Toon posts:

[FAN] Papst fanspeed monitoring mod???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal Papst fans (8412 NMGL en 4412FGL) waarvan ik graag de snelheid zou willen monitoren. Helaas zit er geen 3e draadje aan.

Nader onderzoek leert wel dat er op het printplaatje in de fan een 3e, ongebruikte aansluiting zit. Die zal toch niet toevallig voor RPM info bedoeld zijn???

Heeft iemand dit al eens getest? (voordat ik mijn papst of erger nog mijn mobo opblaas... :X

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, ik heb dat 3e draadje eraan gesoldeert en alles doet het nog :)
mijn mobo leest alleen geen snelheden onder de 2000rpm dus ik weet niet of ie wel voor rpm-meting was

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:52
Mijn papst fan heeft dat draadje standaard al :)

Ik heb die stilste trouwens, maakt netjes 1500 rpm

Verwijderd

W1LL3M schreef op 02 January 2003 @ 02:55:
Ja, ik heb dat 3e draadje eraan gesoldeert en alles doet het nog :)
mijn mobo leest alleen geen snelheden onder de 2000rpm dus ik weet niet of ie wel voor rpm-meting was
Misschien even je bios updaten, heeft me broer ook moeten doen voordat zijn msi de nieuwe cpu fan pikte (zo'n stille coolermaster van 2700 rpm)

Verwijderd

Topicstarter
Die nieuwe bios (in mijn geval MSI bios K7T266 Pro2 v3.37) helpt vaak maar weinig. Ik kan daarmee nog steeds niet onder de 2000 rpm monitoren. Voor de Papst 8212NMGL is dat net genoeg als ie voluit draait (2050 rpm), maar de 4412FGL draait slechts 1600 rpm dus die ziet ie niet.

Ik ga maar eens wat electrowizards vragen om een modje...