Toon posts:

[Freebsd] oude -> nieuwe hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ej mensen.. k heb hier een freebsd bak als server, en nou maakt de 8.0 gb schijf die er in leg nog al een herrie :(

nou heb ik hier een 13 gig schijf. die ik er graag voor zou willen usen.. zou ik met Ghost oid dat hele ding kunnen copyen van de 8 gig en dan op de nieuwe 13 gig alleen deeerste 8 usen? met het originele indelingen?

en dan evt de rest later bij mouten as extra opslag?

aangezien het me server is moet de downtime zo kort mogelijk zijn.. dus kan niet alles backuppen oid

dus schematish gezien [8gigdisk] -> [13gigdisk(first8gigused] en dan alle partjes zo over nemen :) en de rest later bij voegen :)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

misschien dat het met dd lukt...
al lijkt het me handiger om gewoon die nieuwe schijf vers in te richten..
heb je geen downtime voor nodig, je installeerd gewoon een verse install in een jail en die configureer je dan naar behoren..
kan je configfiles enzo gewoon copieren.. en als alles okee draait swap je de harddisks om..
moet je heel misschien alleen even van cd booten om je bootblock te fixen, maar verder zou het dan in 1 keer moeten werken

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

op eigen risico:

misschien heb je aan deze klasieker nog wat:
Moving to a Larger Hard Drive

Eeuwige n00b

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

oeh die's nice, die ga'k ff printen

Verwijderd

Ik weet niet ofg het op FreeBsd van toepassing is, maar deze howto heb ik gevolgd voor het overzetten van Debian naar een grotere HD :

http://www.ibiblio.org/pu...TO/mini/Hard-Disk-Upgrade

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:05 ]

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Je kan gewoon met dd alle data (inclusief partities) overzetten, dus bv.
code:
1
# dd if=/dev/ad0 of=/dev/ad1 bs=512k

als je originele schijf aan primary master zit, en de nieuwe aan primary slave. In je nieuwe systeem kan je dan met growfs de bestaande partities groter maken tot de 13GB gevuld is, of je kan natuurlijk nieuwe partities maken.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

AVL schreef op 02 januari 2003 @ 16:20:
Je kan gewoon met dd alle data (inclusief partities) overzetten, dus bv.
code:
1
# dd if=/dev/ad0 of=/dev/ad1 bs=512k

als je originele schijf aan primary master zit, en de nieuwe aan primary slave. In je nieuwe systeem kan je dan met growfs de bestaande partities groter maken tot de 13GB gevuld is, of je kan natuurlijk nieuwe partities maken.
ehh hierbij moet je wel eerst ff checken of het aantal heads van je 2 HD gelijk zijn...anders gaat ie zeuren dat partities niet op sector einde eindigen ofzo. Als deze gelijk zijn is dd de snelste (en makkelijste) manier.

Mistakes are proof that you are trying...

Pagina: 1