Thorougbred problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Pluis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2023
Hoi mensen,

Ik ben vorige week een tijd bezig geweest met een computer probleem. Ik had een nieuw moederbord (MSI KT4V) en een Thoroughbred 1800XP processor gekocht. Dit kreeg ik met geen mogelijkheid stabiel draaiende. Op ieder moment kon de computer zichzelf resetten of vastlopen (in Windows, maar soms ook al met opstarten). Het resetten gebeurde altijd direct als ik dingen over het netwerk ging doen.

Na veel testen ben ik erachter gekomen dat het probleem ergens bij het moederbord / de processor zat (andere videokaart, verschillende stukken geheugen, andere HD, andere Windows -XP en 2000- en andere voeding hielpen niet). Als ik de fsb op 100 zet dan werkt alles perfect. Zet ik hem op 133 (waar hij op zou moeten staan) dan is het systeem instabiel... BIOS update naar de nieuwste versie hielp niet en verder staan alle instellingen nog op safe / standaard. Tijdens contact met de de zaak waar ik het vandaan had (Gistron), in overleg besloten om het mobo+proc terug te sturen omdat we er niet uitkwamen.

Nu was ik vandaag met een nieuw systeem voor de buren aan de slag met een ECS K7S5A moederbord en een Thoroughbred 1700XP en tot mijn verbazing liep ik weer tegen precies hetzelfde probleem aan. Fsb van 100 = geen problemen, fsb van 133 = instabiel systeem...

Ik heb al diverse systemen in elkaar gezet en ben absoluut geen beginner op dat gebied, maar hier kom ik niet uit... Omdat ik het met 2 mobo/proc combinaties heb kan ik me alleen maar voorstellen dat ikzelf iets heel simpels over het hoofd zie, maar zoeken op internet en GoT heeft me nog niet veel wijzer gemaakt... Beide mobo's ondersteunen de Thorougbreds die ik erin heb gedaan, beide BIOS'sen zijn geflashed naar de nieuwste versies en verder is er niks vreemds ingesteld in de BIOS'sen. Misschien dat iemand een antwoord / suggestie heeft wat dit probleem veroorzaakt / wat ik er aan kan doen. Alvast bedankt.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Vaak worden deze problemen veroorzaakt door een te zwakke voeding of oververhitting. De temps zijn bij beide systeen in orde? Je zegt dat je een _andere_ voeding geprobeerd hebt, maar was dit een betrouwbare voeding, met genoeg vermogen?

Verwijderd

wat voor merk voedingen en hoeveel wat zijn ze ??? zou best eens kunnen zijn dat die het niet trekken

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 00:22 . Reden: hmz was net te laat 8)7 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Zoals in de bovenstaande post al aangegeven wordt zou het heel goed de voeding kunnen zijn. Ik had dit probleem kortgeleden ook met een rotte enermax voeding, het draaide eerst allemaal stabiel en fijn, snellere proc er in en dat ging van kwaad tot erger. Zomaar vastlopen, vastlopen als er serieus processorbelastend werk gedaan moest worden tot niet eens meer willen opstarten.

Dus het kan raadzaam zijn even de voeding door te meten of die nog op alle lijnen genoeg spanning heeft staan, kan met een software tooltje maar een multimeter lijkt me iets betrouwbaarder.

Neem aan dat je ook al geprobeerd met zo weinig mogelijk onderdelen in de pc te proberen ? In ieder geval succes.

• Pluis
De kans dat het de voeding is, is verwaarloosbaar. Ik heb voor de KT4V/1800XP test mijn eigen voeding gebruikt (werkte perfect op m'n vorige XP1700 systeem) en de voeding van het - normaal werkende - 2000XP systeem van m'n broer. En het K7S5A moederbord voor de buren heb ik aan de voeding van een nieuwe bestelde kast gehangen. Alle voedingen waren 300W exemplaren.

Verder heb ik inderdaad alleen getest met de noodzakelijke minimum onderdelen (mobo+proc+geheugen+videokaart+HD)

-- Excuus voor de topictitel fout :)

[ Voor 14% gewijzigd door Pluis op 02-01-2003 00:32 ]

Verwijderd

Resetten: het kan zijn dan je mobo het zaakje reset. Hebben die moederborden C.O.P.
Dan kan het zijn dat is zichzelf reset. Bij mij wordt ie al gereset al die 65 graden wordt.

• Pluis
Temperatuur kan het volgens mij ook niet zijn. Van beide systemen stond de kast open (of lag het mobo los op de grond). De CPU temperatuur zat bij beide CPU's veilig rond de 35 graden...

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
4 in 1 erop?

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 11:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ligt je computer aan een geaarde stekkerdoos?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 22:26
Dat je dit met K7S5A tegenkomt verbaast me niet, er loopt hier ergens een topic over dit mobo met alle voorkomende problemen, kijk daar eens in. Dat van die MSI, das idd wel strange.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Wat voor merk voeding heb je?

Dit kan namelijk heel erg veel uitmaken. 300Watt zegt eigenlijk helemaal nix.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

nee, hoeveel A krijg je op je 12V lijn? das belangrijker :P

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

dat het op die K7S5A niet lukt ligt zeer waarschijnlijk aan een te hete chipset. Ik heb er 1 met goede voeding en 1 met twijfelachtige voeding en die doen het beide perfect! Als je het blokje dat met gewoon 2-zijdig tape op de sis-735 chip zit er even afhaalt en er een oude celeronkoeler oid op zet met koelpasta en 2 druppels superlijm op de hoekjes haal je zo de 150 FSB.

die andere northbridge van de KT400 word die ook erg warm? Dan zou ik die ook eens beter proberen te koelen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat van K7S5A is onderhand inderdaad bekend. Dat kan of aan brak geheugen (strakke geheugentimings?) of aan een te hete chipset liggen. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ :)

Wat betreft het probleem met de KT4V: sja, het niet willen draaien op een FSB@133 is voornamerlijk te wijten aan brak/ontoereikend voeding, slechte koeling/airflow, slecht geheugen (of veel te strakke geheugentimings) en in zeldzame gevallen een gaar mobo.

Verwijderd

Iest wat mij opviel, was dat je bij netwerkverkeer problemen kreeg.. Als je die netwerkkaart nou eens vervangt voor een ander type..

Ik heb ditzelfde gehad met een BX mobo met Radeon VE kaart en een SMC nic... die grafische kaart en de netwerkkaart gingen niet lekker samen... Nu zit er een Realtek in,.. werkt prima..

een beter voeding is altijd een beter idee.. neem een QTEC550 Watt.. goed en goedkoop

• Pluis
Om de voeding uit te sluiten heb ik beide mobo's nogmaals getest met ieder 3 verschillende 300W voedingen (w.o. een nieuwe Qtec en een nieuwe noname voeding) die allemaal het 2000XP systeem van m'n broer wel trekken. Het probleem bleef helaas.Ik heb de CPU temperatuur nog eens bekeken. Bij de 1800/KT4V zit die rond de 39 graden, bij de 1700/K7S5A zit hij rond de 37 graden. De temperatuur kan dus de boosdoener ook niet zijn...

Wat het geheugen betreft. Ik heb getest met een Kingston en een Samsung reep (ddr2700/CL2.5), het geheugen heb ik nu 'safe' gezet op ddr2100(266) en CL3, de verdere geheugen settings in het BIOS staan ook allemaal op de veilige instellingen. Dit helpt ook niet (andere geheugeninstellingen geven trouwens precies hetzelfde probleem). De beide stukken geheugen werken prima in een ander systeem.

Wat het meteen resetten bij gebruik van het netwerk betreft : ik heb dit bij beiden getest met de onboard NIC en met een Realtek insteekkaart... Probleem blijft.

Ik heb ook nog even jullie raad opgevolgd m.b.t. de te hete chipset. Ik heb d'r een oud Duron koelblok + fan opgezet -Lijkt me toch afdoende :) - Maar helaas, nog steeds problemen.

Wat de airflow betreft... Als de CPU temp 39 graden is, de chipset gekoeld wordt met een Duron koeler, en het moederbord los op de grond ligt dan lijkt me dat het probleem ook niet :)

Als iemand nog een suggestie heeft : Graag ! In ieder geval alvast bedankt voor de snelle reacties tot nog toe.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Misschien een onwijs domme vraag maar weet je zeker dat je een Thoroughbred heb en geen Palamonino :? :? (Ik had wel eens een proc gekocht die was 200mhz minder dan ik had besteld, maar ik kreeg daarna 200mhz boven wat ik zou nemen terug :*) )

BTW Ik heb een AMD Athlon XP Thoroughbred 2200+ op een KT4 Ultra van MSI perfect lopen met een AOpen 3000W voeding.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk toch dat het de voeding is... zit er soms veel hardware als HDD's en CD/DVD-spelers/branders in? Een 300W voeding is namelijk wel aan de krappe kant voor een Athlon XP. Mijn 2400+ loopt een stuk stabieler sinds ik de Aopen 300W heb omgeruild voor een 380W van Channel Well

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Pluis
Master Tweaker : Da's helemaal niet zo'n domme vraag, ik heb zelf ook nog maar even gecheckt of het idd een 1700 en 1800XP TB zijn. Het aantal mhz. klopte iig, dat kon ik zo vinden op de processor. En wat het thoroughbred gedeelte betreft : ik wist zo snel even niet waar ik naar moest zoeken op de processor dus heb ik eens wat gevarieerd met de multiplier. Dit kon zonder problemen dus het zijn idd TB's :)

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 22:26
Mischien toch een gaar mobo ? Al eens een andere VGA kaart geprobeerd ?

• Pluis
gobien : Ik zal mezelf ff quoten "Na veel testen ben ik erachter gekomen dat het probleem ergens bij het moederbord / de processor zat (andere videokaart, verschillende stukken geheugen, andere HD, andere Windows -XP en 2000- en andere voeding hielpen niet)."

En dat dit bij 1 mobo gebeurd doordat het mobo stuk is geloof ik nog. Maar niet bij 2 nieuwe tegelijk en dan op deze -precies dezelfde- manier.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Dus wat is nou de oplossing? Dat is mij nog nie helemaal duidelijk...

Ik zit namelijk met het zelfde probleem; XP2600+ (thoroughbred) en een MSI KT4V mobo. de boel blijft maar resetten bij windows... zet ik er mn andere processor in, een TB 1400, dan doet hij het wel gewoon goed. Ik heb overigens die processor dr maar weer snel uit gehaald omdat ik bang was dat - misschien - mijn nieuwe mobo processors sloopt... zit ik straks helemaal zonder computer! :)

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Ik had ook problemen met een MSI KT3+MSI pro 2 (266Mhz) met een gewone xp1800+, wat bleek nou was de processor kapot en zorgde die voor vage BSOD`s met 3D aplicatie`s....

Dus het enigste wat je kunt proberen is systematisch onderdelen vervangen processor,mobo,vid. kaart,geheugen enzv. enzv. totdat je op het probleem gestuit bent.
Soms heb ik daar wat moeite mee omdak het niet heb liggen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 14:08 . Reden: 3 moest 3D zijn :) ]

• brute51
had gister mn nieuwe computer maar aan de kant gezet maar ik heb het vanmiddag toch nog even geprobeerd... en ja hoor, nadat ik geheugen op CAS 3 had gezet deedtie het dan eindelijk... Zodra ik er CAS 2.5 van maak (wat mn geheugenmodules toch kunnen, 2x256 pc2700 dane-elec CAS 2.5) dan stopt mn computer toch weer... >:(

Maar goed, ik kon dus in windows komen dat ik met mijn andere processor er nog op heb gezet. Ik kon dus.... want nadat alles goed leek te gaan aan het begin kreeg ik toch een vage foutmelding toen ik 3DMark 2001 is wilde gaan uitproberen. Raar, want op mijn wat oudere computer doet ie het toch perfect. Ik kreeg ook nog een foutmelding van windows dat windows herstelde van een serieuze foutmelding.. ja ja...
Nou, ik ging toch maar is windows er opnieuw opzetten. Want tja... serieuse en vage foutmeldingen... Dus windows is lekker aan het installeren, maar nou stopt ie weer tijdens het installeren van windows! >:(

Wat nou? is het dan toch mijn processor? Die is nooit boven de 50 graden gekomen en dr zit natuurlijk ook zo'n warmte beveiliging op dus te heet zal die niet geweest zijn. Voltages staan allemaal op auto, overgeklokt is tie nooit geweest.... terug brengen naar de winkel?

Verwijderd

Verhoog de spanning (voltage) van het geheugen, nadat je alles op safe defaults hebt gezet. Het lijkt er toch op dat de combinatie CPU+chipset+geheugen te krap ingesteld zijn in de BIOS zelf.

Wat voor foutmeldingen krijg je??

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

heb je ook al nieuwe drivers ge-instaleerd, o.a. die van je moerderboard, is bij mij tot-nu-toe ook de oplossing, ik had nl. ook last van bsod's e.d., maar na 't instaleren van nieuwe drivers nog niet :).

ride on

Verwijderd

Op een SIS chipset :?

Edit: wat die ECS K7S5A betreft ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 19:14 ]

• brute51
ik heb de spanning omhoog en omlaag gegooit in de bios, niets helpt :(. heb m maar weer op auto gezet...

ook wel raar trouwens, ik kreeg gister vastlopers terwijl de bios nog bezig was! de D-bracket 2 dinges gaf de led combo aan die hoort bij initialiseren van de CPU. dan is het toch duidelijk lijkt me?

Ooh en de foutmelding die ik het meest kreeg in Windows XP is iets van IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL_TO ofzo... maar de melding verschilt nogal. De foutmelding die ik nu steeds krijg bij Windows XP installeren is kritieke fout, dit en dat is niet geinitialiseerd.

[ Voor 30% gewijzigd door brute51 op 21-04-2003 10:38 ]

Pagina: 1