Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] aansluiten ccfl uit laptop hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit een oud laptop scherm heb ik een +/- 20 cm lange witte ccfl gesloopt.
Er hangt ook een printplaatje aan. De ccfl zit rechts aan de witte draden.
De vraag is nu hoe kan ik deze aansluiten met behulp van het printje?
Neem aan dat hier alles op zit wat ik nodig heb.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/marroe/dump/backl_01.jpg
De grote versie staat hier

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Ik neem aan dat je de ccfl op de invertor moet aansluiten en die op je voeding :)

Verwijderd

Topicstarter
Smart anwser :)
Maar er komen dus aan de linkerkant 6 draden uit.... En hoeveel power moet het ding dan hebben.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 23:20

Syzzer

Prutser

Kun je hem niet gewoon bij een andere invertor erbij hangen? Als je geen andere invertor hebt, zou ik het ook niet weten, * Syzzer is elektronican00b

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Als het notebook het nog doet is het het makkelijkste om te meten wat er op de pinnen staan want anders kom je er haast niet uit.

Naast de gewone + en - heb je namelijk ook nog de contrast regeling en waarschijnlijk een signaal dat de CCFL aan en uit zet.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Nope, heb geen andere invertor. En nog een keer, nope, de laptop doet niets meer....
Maar kan ik dan van dit printje niet afhalen wat ik wel nodig heb?
En dat op een nieuw printje zetten?

Verwijderd

Ik zie op dat printje "FUSE 125V2A"
Ik denk dat daar de + op moet. Massa is denk ik wel makkelijk te vinden via de aarde banen op de print.

Verder moet je de 6 aansluitingen gewoon ff volgen, desnoods ff uittekenen als schema. Dan is vaak wel af te leiden welke signalen nodig zijn.
Hoeveel volt erop moet, kan je vaak een beetje afleiden aan de maximale spannign van die blauwe elco die er zit. Die elko is denk ik voor het stabiliseren van de voedingsspanning.

Als je een schema kan tekenen van het 1e deel van het printje en je komt er nog niet uit, post dit schema dan even. Wellicht kan ik of een andere tweaker je verder helpen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Oeh een schema... Als ik een schema zou "kunnen" tekenen, dan was ik er waarschijnlijk zelf ook wel uit gekomen :) Nee sorry dat gaat me niet lukken. Lezen daar kom ik nog wel uit. Maar hier een schema van maken, dat gaat me wat boven me pet.

Die blauwe elko daar kom ik niet veel verder mee. Er staat niet echt veel op. Of dit,
6.8
-
25
zou moet betekenen dat er max 25 v op kan staan. Plus heb ik al wel gevonden. Er is nog hoop....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 18:58:
Oeh een schema... Als ik een schema zou "kunnen" tekenen, dan was ik er waarschijnlijk zelf ook wel uit gekomen :) Nee sorry dat gaat me niet lukken. Lezen daar kom ik nog wel uit. Maar hier een schema van maken, dat gaat me wat boven me pet.

Die blauwe elko daar kom ik niet veel verder mee. Er staat niet echt veel op. Of dit,
6.8
-
25
zou moet betekenen dat er max 25 v op kan staan. Plus heb ik al wel gevonden. Er is nog hoop....
Dat is dan 25V max. voor die elko. Ik denk dat er dan 12 tot 16 volt op gezet mag worden.

Misschien kan je nog wat informatie over dat IC (chip) naast de elko vinden. even zoeken op google voor een datasheet. Daarin staat vast wel de nominale spanning wat die nodig heeft.

Misschien kan je ook nog een duidelijke foto van de achterkant posten (flatbed scanners kunnen dat ook goed).

Verwijderd

hoeveel volt is je accu??
want de spanning die je accu levert bepaalt meestal welke spanning dit soort dingen krijgen omdat ze die zo min mogelijk willen verlagen..
want spanning aanpassen betekent verliezen
veliezen betekent warmte
en beiden willen ze bij laptops zo min mogelijk hebben en het liefste niet
dus probeer de spanning van je accu er eens op te zetten zou ik zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat plaatjes dan, 1 2 3
4

Verwijderd

Topicstarter
Vervelende is dat ik helemaal niets meer van de laptop heb.
Ik heb alles al gedumpt, het enige wat ik nog over had/heb is, waar ik nu mee bezig ben, hehe..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
ik heb ook eens een lamp uit een laptop gesloopt (een zenith)

ik heb toen gewoon labvoeding gepakt ingesteld op 5V en een max stroom van 100mA

en dan gewoon proberen op welk puntje je een beetje licht uit het buisje krijgt.

Je kunt idd het beste proberen aan de + van een elco of aan een van de ferriet spoeltjes
deze staan nl vaak in de plus leiding voordat ie naar de oscillator gaat

heb je geen regelbare voeding gebruik je gewoon de 5V van je computer voeding met een fietslampje in serie

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
En het fietslampje is dan voor?

Ik heb zitten "spelen" met een voeding en met uitzondering van af en toe een vonkje op de contacten, kwam er niet echt veel uit.
Ik geef het op, bijna alles geprobeerd, maar nix. Ben bang dat het ding overleden is.

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:31 ]

Verwijderd

En het fietslampje is dan voor?

Ik denk om de stroom te begrenzen O-)

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Ik heb zitten "spelen" met een voeding en met uitzondering van af en toe een vonkje op de contacten, kwam er niet echt veel uit.
Ik geef het op, bijna alles geprobeerd, maar nix. Ben bang dat het ding overleden is.
Hoeft niet perse hoor; zelf heb ik ook wel eens met zo'n invertertje gespeeld en die had behalve voeding ook nog een enable signaal nodig. Dat signaal was bij open aansluiting niet aktief, waardoor de inverter dus schijnbaar ook niks deed.

Probleem voor jouw is helaas dat zo'n signaal al een stuk lastiger te vinden is dan de voedingsaansluitingen. Je kunt wel lukraak proberen door 5V of ground via een weerstandje op de verschillende pinnen aan te sluiten.

Henk

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 09:41

Mad_Demon

de dokter

Dit had ik ook, ik heb gewoon via Stuut en Bruin een 30cm inverter gekocht en het werkt perfect :9~

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk kan dat, maar als ik alles heb liggen is het gewoon meer fun om dat aan de praat te krijgen.
Pagina: 1