[HiFi Boxen] Scheidingsfilter nodig.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ey lui, ik heb de twee oude Acoustic Research die mijn vader wilde weggooien nu hier staan. Uit een van de boxen kwam geen behoorlijk geluid meer omdat het scheidingsfilter na vele jaren trouwe dienst was stuk gegaan.

Ik vind het zonde om zulke mooie speakers weg te gooien omdat een van de filters het niet meer doet.

Een nieuw filter bestellen bij AR lukt niet; daar zijn de boxen te oud voor. Dus ik dacht er over om die ene na te bouwen, maar dat wordt ook nog een hele toer; zie maar eens dezelfde spoel te wikkelen en de condensator te vinden (een heel groot plat geval. Ik heb nog nooit zo'n condensator gezien).

Dus zit ik er aan te denken om dan de speakers een nieuw leven in te blazen door er dan maar andere scheidingsfilters in te zetten. Alleen weet ik niet waar ik die vandaan moet halen en wat wijsheid is om te doen..

Dus voor ik hier geld aan spendeer wil ik graag wat goede adviezen van jullie.

-Wat is goed in de handel verkrijgbaar?
-Wat is interessant voor zelfbouw?
Allemaal van dat soort dingen.

ThX! :)

edit:

Het is voor twee weg speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door MisterDon op 01-01-2003 16:45 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
Laat eens een foto van die filters zien?

Welk type is het precies? acoustic research heeft een grote schare aanhangers, via google kan je er mischien wel achterkomen welk filter erin zit.

Mischien kan je ook met je filter naar een elektroboer (of naar een diy speaker zaak, als je daar in de buurt woont) om het filter te laten meten.

Een spoel hoef je niet te wikkelen, die kan je gewoon kopen :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Okee. Schrik niet; ik moest de achterplaat openbreken omdat de hele box verlijmd is. Daardoor ziet het er nogal geslppot uit. Maar dat komt wel weer helemaal goed; als ik dit scheidingsfilterprobleem heb opgelost maak ik twee nette nieuwe boxen volgens de oude maten en materialen, dus dat komt wel goed.

Okee, daar komen de foto's:

Een overall plaatje van spoel, condensator en potmeter (!)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~walvius/AR1.jpg

En een close-up van de condensator (een beetje uit de klem geschoven om de opdruk te kunnen zien):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~walvius/AR2.jpg

Ben benieuwd wat de waardevolle tips zullen gaan worden!

(Bijkomend probleem... Mijn vader heeft het hele filter van een box weggegooid...)

[ Voor 7% gewijzigd door MisterDon op 01-01-2003 18:00 ]

• Raymond
De spoel kan je gewoon meten, die gaat niet stuk (kan je evt ook gewoon in nieuwe box gebruiken. Wel jammer dat je er nog maar 1 hebt.

ik weetniet hoe de luidspreker bedraad is, maar de waarden van de condensatoren staan er gewoon :)
20 en 24 uF
(uiteraard wel bipolaire elkoos of liever filmcondensatoren kopen. Geen gewone elkoos->die gaan stuk)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Hmz, dus jij zegt dat ik gewoon twee elco's bij de electronicaboer kan halen en dat die ook wel een speoltje aan me kan verkopen? Ik woon vrij dicht bij Muco in Amsterdam, en da's een behoorlijk gesorteerde zaak.

Wat valt er te meten aan die spoel eigenlijk?

En over die potmeter, wat doet dat ding daar? En wat valt daar nog aan te meten?

• Raymond
MisterDon schreef op 01 januari 2003 @ 18:46:
Hmz, dus jij zegt dat ik gewoon twee elco's bij de electronicaboer kan halen
Nee, ik zeg dat je juist geen gewone elko moet halen, maar een bipolaire :+
Ik woon vrij dicht bij Muco in Amsterdam, en da's een behoorlijk gesorteerde zaak.
Ik weet niet of je makkelijk kan reizen, maar kijk even op deze sites:
www.speakerland.nl
www.speakerenco.nl (meerdere vestigingen)
www.remo.nl

Mischien dat je vlakbij een van die zaken woont.
Wat valt er te meten aan die spoel eigenlijk?
De waarde ervan
En over die potmeter, wat doet dat ding daar? En wat valt daar nog aan te meten?

Die doet waarschijnlijk het volume van de tweeter afstellen. Daar kan je dus de weerstandswaarde van meten. Als je het goed wilt aanpakken, kan je hem door weerstanden vervangen van dezelfde waarde (je hebt er waarschijnlijk twee nodig: eentje in serie en eentje parallel, maar dat kan ik op de foto niet zien. Mischien staat die potmeter alleen maar in serie).
Wel hoog vermogen weerstanden kopen uiteraard (kan je ook bij die zaken doen die ik net opnoemde)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ha! Goede links! Bedankt daarvoor. De prijzen van spoelen en condensatoren vallen me 100% mee zeg.

Alleen... Het is weer het aloude "Tweakers-effect"; hoe verder ik in materie kruip, des te meer moet ik weten en wíl ik weten. Spoelen hebben een waarde; alleen het zegt me hele maal niks! Farad, Volt, dat soort zaken begrijp ik, maar de term mH zegt me he-le-maal niks. Wat is het voor waarde, en hoe meet ik die? Ik heb hier een digitale multimeter.

Is het niet verstandiger om twee nieuwe filters te maken met de ene oude als voorbeeld?

Die potmeter zit op de drie pootjes vast, ik weet niet hoe ik dat moet gaan vervangen hoor. Ik hoef trouwens niet per se een potmeter terug hebben, maar ja... Het zat er wel origineel in, en da's niet voor niks!

Je ziet het... Het ene antwoord haalt weer vele vragen uit! :)

Daarvoor mijn dank; er gaat een nieuwe wereld voor me open!

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

AR was een Amerikaans topmerk. Hier een retro site
http://www.arsenal.net/speakers/ar/ar.htm

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nieuw probleem/uitdaging:

Ik zie op die sites van Lampje geen condensatoren van 20 en 24 uF. Wat nu (of kijk ik echt met m'n neus?)

Edit: Ik ben er via die vintage site erachter gekomen dat het AR4x boxen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MisterDon op 01-01-2003 21:48 ]

• Raymond
MisterDon schreef op 01 januari 2003 @ 21:34:
Nieuw probleem/uitdaging:

Ik zie op die sites van Lampje geen condensatoren van 20 en 24 uF. Wat nu (of kijk ik echt met m'n neus?)

Edit: Ik ben er via die vintage site erachter gekomen dat het AR4x boxen zijn.

Een mH is een millihenry. Een spoel is een frequentieafhankelijke weerstand. Hoe hoger de frequentie, hoe meer weerstand (impedantie eigenlijk: impedantie is een complexe weerstand).
een uF is een microfarad, ook een frequentieafhankelijke weerstand. Maar nu: hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand.

Je kan de waardes van deze twee vrij lastig meten. Er zijn multimeters die het direct kunnen, maar ik gok erop dat je die niet hebt. Je kan het ook meten door door de spoel/condensator een wisselstroom te jagen en dan de spanning erover te bepalen (of de stroom erdoor). Je kan dan met wat rekenwerk de waarde bepalen, maar je hebt dan uiteraard wel wat apperatuur nodig (frequentiegenerator, spanningsbron ed.).

Makkelijkst is het om met die spoel naar een speakerwinkel te gaan en het hun laten uitzoeken :)

Die potmeter kan je vervangen door 2 weerstanden. Je bepaalt met je multimeter de weerstand van die potmeter (er staat een weerstand in serie en eentje parallel) en je koopt gelijke weerstanden. Maar ook hier geldt: als je toch naar een speakerwinkel gaat: laat het hen uitzoeken.

condensatoren kan je parallel zetten om een bepaalde waarde te bereiken. 20 kan je dus krijgen door er 2 van 10 parallel te zetten. Of 18 en 2,2 (als je binnen 10% van de oorspronkelijke waarde blijft, is het secuur genoeg. Je zou dus die van 20 ook door een 18 kunnen vervangen. Het luistert niet al te nauw. Maar 20 (en ook 24) kan je makkelijk samenstellen)

[ Voor 2% gewijzigd door Raymond op 02-01-2003 13:39 . Reden: tnx micnic :) ]

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Poeh... Nog meer info. :)

Ik kan het zeker niet meten schat ik zo in. Maar het beste advies is duidelijk: een retourtje Haarlem naar Speaker en co. En die mogen het lekker uitzoeken. Dan zal het met die condensatortjes ook wel voor elkaar komen. Dank je voor je adviezen.

Verwijderd

hmmm, effe miereneuken hoor

lampje, µF is micoFarad en geen millifarad. Scheel een factor duizend but who's counting ;-)

Verwijderd

hmmm, ook effe miereneuken hoor

MicNic, µF is microfarad en geen micofarad. Scheel(t) een letter but who's reading
Pagina: 1