampkring ?

Deze maan heeft overigens wel de juiste kleur om als mascotte
te dienen voor het Nederlands elftal.
;)

Verwijderd

Afhankelijk van waar hij landt:

kale koude rotsen, sterk geërodeerd door vele vloeistoffen die over oppervlak kolken (zal best een flinke eb en vloed beweging zijn met zo'n grote planeet naast je).

of

verzuipen in diezelfde kolkende massa.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 12:58:
[...]
zal best een flinke eb en vloed beweging zijn met zo'n grote planeet naast je
[...]
Tenzij ik me heel erg vergis ziet die heel grote planeet altijd dezelfde kant van Titan (tidal lock).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mezza
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-01-2022
Er is om heel Titan een laag ijs, maar ondervind de maan zo veel wrijfing door de zwaartekracht van Saturnus dat onder die laag ijs wel alles vloeibaar is. Zelf acht ik de kans klein dat ze leven aantreffen, maar het is wel een belangrijke reden geweest om de sonde daar heen te sturen. Op aarde hebben we ook bacterien die leven zonder zonlicht puur op de warmte van diepzee geizers. Aan die eisen wordt op Titan in ieder geval voldaan.

Geef mij nog een joint zei de goudvis, misschien word ik haai

Verwijderd

Mezza: Heb je het niet toevallig over Europa ipv Titan?

http://www.seds.org/~rme/europa.htm

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet ondenkbaar dat er op Titan een zelfde situatie aanwezig kan zijn ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Nee, Titan bestaat niet grotendeels uit water zoals europa, maar uit methaan, ammoniak en stikstof.Als het er koud genoeg is, zal dit inderdaad meren vormen.
En nog wat stoffen, ben ff vergeten welke allemaal, maar de atmosfeer van titan schijnt behoorlijk op de atmosfeer van de aarde te lijken ten tijde van het ontstaan van het eerste leven.Daarom is titan ook interessant.Nadeel is natuurlijk dat het er stukken kouder is, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er zich leven heeft ontwikkelt, hoogstens wat organische stofjes.
Hoewel.. het zou kunnen dat door de getijdenkrachten er een soort opwarming in de kern plaatsvindt, die eventuele watermassa's in de korst vloeibaar zou kunnen houden, net als idd europa wellicht heeft, hierin kan zich misschien leven ontwikkelen

[ Voor 19% gewijzigd door blobber op 02-01-2003 23:53 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• mezza
  • Laatst online: 12-01-2022
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 19:34:
Mezza: Heb je het niet toevallig over Europa ipv Titan?

http://www.seds.org/~rme/europa.htm
LOL, was jullie oud en nieuw net zo zwaar als die van mij? ben er niet helemaal bij nog, excusses.

Geef mij nog een joint zei de goudvis, misschien word ik haai

Verwijderd

Topicstarter
Het is te hopen dat de sonde niet in de 'plomp' valt ;)
Wat ik mij afvraag is of dat ding ook realtime foto's kan maken
van het oppervlak ? Of bevat ie alleen maar meetinstrumenten ?

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

Keida

dr.

Ik weet het niet heel zeker, maar was er niet iets fout met de sonde? Volgens mij kon hij niet meer gelanceerd worden of zo.. Zoek ik ff op.

Hmm, kennelijk toch nog intact :) Gelukkig...

maar het duurt nog wel ff

Cassini will reach Saturn on July 1, 2004, and release its piggybacked Huygens probe about six months later for descent through the thick atmosphere of the moon Titan on Jan. 14, 2005.

[ Voor 50% gewijzigd door Keida op 03-01-2003 14:24 ]

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49
Het ligt er maar net aan waar die landt. Het is net als op aarde, hier heb je stukken met ijs en delen met zand.

Zou dat daar ook niet zo zijn?

LinkedIn - Collega worden?

Verwijderd

Topicstarter
Redkef schreef op 03 januari 2003 @ 14:19:
Ik weet het niet heel zeker, maar was er niet iets fout met de sonde? Volgens mij kon hij niet meer gelanceerd worden of zo.. Zoek ik ff op.

Hmm, kennelijk toch nog intact :) Gelukkig...

maar het duurt nog wel ff

Cassini will reach Saturn on July 1, 2004, and release its piggybacked Huygens probe about six months later for descent through the thick atmosphere of the moon Titan on Jan. 14, 2005.
Nee, dat was de Galileo die naar Jupiter ging. Die ruimtesonde had een probleem met z'n schotelantenne (kon niet in z'n geheel uitgevouwen worden), en kon daardoor maar heel mondjesmaat foto's versturen. De lander die de Jupiter atmosfeer in dook deed het perfect.

Maar wat ik nog niet weet is : Gaat de Huygens sonde ook daadwerkelijk foto's versturen van het oppervlak van Titan ????? :?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 15:12

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 18:30:
[...]

Maar wat ik nog niet weet is : Gaat de Huygens sonde ook daadwerkelijk foto's versturen van het oppervlak van Titan ????? :?
Als ik het goed begrepen heb, wordt er tijdens de afdaling een continue datastroom richting de Cassini opgezet. Deze gaat net zolang door totdat de Huygens sonde de Cassini "uit het oog" verloren is. Dat kan uiteraard diverse oorzaken hebben, zoals in een (vloeibare) oceaan landen of crashen. Het kan echter ook zo zijn dat de sonde op "land" terechtkomt.

Ik ben wel benieuwd naar het "filmpje" van de landing van de Huygens sonde.. :9

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

En twee jaar later...

Eerste beeld van Titan door Huygens, nog maar vers van de ESA computers, net van de persconferentie gecaptured!

Afbeeldingslocatie: http://www.esat.kuleuven.ac.be/~cwalrave/023_0001_huygens.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 21:32 ]

Verwijderd

zijn dat rivieren? en wateren?

Verwijderd

Volgens mij zijn dat de rotsen waar de aliëns in leven. :*) 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:38:
[...]

Volgens mij zijn dat de rotsen waar de aliëns in leven. :*) 8)
lol, zou kunnen why not? maar iniedergeval weet jij soms meer van de foto?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 21:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:41:
[...]

lol, zou kunnen why not? maar iniedergeval weet jij soms meer van de foto?
Als ik het zelf wat bewerk met photoshop (verlichter etc...) maak ik ervan dat het links land is en rechts zee, en die zogenaamde barsten links zouden kanalen of rievieren moeten zijn.

Ik had ook ergens anders (ik geloof spaceweather.com) een foto gezien met allemaal stenen op (Ja, hij is al geland... :-P)

Verwijderd

Op Nederland 2 is er NU een reportage over de landing!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12 20:41
Het zijn rivieren van vloeibaar helium, of tenminste, dat zeiden ze op het nieuws....

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd naar de (organische) macromoleculen die er hopelijk in die atmosfeer aangetroffen zijn.

Zoals simpele suikers en vooral simpele vetten. Verder nog moleculen met carboxyl-, amino of fosfaatgroepen.

En in welke mate ze voorkomen, dan kan je zien hoeveel er van die moleculen 'bij toeval' gevormd worden.

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 16-01-2005 17:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Ik denk dat ze ook vooral benieuwd zijn naar de meest uiteenlopende C verbindingen. Inderdaad,.. simpele suikers etc.

Ik hoop dat ze er een hele beschaving vinden die beter is in voetballen dan wij!

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

sniek schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:51:

Ik hoop dat ze er een hele beschaving vinden die beter is dan wij!
Ik ook, we maken er nu al eeuwen een zooitje van. Dat kan zeker beter.

Verwijderd

En toen was ie... Dood. (Huygens sonde is uitgevallen door te lage temperatuur)

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
en daar gaat weer de zoveelste biljon dollar operation van de NASA :)... wetenschappelijke gezien is het natuurlijk wel erg interessant. Toch vraag ik me af of ze nu daadwerkelijk echt iets nieuws te weten zijn gekomen, mbv. lange afstands spectrometrie (roodverschuiving?) zullen ze vast ook wel te weten gekomen wat voor samenstelling de planeet / atmosfeer heeft. Men hoopte een primitieve oer-aarde aan te treffen, als ik naar die foto kijk ziet het er wel bere interessant uit :P

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

Hoe komen jullie aan die informatie? Zelfs op de Cassini-Huygens-pagina van ESA staat er niets over...?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

gewoon een beetje zoeken. Op de Astronomy picture of the day pagina stond een paar dagen terug (zoals verwacht) een link naar de eerste foto's, daar wordt oa ook gelinkt naar het Descent Imager Spectral Radiometer Team, die denken binnenkort ook meer te kunnen vertellen over de raw images die nu ook te bekijken zijn (ook op de esa site).

check ook de laatste image, view from 10km

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:19

DinX

Motormuis

Ravenof schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:45:
en daar gaat weer de zoveelste biljon dollar operation van de NASA :)
Naar mijn weten is het nog altijd een project van de ESA hoor :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Clay schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:17:
gewoon een beetje zoeken. Op de Astronomy picture of the day pagina stond een paar dagen terug (zoals verwacht) een link naar de eerste foto's, daar wordt oa ook gelinkt naar het Descent Imager Spectral Radiometer Team, die denken binnenkort ook meer te kunnen vertellen over de raw images die nu ook te bekijken zijn (ook op de esa site).

check ook de laatste image, view from 10km
Ik had het meer over wat TTom zei, over dat de Huygens uitgevallen was. Aangezien ik daar nu nog steeds geen woord over gerept zie, neem ik aan dat het niet waar is.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

quote van de DISR:
DISR will collect approximately 700 images as the probe spirals toward Titan's surface, producing mosaics of the ground and horizon in various resolutions. (For more information on the DISR instruments, please see the 'Instruments' section.) The descent is projected to last from two to two and a half hours, although a half hour of battery power is reserved if Huygens survives the descent and lands on a solid piece of Titan's surface for ground data collection.
van alle instrumenten die erop zitten is de DISR dus in ieder geval wel "uitgevallen". Maar dat was ook de bedoeling.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Dat er op Titan vloeibaar methaan aanwezig was was al bekend uit spectografische metingen. Of dit zich in zeeen en rivieren bevond weten we dus nu.

Helium is alleen vloeibaar rond het absolute nulpunt, het is de laatste stof die vast word als we dat punt naderen.

Suiker is een vrij simpel te genereren stof in de ruimte zoals wij die kennen, er is bijvoorbeeld ook zat caffeine te vinden. Melk daarentegen :p

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-12 16:28
DinX schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:20:
[...]

Naar mijn weten is het nog altijd een project van de ESA hoor :)
De amerikanen waren er ook deels in betrokken. Volgens mij heeft NASA de camera ontworpen

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 18-01-2005 20:30 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Silent Thunder schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:29:
De amerikanen waren er ook deels in betrokken. Volgens mij heeft NASA de camera ontworpen
Cassini is een Amerikaans ontwerp, Huygens is een Europees ontwerp (voornamelijk Italiaans, maar naar een Nederlander vernoemd.) In Cassini zit ook wat Europees werk, en inderdaad in Huygens zit wat Amerikaans werk. Het is gewoon een goed voorbeeld van samenwerking tussen de NASA en ESA.

De Lancering vondt trouwens in de VS plaats.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
maartena schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:46:
[...]

Cassini is een Amerikaans ontwerp, Huygens is een Europees ontwerp (voornamelijk Italiaans, maar naar een Nederlander vernoemd.) In Cassini zit ook wat Europees werk, en inderdaad in Huygens zit wat Amerikaans werk. Het is gewoon een goed voorbeeld van samenwerking tussen de NASA en ESA.

De Lancering vondt trouwens in de VS plaats.
Tis een wonder dat dta goed gaat zeg... als die metrische-engelse conversies....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Op de NASA website gebruiken ze (zover ik gekeken heb) overal het metrieke stelsel, zo ook op deze bewerkte foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.nasa.gov/images/content/105898main_sidebyside_big.jpg
Dus volgens mij mogen we aannemen dat NASA het metrieke stelsel gebruikt bij hun missies :)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

In de wetenschap gebruikt je bijna altijd het metrieke stelsen, en bijna nooit het briste.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:03
silentsnow schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 01:24:
In de wetenschap gebruikt je bijna altijd het metrieke stelsen, en bijna nooit het briste.
't Gaat anders wel eens mis hoor:
Metric conversion mistake made Mars orbiter crash , blijkbaar dus toch niet altijd in de wetenschap...

Only when it is dark enough, can you see the stars

Verwijderd

*KICK* Jaja, in deze tak van de wetenschap lopen topics wat langzamer :+

Voor de Titan-fans weer wat nieuws:
New York Times-Science: New Evidence of Liquid Methane on Saturn’s Moon
As scientists predicted but have had a hard time proving, the surface of Titan, Saturn’s largest moon, appears to be dotted with an abundance of lakes of liquid methane.
(...)
In a detailed description of the find scheduled for publication Thursday in the journal Nature, the scientists said the radar imaging system detected more than 75 dark patches in the landscape toward Titan’s northern polar region. The patches, they said, indicated smooth surfaces in an otherwise rugged topography, suggesting lake beds either partly dry or filled with liquid.

These smooth surfaces, more or less circular and ranging in diameter from 2 to 40 miles, are associated with channels that appear to have been formed by flowing liquids, presumably tributaries to the lakes.
(...)
“As far as we know, there is only one planetary body that displays more dynamism than Titan,” he wrote. “Its name is Earth.”
(...)
Uiteraard met een hip plaatje waarbij de kleuren niet overeen komen met de realiteit:
Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/images/2007/01/03/science/03titan.500.jpg

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:28

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Dan nog maar een linkje wat ik al een tijdje geleden tegen kwam.
http://huygens.esa.int/sc...index.cfm?fobjectid=40030
De file is wel 150 Mb maar wel interessant. :)
A multilingual version of the Huygens Descent movies is now available, thanks to a collaboration between Europlanet and the ESA Communication office. Currently the CDROM contains six languages: English, French, German, Greek, Polish, Finnish.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Pagina: 1