Geluidskaart voor compositie

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik wil binnenkort gaan beginnen met componeren op de PC. Ik wil daarbij in eerste instantie gebruik maken van softsynthesizers, maar wil ook de mogelijkheid hebben om mijn Roland FP-3 digitale piano (zowel voor input als output, zitten ook wel aardige geluiden in) of later (wanneer het geld er is ;)) externe synthesizer-modules aan te sluiten.

Ik heb echter geen flauw idee wat zo'n kaart allemaal moet kunnen. Ik beschik over de nodige software (GigaSampler, CuBase, HALion), en deze wil ik wel kunnen gebruiken. Wat precies zijn ASIO (multilayer?) en GSIF support?

Mijn budget is ongeveer 200 euro. Ik kan 2e hands voor onder de 200 euro aan een Terratec EWS88MT komen; deze heeft tevens 8 ingangen voor multitrack recording (ik verricht een paar keer per jaar een opname ), en dat is op zich wel makkelijk, maar compositie staat nu voorop. Is dit wat?

Welke functies zijn een must-have, welke kaarten zijn goed en nieuw of 2dehands beschikbaar voor rond de 200 euro?

Alvast bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Iemand die me kan helpen?

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Als je met soft synths gaat werken heb je een aardig rappe peecee nodig met veel geheugen. Helaas heb je bijna altijd last van latency. Terratec heeft hele mooie kaartjes.. maar als je met soft synths gaat werken heb je bij deze ook last van latency. Het is wel.. hoe sneller je pc is,, hoe minder last je er van hebt. De kaart die jij opnoemde van terratec is meer een recording kaart. Uitermate geschikt voor het opnemen van externe geluidsbronnen. Wil je producties met je kaart gaan maken dan zou ik voor een wat profesionelere kaart gaan... Dan denk ik aan de luna van creamware. Deze heeft eigen DSP's die het werk van de cpu in de computer overnemen. Dit is wel een vrij dure kaart... Nieuw kost hij 400 euro. Wat hij 2e hands doet weet ik niet. Op internet zijn veel softsynthjes te downloaden die alleen met deze kaart werken. En deze klnken allemaal super. Ik vind zelf dat ze beter klinken dan de VST synths. De kaart is uitermate stil en zeer krachtig.
Je kan hem gebruiken als mixer, synth, sampler, recorder.. noem maar op. Je kan zelfs dolby 5.1 mixen met dat ding.

Op www.synthzone.com heb je een link naar soundcards.. kijk daar eens en misschien zie je dar wel een kaart of merk tussen staan wat aan jou eisen voldoet.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kijk ook eens naar de kaarten van M-audio.. licht redelijk binnen je budget, niet al te veel opties.. maar perfecte kwaltiet! (voor het geld helemaal)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Gitaarwerk schreef op 13 januari 2003 @ 17:32:
licht redelijk binnen je budget...

Verwijderd

ASIO (Audio Stream Input Output) is een techniek waarmee je latency tot een minimum beperkt wordt. Zie Google over ASIO/Latency.

Als het je niet gaat om multitrack recording is Sound Blaster (Live/Audigy) een oplossing waar ik prima ervaringen mee heb.
Van softsynths (zoals anderen al zeiden) gaat je latency enorm omhoog en je houdt weinig rekenkracht over. Dan kun je beter de EMU10K1-synth op de Soundblasters gebruiken. Met een beetje RAM (minstens 512Mb) heb je ruimte plenty voor je samples en ze worden in de EMU10K1 DSP's op je kaart berekend, zodat je de rekenkracht van je PC optimaal kunt benutten. Zie ook Google over Soundfonts, Google over DSP en Google over EMU10K1.

Met Terratec heb ik nog geen ervaring. Yamaha XG kaarten zijn ook lang niet gek. Als je even Googelt heb je zo iets.

Verwijderd

Gelijk kopen die Terratec EWS88MT voor minder dan 200€,dit is een goede kaart met 8in/out en midi in/out,goede drivers en lage latency(4ms/44,1 Khz op mijn systeem) en bevalt die niet ben je hem zo weer kwijt voor 200€.

Verwijderd

b.t.w verwacht niet teveel van die Creamware(Luna?)kaart die jij bedoelt voor 400€,deze heeft maar een dsp chip,dee Pulsar is leuker maar ook deze kaarten zijn niet perfect.
Er zijn genoeg VST synth's die wel perfect klinken,b.v de produkten van Native Instruments zoals FM7,Absynth,Battery,Kontakt,Pro53 en Reaktor en ook de Exciton Groovecube klinkt erg goed en als je Emagic Logic gebruikt heb je nog de ES2 en EXS-24mk11 die heel goed zijn,dus er is genoeg keus en ik kan er nog wel een paar noemen.:D

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jaaajaa :9 :Y)

wel lekker nuttig bericht :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 18:34:
b.t.w verwacht niet teveel van die Creamware(Luna?)kaart die jij bedoelt voor 400€,deze heeft maar een dsp chip,dee Pulsar is leuker maar ook deze kaarten zijn niet perfect.
Er zijn genoeg VST synth's die wel perfect klinken,b.v de produkten van Native Instruments zoals FM7,Absynth,Battery,Kontakt,Pro53 en Reaktor en ook de Exciton Groovecube klinkt erg goed en als je Emagic Logic gebruikt heb je nog de ES2 en EXS-24mk11 die heel goed zijn,dus er is genoeg keus en ik kan er nog wel een paar noemen.:D
mee eens :Y)

je moet nooit teveel 'gebundelde' dingen kopen ... handig als porta.. maar voor thuis /vast kan je beter dedicated spul kopen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 18:34:
Is ook wel zo dat VST synths goed klinken... Ik weet alleen niet waar jij het feit vandaan haal dat de Luna maar 1 dsp heeft...
Pagina: 1