TFT Trilt sterk, 20 Hz. Niks helpt :-( Ideeën?

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:49
Mijn twee weken oude Samsung 171N TFT-scherm trilt sterk. :'( Hoe donkerder het scherm, hoe beter zichtbaar.

Het knippert met het hele scherm tegelijk op, gegokt, 20Hz. Ik heb geprobeerd: allerlei instellingen met het monitor-menu, een andere video-kabel, een andere video-kaart. Allen leverde een trillend resultaat.

Echter, niet constant. Soms doet het scherm het dagenlang, dan is het knipperen oppeens terug.

Toen ik het scherm net had viel het mij op dat het scherm op een donkere achtergrond, onder een bepaalde hoek, enigszins knipperende. Omdat ik er normaal geen last van had en ik dacht dat dit hoorde, gezien ik onder een wel erg grote hoek keek, heb ik dit genegeerd. Ik plaats deze post omdat dit probleem is verergerd.

Liever ruil ik mijn monitor niet om voor een andere, straks krijg ik er een met dode pixels.

<edit> De 17" tft draait als native, dus 1280x1024@60Hz</edit>

[ Voor 5% gewijzigd door pmeter op 31-12-2002 19:08 ]

Verwijderd

Slechts één advies: Terug gaan naar de winkel met dat ding! Hoe eerder hoe beter, de meeste winkels hebben een twee weken omruil garantie, daarna gaat de gewone garantie in.

• JsB
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

JsB

Ik gok erop dat je backlight van je tft niet helemaal goed is. Dat is een soort tl-lamp en die kan natuurlijk stuk zijn en enigzins knipperen.

• pmeter
Ik werk met een VGA-verlengsnoer. Als ik - in het midden - de connectoren iets uit elkaar trek, wordt het probleem erger. Als ik het scherm direct aansluit, is het probleem er ook, dus aan de kabel ligt het niet. Het moet, lijkt mij, aan de pixel-aansturing liggen (in het scherm, of daarbuiten).

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hoewel ik zelf iets terugbrengen ook als rompslomp betitel vind ik dat slamfm gelijk heeft - terug met het ding voordat de normale garantie in gaat.
Ik ga er van uit dat je de 'normale' zaken al hebt geprobeerd:
- ligt er ergens een storend apparaat of kabel in de buurt (gsm, fm radio, TL licht)
- is alles met een randaarde stekker ook op randaarde aangesloten
- knipperende kerstverlichting of looplicht in de buurt (20Hz knipper :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• pmeter
En nu doetie ut dus weer perfect. Zo kan ik toch niet de winkel in lopen?

<edit> Gelukkig nieuwjaar! Voor hen die nu vast het forum verlaten, incluis me 8)</edit>

[ Voor 46% gewijzigd door pmeter op 31-12-2002 20:56 ]

• pmeter
pmeter schreef op 31 December 2002 @ 20:55:
En nu doetie ut dus weer perfect. Zo kan ik toch niet de winkel in lopen?
En nu weer stuk :( :( :( :( :( :( :(

Het scherm trilt zeer duidelijk, lijkt wel een aardbeving!, Enkele minuten later is het weer over. Dan weer een beetje, en dan weer niet, etc.

Raar: hoe donkerder de helderheid, hoe zichtbaarder het knipperen.
Ligt het dan aan backlight of pixel-aansturing?

Keuze:
-nieuw exeplaar (weer kans op dode pixels)
-reparatie (zelfde, dus geen dode pixels)

Wat zouden jullie kiezen?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31

-ET-

Phone Home

als je hem laat repareren kunnen er ook dode pixels ontstaan, ik zou gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe claimen.

• pmeter
Mijn winkel, http://www.2mcomputers.nl/ (postorder) biedt totaal geen garantie zie ik nu!!!

Ze verwijzen je door naar de fabrikant. Wettelijk mag dit niet, maar hoe pak ik dit in praktijk aan?

Zal Samsung on-site omruilen?

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 05-01-2003 19:03 ]

Verwijderd

pmeter schreef op 05 januari 2003 @ 19:03:
Mijn winkel, http://www.2mcomputers.nl/ (postorder) biedt totaal geen garantie zie ik nu!!!

Ze verwijzen je door naar de fabrikant. Wettelijk mag dit niet, maar hoe pak ik dit in praktijk aan?

Zal Samsung on-site omruilen?
Ze horen een degelijk product te verkopen, garantie moeten ze geven :) Dus gewoon mailen enzo, anders met consumentenbond dreigen etc. :)

Verwijderd

Heb je toevallig last van elektrische stoorvelden van bijv. een GSM mast of andere Radio omroepzender?
Misschien een nabij gelegen zendamateur. Als het probleem verholpen is met ferrietkern, of ferrietkraaltjes (je moet je kabel door de ferrietkern en kraaltjes doen, zoals bij de meeste CRT monitoren al gebeurd.)
Misschien heb je een storing op het lichtnet, thyristor en triac schakeling of wasmachines kunnen ditsoort problemen nog weleens doen voorkomen.
Suc6 en mocht het nog niet werken, probeer deze tips eens.
Als het je niet teveel kost, is je scherm omruilen bij de winkel ook geen slecht idee.. als het dan blijft, weet je zeker dat je even door moet zoeken, bijv naar bovenstaande tips!

• pmeter
Is het dom om, wat de winkel waarschijnlijk aanraad, met Samsung contact op te nemen? Of moet ik, als ik de winkel bel, dat direct weigeren? Dat ik een nieuwe van hun wil?

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 21:38
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 19:08:
Slechts één advies: Terug gaan naar de winkel met dat ding! Hoe eerder hoe beter, de meeste winkels hebben een twee weken omruil garantie, daarna gaat de gewone garantie in.
idd ! ! ! ! !

Verwijderd

pmeter schreef op 05 January 2003 @ 20:10:
Is het dom om, wat de winkel waarschijnlijk aanraad, met Samsung contact op te nemen? Of moet ik, als ik de winkel bel, dat direct weigeren? Dat ik een nieuwe van hun wil?
Ik zou hun eerst mailen, als dat niet werkt dreigen met het consumenten burau en als dat niet helpt zou ik naar samsung mailen voor een oplossing. Maar kijk eerst zelf voor een oplossing :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Nou als samsung onsite garantie heeft zou ik naar samsung bellen :)

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Het verkopende bedrijf is wettelijk verplicht garantie te geven.
Ze zullen dit proberen te routeren naar de farikant omdat dit hun werk (lees: geld) scheelt (en een hoop consumenten slikken dit gewoon).
Aan jou de keus of je dit wilt.
Contact opnemen met de fabrikant kan natuurlijk altijd (nee heb je, ja kun je krijgen - enthousiaste meewerking van de leverancier hoef je, denk ik, niet te verwachten).

Wat je nog zou kunnen proberen (als dit tot de mogelijkheden behoort) is om de monitor aan een andere pc aan te sluiten en te bekijken of het probleem zich nog steeds voordoet. Ook helpt het natuurlijk niet dat er een verlengkabel tussen zit; iedere connector zorgt voor signaalverlies. Haal dus tijdens het 'testen' de verlengkabel er tussenuit.
Zoals ook in vorige/andere postings geschreven: haal mogelijke storingsbronnen weg (GSM, voeding(en), stroomkabels e.d.).
Wat je ook ff in de gaten moet houden is dat je tijdens het 'testen' de kabel zo vrij mogelijk legt. Wat men nogal eens doet is dat na het aansluiten de kabels achter het systeem 'gefrommeld' wordt omdat het dan uit het zicht is. Dit komt echter het signaal niet ten goede (omdat je een verlengkabel gebruikt denk ik niet dat dit bij jou het geval is... het is enkel een informatieve opmerking).
Test iig met de bijgeleverde kabel (zodat men niet kan zeggen dat je de verkeerde kabel hebt gebruikt).
Er zit overigens altijd wel iets beweging in een beeld (TFT danwel CRT), zeker als je goeie ogen hebt kun je dit zien (uiteraard sterk afhankelijk van welke resolutie je gebruikt). Een vergelijking met een aardbeving klinkt echter als teveel beweging; zsm laten nakijken/repareren/vervangen is dus mijn advies (indien mogelijk via onsite support van fabrikant).

Succes!

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Het is de CCFL van de backlight, heb ik ook gehad met mijn 15" TFT'tje. De voeding gaf niet helemaal stabiele stroom waardoor de CCFL ging knipperen. Mijn oplossing: Geaard stopcontact...

Bij mij wou het bedrijf ook niet meehelpen, de fabrikant echter wel. Maar wat moet je dan eigenlijk doen als het bedrijf waar je het gekocht hebt niet wil meewerken? Wat kan je doen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 23:46 ]

• pmeter
Nou, het komt goed hoor: Samsung komt het scherm omruilen, aldus de winkel.

N.a.v. enkele reacties:
-trillen en aardbeving waren wellicht verkeerde omschrijvingen: het beeld knippert, fel, donker, fel, vrij snel, maar zeer hevig.
-ik heb veel geprobeerd: met een andere video-kabel het scherm op een geheel andere pc, alle dim-lampen in huis uit, gsm weg, niks helpt.

In elk geval bedankt voor alle reacties :)
Pagina: 1