Omdat mijn cheapo-nameless nogal kieskeurig is op het gebied van CD's lezen (lees op 42 speed gebakken CD-R's) [...]
Dan valt Kenwood TrueX gelijk af. Doordat de laser in zessen gedeelt wordt, neemt de gevoeligheid af, en zijn die krengen eigenlijk alleen geschikt voor originelen. (ze hadden eigenlijk een 3 of 4 splitter moeten gebruiken, en wel met een laser die goed zijn power kan bijstellen, maarja...)
Als het gaat om CDR's zou ik persoonlijk voor Toshiba, Plextor en Asus kiezen.
De
Asus CD-S520 52x heb ik, en alhoewel hij niet geluidloos is vindt ik hem beter te verdragen als m'n (overleden)
Aopen CD-948E 48x. Lite-on is over het algemeen ook toegespitst op snelheid en niet op stilte net als de vele vage Taiwan merken zoals Afreey, Artec, Aashima etc weet ik uit ervaring.
Teac (tesamen met
Toshiba), lees ik wel eens over met name in verband met (game/audio)copierbeveiligingen, maar voor die toepassing is eigenlijk geen enkel merk koning, omdat dan weer de ene, dan weer de andere beveiliging makkelijker gaat. Alternatief, vooral als audioCD(r)'s een issue is zou de Plextor PXW40T (Plextor UltraPlex 40 Max SCSI) een goede optie zijn (geweest) alhoewel hedendaagse spelers hem aan het inhalen zijn (qua
snelheid maar niet qua
DAE-kwaliteit).
Neem eens een kijkje op
CD-Speed 2000 alwaar je een overzicht kan vinden van snelheidstesten en meningen over de meeste drives o.a. over de geluidsproductie. Even daar kijkend vind ik de
Asus DVD-E616 er smakelijk uitzien. Jammer alleen dat er nog geen opinions gepost zijn. Als stille drive met goede leesprestaties (RAW/Subchannels) vind ik de
Toshiba SD-M1502 eruit springen op CD-Speed 2000.
ref:
CD-Speed 2000 /
alt. url /
alt. url 2Anders is het ook wellicht een aardig plan om een oude cd-drive te kopen. Zelfs op een quad speed kun je met gemak DivX afspelen.
Ik heb een 2x en 4x gehad en daarop getest, maar in verband met leesfouten kun je beter een 8x drive gebruiken, dan heb je nog een beetje marge en heb je meer kans dat hij ook CDRW's leest.
Overigens bestaan er velerlij snelheidsprogramma's om de CD/DVD drives stiller te laten lopen (NeroDriveSpeed, CDBremse voor Windows - CDSpeed voor Linux etc). Dus puur voor stilte tijdens een film hoef je niets te kopen...
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 02-01-2003 06:09
. Reden: reactie op medeposters ]