[raid0] Error bij opstarten. Toch HD dood?

Pagina: 1
Acties:

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 09:23
Ik heb laatst gepost over dat me broertje mijn raid in de soep had gegooit toen hij er een andere HD aan had gezet. Ik dacht toen eerst dat hij hem helemaal gesloopt had. Maar toen ik opnieuw de array had aangemaakt, was er nix aan de hand. Alleen al me gegevens weg. Nu doet hij het al weer een weekje maar net toen ik gewoon aan het surfen was, bleef mijn muis hangen maar ging 3 seconde daarna weer gewoon verder. Ik dacht toen dat het aan mijn Lite-on brander lag omdat die ook wel eens van dat soort dingetjes kan veroorzaken. Maar even later bleef hij nog een keer steken maar dit keer echt en ik moest resetten. Toen kreeg ik weer precies dezelfde error als toen me broertje het toen had verneukt.

Hij zegt dan:

Critical Status:
==========
One of the mirrored disks is either failed or not responding. The mirror array will work with fault tolerence function diabled. We strongley recommend you should first solve the problem before using the mirror array!

Array. . . . . . . . . . . Model Number . . . . . . . . . Serial No
========================================================
Stripe(Array#1) . . .: MAXTOR 6L040L2 . . . . . . (stuk of 10 nummers). . . .removed

---
(puntjes moet je zien als spaties, kan niet meerdere spaties zetten op GOT, of wel?)
De rest van de rest is niet echt een error meer instructies. Waar kan dit aan liggen? Is mijn harde schijf echt dood? Of moet ik een raid bios update proberen?
Of zijn er andere dingen die ik kan doen?

PS. het gaat om de pc in me sig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Penetrator op 01-01-2003 22:36 ]

• Penetrator
Hmmm hoe kan ik mijn RAID bios eigenlijk updaten?

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25
Penetrator schreef op 01 januari 2003 @ 23:14:
Hmmm hoe kan ik mijn RAID bios eigenlijk updaten?
zit bij de bios van je mobo in
Penetrator schreef op 01 January 2003 @ 22:34:
(puntjes moet je zien als spaties, kan niet meerdere spaties zetten op GOT, of wel?)
kan als je de text in code tags zet (zal vast wel anders kunnen maarja)

heb ja al geprobeerd om die HDD met een maxtor test tool te checken ????
die geven meestal vrij goed aan of de schijf nog te redden is of dat hij compleet dood is
voor IDE : http://www.maxtor.com/en/...nloads/files/powermax.exe
Voor SCSI : http://www.maxtor.com/en/support/downloads/files/qdps.exe

[ Voor 59% gewijzigd door eXcyle op 01-01-2003 23:24 ]

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 01:28
Raid bios wordt in de regel geupdate samen met de bios van je mobo (althans, bij mij abit th7II-raid) ik geloof wel dat highpoint zelf ook updates heeft, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Als je wilt updaten gewoon even in de meuktracker kijken of er een nieuwere bios is. Maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt als hij het voorheen wel goed heeft gedaan ...
Maarehm.. staan je instellingen wel goed in je raid config? Ik zie staan "One of the mirrored disks..." en in het overzicht een Stripe set.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Penetrator
Ja klopt dat snapte ik ook niet. Maar ik heb nu de bios geupdate. Maar ik krijg nu dezelfde error in een mooier jasje. :P Heb ik dus niet veel aan gehad. Behalve dat de error dus nu in kleur is.

Ik ga die tool van maxtor eens bekijken

• Penetrator
Ik heb net de advanced test gedaan. En hij zij dat er fouten waren maar die heeft hij daarna weer gefixt. Maar nu krijg ik alsnog dezelfde fouten!! Moet ik die andere tests ook nog runnen??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij fouten gewoon sowieso naar winkelier of Maxtor terugsturen. Als er eenmaal fouten op een HDD zijn gesignaleerd, dan is het ding gewoon niet betrouwbaar meer, ook al is de herstelpoging geslaagd.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25
inderdaad.... je weet nu dat de HDD gewoon kapot is dus nu kan je hem (mist je nog garantie hebt) gewoon met eventueel een uitdraai van de foutmelding opsturen ter reparatie

• Penetrator
Maar hij zegt nu zelfs dat hij certified error free is :/ Nadat hij alles gefixt heeft.

Alleen als ik hem opstart krijg ik weer die raid error

[ Voor 25% gewijzigd door Penetrator op 02-01-2003 14:01 ]

Pagina: 1