Toon posts:

meeste computers niet toegankelijk na getweakte alcatel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een netwerk van 35 computers in een studentenhuis aangelegt, eerst met server, toen met een router, en nu zonder router, maar met een getweaked alcatel modem om het ADSL internet te verdelen.
Nadat ik de router er tussen uit heb gehaald heb ik ook iedereen aangeraden een firewall te installeren, de meeste hebben dit gedaan. (Norton Firewall)

Iedereen heeft nu een vast ip-adres in de range van 10.0.0.1 tot 10.0.0.199.
Het vervelende is dat nu het normale netwerk verkeer erg traag reageert, dat weinig mensen zichtbaar zijn op het netwerk, en nog minder mensen toegankelijk na dubbelklikken op hun compu.
Je kunt je voorstellen dat dit erg vervelend is. Iemand een idee hoe ik dit oplos?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ooit aan gedacht dat een firewall al het verkeer over de netwerkkaart blockt? Dus ook van het interne netwerk.

Waarom zou iemand nu je de router er uit hebt gehaald WEL een firewall laten gebruiken en eerst niet?

Verwijderd

Met 35 man/vrouw kun je toch wel gewoon een echte oplossing betalen? Neem een Draytek 2200e (zit een Firewall in) schuif die tussen je ongetweakte Alcatel en de rest van het netwerk, laat de Draytek voor DHCP-server spelen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Of ik mijn firewall aan of uit heb maakt niets uit. Compu's zijn dan nog steeds niet zichtbaar of toegankelijk op het netwerk. Ik begrijp natuurlijk dat een firewall dat blokkeert, daarom heb ik die ip nummers natuurlijk bij mijn trusted gezet. Dit helpt niks, zelfs als ik de hele firewall disable.
iJoost: het gaat me niet echt om de firewall, dat moet ieder zelf weten, maar het gaat me erom dat het netwerk niet fatsoenlijk functioneert.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
mischien domme vraag maar waarom die rooter eruit gehaald????
een netwerk van 35 man is nogal moeilikheden zoeken zonder rooter.... En als iedereen 10€ geeft heb je al een mooi spul

Verwijderd

het is niet alleen jouw computer waarbij de firewall aangepast moet worden maar juist de computers waar je opwil.

maar wat is de reden dat je de router ertussenuitgehaald hebt?
was die van iemand? en is die weggegaan en heeft die dat ding meegenomen?

want een goedkope oplossing om een dedicated firewall neet te zetten is smoothwall het is gratis te downloaden en je hebt er alleen maar een oude pc voor nodig (een P1 of iets) met twee netwerkkaartjes.

als je er interesse in hebt moet je maar eens kijken op www.smoothwall.org

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Volgens mij moet je een IP range vanaf 10.0.0.150 instellen en niet vanaf 1... maar goed, die firewall lijkt mij dus ook het probleem...

PS: welk studentenhuis woon je en in welke stad :) Vind ik leuk om te weten.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 01-01-2003 13:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de router eruit gehaald, omdat we niet meer internet op kwamen. Heb toen alles 1 voor 1 getest, en elke keer als ik uiteindelijk de router ertussen zette kwam ik internet niet meer op.
Nieuwe router hielp niks. Toen in een wanhoopsdaad maar eens die modem getweaked. Dat werkte raar genoeg prima... Alleen heb ik nu dus dat probleem dat veel compu's niet te zien zijn of niet toegankelijk.
Ik begrijp natuurlijk dat het gaat om de firewall op de compu waar je binnen probeerrt te komen. Ik bedoel dan ook dat mensen zelfs niet op mijn compu kunnen als ik die uit heb staan.
Havana: Mijn studentenhuis is het Hopital Wallon in Leiden, Rapenburg 12-14
Iemand nog voorstellen of ideeen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ha! die router heeft aan beide kanten hetzelfde subnet zekers

Als je nog van plan bent on die router te gebruiken (voor iets anders maybe)
moet je dus wel de WAN poort op 10.0.0.150/255.255.255.0 zetten
en de Lan kant in een ander subnet e.g. 10.0.1.X/255.255.255.0

wat de rest betreft als je nt/200/xp gebruikt dan zul je de ander gebruikers ook bekend moeten maken op je systeem door een user toe te voegen (met hetzelfde password die hij op het andere systeem staat, en het geust account aan houden is vaak wel handig .. in de faq is het wat preciezer uitgelegd)

als iedreen dat doet iedereen 35 useres aanmaken :X
domain controler wordt wel handig dan :)
michien een fileservertje ?

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 01-01-2003 20:03 ]

Iperf

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Rapenburg bedoel je zeker?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Koop de alcatel 510-series, ingebouwde firewall en router, heeft niemand meer een personal firewall nodig.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 22:12:
Koop de alcatel 510-series, ingebouwde firewall en router, heeft niemand meer een personal firewall nodig.
of een draytek vigor2600

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 22:12:
Zodra je router van NAT gebruik maakt, en dat doet de topicstarter, dan is dit ook automatisch een "firewall". Omdat alle poorten van buitenaf geblockt worden, of gemapt naar een intern IP maar dat heb je zelf in de hand.
Dus een firewall voor inkomende request heb je niet nodig op elke client.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jadjong: klopt!,

maar persoonlijk zou ik wel een firewall neerzetten want met 35 users komt er geheid shit binnen, als is het maar per ongeluk. Er hoeft ook maar één klootzak rond te lopen die loopt te zieken .. nee lekker lokaal een firewall neerzetten.

zelf bij mij thuis heb ik firewalls draaien zodat programma's niet ongewild contact met buiten (internet/andere pc) gaan zoeken. en dat is wel een nodig ja.

zou ik wel even die personal firewall van tiny of kerio nemen, die vind ik persoonlijk wel fijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 01-01-2003 23:31 ]

Iperf

Verwijderd

Het vervelende van een personal firewall is inderdaad wel dat als ook maar 1 iemand zo'n programma draait alle interne intranetpoorten van het gehele netwerk geblokkeerd zijn, met andere woorden, je kunt geen zak meer doen op het gebied van filesharing. Zo'n alcatel kost € 299,--, dat gedeeld door 35 is dus nog niet eens € 10,-- de man/vrouw. Ik heb dat ding zelf ook en het voldoet zeer goed, intern kun je met het netwerk nog steeds alles doen, terwijl het ding zelf IP-adressen toekent en ook nog eens voor de buitenwereld alle poorten afsluit en verbergt. Hier kun je hem kopen:

http://www.kpn.com/br2/ng...D=-16717&site=0&channel=0

Overigens weet ik het niet zeker, maar achter een getweakte alcatel sppedtouch-home zit je dacht ik ook al zeer veilig, al is die 510 natuurlijk beter.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 12:32:
Het vervelende van een personal firewall is inderdaad wel dat als ook maar 1 iemand zo'n programma draait alle interne intranetpoorten van het gehele netwerk geblokkeerd zijn, met andere woorden, je kunt geen zak meer doen op het gebied van filesharing.
--knip---
Sorry, maar niet mee eens. aleen de pc waar die firewal opzit kan zelf problemen hebben.
maar de rest gaat gewoon door

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 02-01-2003 18:45 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 02 januari 2003 @ 18:44:
[...]

Sorry, maar niet mee eens. aleen de pc waar die firewal opzit kan zelf problemen hebben.
maar de rest gaat gewoon door
Ik zit niet uit mijn nek te lullen, maar weet dit uit ervaring. Ik heb hier zelf een omgeving met een aantal machines, en als je op één machine bijvoorbeeld Norton Firewall installeert zie je over het gehele netwerk van welke PC dan ook niets meer, en kom je ook met behulp van harde adressen geen andere PC meer binnen.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
je zou netbeui kunnen installeren. zonder die zie ik ook mijn andere pc's niet meer.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 18:55:
[...]

Ik zit niet uit mijn nek te lullen, maar weet dit uit ervaring. Ik heb hier zelf een omgeving met een aantal machines, en als je op één machine bijvoorbeeld Norton Firewall installeert zie je over het gehele netwerk van welke PC dan ook niets meer, en kom je ook met behulp van harde adressen geen andere PC meer binnen.
Klopt.. heb vakantiewerk gedaan, hadden we behoefte aan shares en een isdn inbelverbindinkje voor 3 lui etc.. die eerst tegelijkertijd inbelden maar niet meer mogelijk was omdat als de 1 inbelde de isdn eruitvloog.
Ik heb toen uren lopen zoeken naar de oorzaak waarom de shares en internet niet overal werkte en dat was dus die firewall van 1 van die pc's.. :(

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mm ok, toch vind ik het wel vreemd (ik merk er zelf niks van)

maar is er iemand die dit dan kan uitleggen, waarom dus ?

is dit een vies geintje van norton? ik zie hem tenslote elke keer genoemd.

edit:
Net even met opzet gedaan, firewall er op (een machine) helemaal dicht. hele netwerk gereboot
Niks aan het handje ....

edit2:
mmz kijk hier eens
http://www.duxcw.com/faq/network/bm.htm
zou het met de browser master te maken kunnen hebben?
To browse across TCP/IP subnetworks at least one Windows NT or 2000 Server Browse Master must be on each subnetwork. Microsoft networks using the IPX/SPX-compatible protocol (NWLink), have only one master browser for each domain and name queries are sent across routers in such a network automatically.
Ik heb ook al gezien dat je die dus op auto/enables en disabled kan zetten.
als ze allemaal disabled staan wel extreem..(ghost image gebruitk oid?)
en een firewall sluit de kritsche kanalen dan af ok ...
In my humble opinion this system does not always work well and needs a major overhaul. I have read that Windows XP fixes a lot of what is wrong, but I am presently skeptical. Larry
Dit is een beetje wat ik er over kan vinden.
maar dan ben ik nog steeds van menig dat het wel mogelijk is. als je dit dus weet
maar mischien kan weet iemand nog een paar leuke feitjes .....
ik ben namelijk wel beniewd. :)

[ Voor 113% gewijzigd door Fish op 02-01-2003 20:48 ]

Iperf

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:31

Valkyre

Kitesurf FTW!

als ik een firewall aan heb staan (stel mijn ip is 192.168.1.1) en jij zou mij pingen dan gebeurt er nix je ziet mij ook niet in je netwerk omgeving (als ik jou niet trusted zet zie ik jou ook niet) zet ik jou wel in mijn trusted dan kunnen wij elkaar zien en ook pingen.

zet 1 van de 2 zijn firewall aan en NIET trusted dan wordt die PC NIET gezien

iRacing Profiel

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm ja, wat wil je daarmee zeggen ?

het probleem van de anderen is dat als er een pc tussen zit met firewall
dat 2 of meer anderen zonder firewall niet kunnen communiceren
en als je op één machine bijvoorbeeld Norton Firewall installeert zie je over het gehele netwerk van welke PC dan ook niets meer
neemt niet weg dat ik het wel vreemd vind, ik zeg niet dat ze ongelijk hebben maar ben nog steeds nieuwsgierig

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat, behalve het feit dat mensen niet te zien zijn, of niet toegankelijk zijn, dat het netwerk ongelooflijk traag is. Na klikken op een computer moet je minstens 5 seconden wachten op de inhoud. Iemand daar oplossingen voor?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik moet zeggen thuis is dat lanzaam
op werk .. met zo'n 500 pc's .. normaal .....

hoe snel is een ping ? geeft ie packetloss toevallig ? -> brakke kabel mischien ?

met hoeveel MB/s snelheid kun je een (groot) bestand overpompen ?
als dat snel genoeg is denk ik niet dat het aan het netwerk ligt maar eerder aan de pc waar je mee connect

Iperf

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Jij gaat 35 pc's aansluiten op een getweaked alcatel modem?

Weet je wel dat zo'n alcatel modem maximaal 256 verbindingen kan onthouden?
Dus als jij op een pc zit en je maakt meer dan 256 verbindingen aan (wat met een p2p proggel vrij snel gaat) dan kun je dus geen verdere verbindingen naar buiten maken.

Dit is dan wel geen antwoord op je probleem maar toch een stuk info wat je moet weten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1