Hoi,
ik heb een netwerk van twee computers, 1 win2k en 1 linuxbox die op internet is aangesloten. Beiden machines zijn verbonden met een kabel. Ik heb op de linuxbox port 412 geforward naar de win2kbox met iptables. Op de windowsbox draait een programma dat data upload over deze poort.
Nu probeer ik upload over deze poort te beperken met 'tc' en 'iptables' maar het lijkt alsof dat gewoon genegeerd wordt. Met 'iptraf' kan ik wel zien dat er data over poort 412 gaat.
Ik gebruik dit script:
Het vreemde is dat als ik dit probeer op een andere poort (zoals die van de ftp-server), dat het dan wel werkt. Die ftpserver draait dan wel op de linuxbox zelf. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
ik heb een netwerk van twee computers, 1 win2k en 1 linuxbox die op internet is aangesloten. Beiden machines zijn verbonden met een kabel. Ik heb op de linuxbox port 412 geforward naar de win2kbox met iptables. Op de windowsbox draait een programma dat data upload over deze poort.
Nu probeer ik upload over deze poort te beperken met 'tc' en 'iptables' maar het lijkt alsof dat gewoon genegeerd wordt. Met 'iptraf' kan ik wel zien dat er data over poort 412 gaat.
Ik gebruik dit script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| #! /bin/sh # Change this to your link bandwidth # (for cable modem, DSL links, etc. put the maximal bandwidth you can # get, not the speed of a local Ethernet link) REAL_BW='100Mbit' # Change this to the bandwidth you want to allocate to FTP. # We're talking about megabits, not megabytes, so 80Kbit is # 10 Kilobytes/s FTP_BW='80Kbit' # Change this to your physical network device (or 'ppp0') NIC='eth0' # clean existing down- and uplink qdiscs, hide errors tc qdisc del dev $DEV root 2> /dev/null > /dev/null tc qdisc del dev $DEV ingress 2> /dev/null > /dev/null tc qdisc add dev "$NIC" root handle 1: cbq \ bandwidth "$REAL_BW" avpkt 1000 tc class add dev "$NIC" parent 1: classid 1:1 cbq bandwidth "$REAL_BW" \ rate "$REAL_BW" maxburst 5 avpkt 1000 tc class add dev "$NIC" parent 1:1 classid 1:10 cbq \ bandwidth "$REAL_BW" rate "$FTP_BW" maxburst 5 avpkt 1000 bounded tc qdisc add dev "$NIC" parent 1:10 sfq quantum 1514b tc filter add dev "$NIC" parent 1: protocol ip handle 1 fw flowid 1:10 iptables -t mangle -A OUTPUT -p tcp --sport 412 -j MARK --set-mark 1 |
Het vreemde is dat als ik dit probeer op een andere poort (zoals die van de ftp-server), dat het dan wel werkt. Die ftpserver draait dan wel op de linuxbox zelf. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2003 12:42 ]