Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Potmeter vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ik ga morgen een LCD in me pc bouwen maar ik had een vraagje. Hoe zit dat nou met de potmeters. Op verschillende sites lees ik er verschillende dingen over.

Wat voor potmeters moeten het zijn en zijn ze echt nodig. Ik heb namelijk 2 potmeters gekregen van een vriend van me achterop staat dit.

code:
1
2
3
4
5
6
mexico 
BOURNS 
3590s-2-502 
RES 5K ±5%
LIN ± .25%
0124x

Ik heb verder dus geen idee wat dit hierboven allemaal inhoud.

dus wil ik het volgende weten in de lcd soldeer handleiding staat dat ik het volgende nodig heb:
10000 ohm voor contrast
100 ohm voor backlight

heb ik dan voldoende aan mijn 2 potmeters ???

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
nee die van jouw zijn 5k = 5000 ohm

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
okay maar wat houd dit in dan ??

±5%

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 18:17

Super Snackman

Snekgek

Nu het topic toch open is, durf ik er zelf ook wel een vraag over te stellen.
Ik lees op een site dat je ook nog een weerstandje nodig hebt bij de 100ohm potmeter. Maar op mijn schema is 1 van de pootjes van de potmeter met zichzelf verbonden. Wat is nu correct?
En een backlight potmeter is zeker nodig?
Want volgens mij, Gouldian, is die van 10k alleen nodig als je het contrast van je LCD niet fijn vind. Hetgeen meestal wel ok is.

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

• DiLDoG
5% naukeurig

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09

Q-bone

Dusss...

maximale speling doe je hebt is is 5 % van de 5000, dus max 5250 of 4750..... tussen die grensen moet het liggen

bla?

• DiLDoG
Super Snackman schreef op 01 januari 2003 @ 18:43:
Nu het topic toch open is, durf ik er zelf ook wel een vraag over te stellen.
Ik lees op een site dat je ook nog een weerstandje nodig hebt bij de 100ohm potmeter. Maar op mijn schema is 1 van de pootjes van de potmeter met zichzelf verbonden. Wat is nu correct?
En een backlight potmeter is zeker nodig?
Want volgens mij, Gouldian, is die van 10k alleen nodig als je het contrast van je LCD niet fijn vind. Hetgeen meestal wel ok is.
kan allebij

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
want een potmeter werkt vanzichzelf al als weerstand ofzo ??

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Een potmeter is een variabele weerstand. (Dus instelbaar).

Verwijderd

de potmeter die je hebt is waarschijnlijk een 5KOhm oftewel 5000Ohm Potermeter. Niet de goeie dus

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
ah ok

Verwijderd

Meestal heb je aan 10k potmeter genoeg voor het contrast en die behoeft maar eenmalig ingesteld te worden... de goedkoopste zijn 34 eurocent.

Maar voor de backlight moet je een goede nemen. Wat is het voor soort backlight?

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=341816 tis die lcd weet niet waar ik kan zien wat voor licht

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Ik zie staan >backlight : led

Maar verder zegt het mij niets wat voor poti ik erbij moet nemen. Zit zelf namelijk ook een beetje mee, met hoe en wat

Verwijderd

voor de backlight kun je volstaan met een 50ohm of 100ohm potmeter.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

houd er wel rekening mee dat de leds redelijk stroom trekken en je met een klein potje niet weg komt....
als je namelijk 2 volt wilt zakken in spanning bij 250mA heb je een potmeter van een half watt nodig.... (reken voorbeelden gebruikt is niet zo snel te vinden wat het display trekt...)

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Als het een kitje is van velleman, krijg je die pots er dan niet bij?

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Het is geen kitje, het is alleen de (low-cost) LCD2002BLC. Maar ik ben dus een potmeter van 100 ohm nodig, die niet te licht is...?

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

IDD als je een half wattje 100 Ohmneemt gaat dat wel goed hoor..... voor die backlight
voor het contrast gewoon iets lichts..... 10 kOhm

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Even een uitleg over potmeters en LCDs:

De eerste potmeter is van het contrast. Deze sluit je aan tussen 0 en 5V met de 2 buitenste pootjes. De "loper" (het middenpootje) is een aftakking. Draai je de potmeter helemaal linksom vind je 0V op de loper, helemaal rechtsom 5V (of andersom natuurlijk)

Aangezien de contrast ingang van je LCD zelf vrijwel geen stroom trekt, mag je zowat elke potmeterwaarde gebruiken. 10K is prima, 5K of 50K doet het ook goed. Waarom niet hoger of lager vraag je je af? Dat is simpel: Een te hoge waarde zal niet werken, omdat de contrast ingang van het LCD zelf ook een stroompje trekt. Als de weerstand van de potmeter in dezelfde orde als de inwendige weerstand van de contrast ingang gaat komen gaat het mis, dan trek je de spanning op de potmeter "om" met de inwendige weerstand van de contrastingang van het LCD.

Te laag is ook niet handig, de spanning die je dan forceert op de contrast ingang is wel heel strak, maar de stroom door je potmeter wordt erg groot (omdat er toch 5V over "valt")

Eigenlijk moet een contrast ingang van een LCD trouwens niet tussen 0 en 5V geregeld worden, maar voor een optimaal contrast moet je meestal een licht negatieve spanning toevoeren. De contrast potmeter tussen b.v. -5 en +5V aansluiten werkt veel beter, dan is de loper van de potmeter dus instelbaar tussen -5 en +5V, met middensatand = 0V.....

De backlight potmeter is een heel ander verhaal, maar niets anders dan een LED met een potmeter in serie. Stel je voor dat de backlight een LED is (wat het meestal ook is, althans meestal 4 LEDs parallel). Door een potmeter op te nemen bij de LED kun je de intensiteit van de backlight dus regelen volgens normale LED berekeningen. Het is aan te raden om een extra weerstand in serie mee op te nemen (als deze niet op je LCD zelf zit), omdat als je de potmeter helemaal in de hoek draait hij 0 ohm wordt --> Je backlight is dan een LED op de +5V zonder serieweerstand! Echter is het volgens mij wel zo dat de meeste LCD displays al wel een serieweerstand hebben opgenomen (zie specs fabrikant; als deze aangeven dat je direct 0V en +5V op pin 15 & 16 kunt zetten dan is een serieweerstand reeds voorzien). Eventueel kun je deze opzoeken op het LCD en kortsluiten, dan kun je dus meer licht uit je backlight trekken. Let natuurlijk wel op dat je het niet al te bont maakt, dan knisperen je LEDs eruit op een gegeven moment >:)

Vaak worden er twee pootjes van de potmeter doorverbonden (een zijpootje met de loper). Dat wordt gedaan voor het geval de loper bij het verdraaien geen contact meer maken wil. In dat geval ZOU je een onderbreking krijgen, dus gaat je backlight bij het draaien flikkeren (dit noemt men ook wel een "ruisende" potmeter van de oude stereosets die "ruisen" als je aan de volumeknop draait). Door die verbinding te maken zal zo'n ruisende potmeter niet zorgen voor "wel/geen" contact bij draaien, maar zal of wel contact maken, of de waarde van de totale potmeter aannemen. Flikkeren zal hij dan nog steeds bij verdraaien, maar niet tussen aan of uit maar tussen de waarde van de potmeter en de "zachtste" stand van de potmeter.

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

wil ik nog wel even aan toevoegen dat een hele hoop LCD's zelf de negatieve spanning voorzien (in ieder geval 90% van de displays die hier in huis liggen .....) en dan moet je je dus houden aan de specs van de fabrikant (die zal meestal 5 of 10 k gebruiken) en in de 4x40 displays gaan voor 700mA aan leds.......... houdt dus rekening met het vermogen van je backlight potmeter

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Ok. Over het contrast. Ik wil die dus niet perse regelen. WAt moest je dan ook al weer aansluiten op je LCD?

(Dus dat je de 10k weglaat)

Verwijderd

Super Snackman schreef op 02 januari 2003 @ 13:25:
Ok. Over het contrast. Ik wil die dus niet perse regelen. WAt moest je dan ook al weer aansluiten op je LCD?

(Dus dat je de 10k weglaat)
Gewoon een weerstandje er tussenzetten...

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Het werkt allemaal geweldig. Als me hele mod af is krijgen jullie wel foto's te zien :)

Pagina: 1