Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Voeding voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:12
Howdi,

Even een vraagje. Ik ben van plan om een mp3-spelertje voor in de auto te bouwen. Nu heb ik alle componenten al en dat werkt allemaal prima. Echter ik zit nog met een bekend probleem: de voeding.

Nu heb ik hier een voeding van een laptop (volgens mij is dat gewoon een adapter voor 220 naar 12 volt). Heb ik hier wat aan? In de auto heb ik maar 12 volt, dus er zal iets geconverteerd moeten worden. Hoe doe ik dit? Heb ik iets aan die adapter?

Ik wil geen dure converters aanschaffen (220->12v of 12v->220v enz), dus ik hoop dat het hiermee te realiseren is. Kan iemand mij hier meer info over geven, of wellicht een goeie site die hier heel diep op ingaat? Alvast bedankt....

Verwijderd

dit is niet moeilijk, je hebt nl 12V uit je auto accu, al wat je moet doen is wat weerstanden of diodes schakelen om aan je 5V en aan je 3.3V te geraken. Maar als je meer wil weten zoek eens via de externe omega search, dit zal je wel helpen, want er zijn al veel zo'n topics geweest ;)

edit: ohja was vergeten |:( , dit gaat niet zo makkelijk, maar je moet er een stabilisator tussen zetten, ff zoeke naar het schema op google ofzo naar "voedings stabilisator" dus...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 16:51 ]

• -W0kk3L-
Ik hoor veel verhalen dat die 12v (die van de accu afkomt) niet echt bruikbaar is, omdat die niet stabiel is. Ik ben al druk aan het googlen naar info, maar ik kom vaak op hetzelfde verhaaltje uit: koop een invertor van 150 euro...en dat is het me niet waard :D

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Check deze belg maar eens, die heeft een heel uitgebreidde website over hoe hij het in zijn Golf heeft gebouwd, met elk onderdeel wat gebruikt is (zoals de voeding) afzonderlijk beschreven.

Zijn website: http://www.pcms.be/golf/

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

of kun je hier es kijke, bij dc to dc converter of power amplifier ofzo, ik heb het wel niet helemaal gelezn, maar ik denk toch dat er iets interresants in staat :

http://members.tripod.com/valveaudio/Membuatsendiri.htm

• -W0kk3L-
Die laatste site ziet er aardig pittig uit. Zo handig ben ik niet met elektronica. Ik kwam wel deze url tegen: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=343056 op die site van Bart_Banaan. Alleen dit apparaatje ziet er aardig prijzig uit. Helaas staan er geen prijzen op de site. Misschien kent iemand hem...

Anyway, is er niets te beginnen met een voeding van een laptop?

[ Voor 5% gewijzigd door -W0kk3L- op 31-12-2002 17:19 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
die omvormer is behoorlijk overkill

en nee aan een laptop voeding heb je helemaal nix

Repareren doe je zo.

• -W0kk3L-
Mja, het kan overkill zijn, maarja, ik heb (helaas) niet genoeg kennis van elektronica om zelf even een voeding in elkaar te flanzen, dus ik moet het hebben van aanpassingen op huidige apparatuur.

Verwijderd

http://sproggy.mp3car.com/psu.html

Dit is de link die je nodig hebt. Ik ben hem nu zelf ook aan het bouwen.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:53
Is dit niet wat?

Bij www.conrad.nl

AUTO DC POWERSUPPLY
Artikelnr.: 040151 - 89

productomschrijving:

Hapé AV67 gestabiliseerde autovoeding · Speciaal voor notebooks en scanners om in de auto te gebruiken · Voorzien van kortsluit- en overspanningsbeveiliging · 70 W · 3500 mA voor 15,16,18,19 en 20 V · 2900 mA voor 22 en 24 V · Compleet met 7 laagspanningsstekkers.

[ Voor 64% gewijzigd door jipenjanneke op 31-12-2002 17:30 ]

• -W0kk3L-
Zo'n eentje heb ik hier volgens mij ook nog liggen....alleen is het probleem 5 volt dan ook op te lossen? (weerstand ertussen?)

• jipenjanneke
  • Laatst online: 20:53
-W0kk3L- schreef op 31 December 2002 @ 17:34:
Zo'n eentje heb ik hier volgens mij ook nog liggen....alleen is het probleem 5 volt dan ook op te lossen? (weerstand ertussen?)
Ehh... nee, ik nam aan dat je gewoon een laptop ging gebruiken, dan kom je hier prima mee weg.
Deze dingen hebben ze ook voor 5 volt, maar daar zal vast niet genoeg stroom uitkomen.

• -W0kk3L-
Hhehee, nee het wordt een "echte" pc... dus ik denk dat ik daar niet genoeg vermogen uithaal...

• -W0kk3L-
Zou dit iets zijn voor het draaien van een pc?:
productomschrijving:

Deze compacte spanningsomvormer kan een uitgangsspanning van 230 V~ opwekken. Hiervoor heeft u alleen maar een 12 V gelijkspanning zoals een accu, sigarettenaansteker aansluiting enz. nodig. Aansluitkabel van een 12 V ingang met sigarettenaansteker aansluiting.
Technische spec.: Voedingsspanning 11-15 V= via sigarettenaansteker · Uitgangsspanning 230 V~ ± 10% met Euro-stekker · Duurvermogen 200 W · Rendement < 90% · Opstartstroom < 100 mA · Werktemperatuur 0 - 40°C. Afm. (lxbxh) 135 x 75 x 40 mm.
Omvang levering: Spanningsomvormer met Euro-stekker.
Enkel met een euro-stekker, maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn. Een aarde kan ik altijd via de auto zelf regelen.

Prijs: 46 euro (eigenlijks nog teveel voor wat ik er voor uit wil geven, maarja ;b)

[ Voor 15% gewijzigd door -W0kk3L- op 31-12-2002 17:49 ]

• Sine
da's idd geen verkeerde omvormer

Aarde boeit niet want die dingen zijn per definitie "zwevend" en goedkoper zul je ze denk ik ook niet vinden

Repareren doe je zo.

• -W0kk3L-
Hmm, jah, ik heb mijn pc ook tijden zonder aarde laten draaien, en die deed et prima. Maarre, 200 watt, zou dat genoeg zijn? Tis maar een 400Mhz Intel, 256 mb mem, 8 gb hdd (quantum) en een videokaartje...

• Guldan
  • Laatst online: 30-11 11:09

Guldan

Thee-Nerd

kan volgens mij wel.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Sine
Aarde is geen enkel probleem want je de uitgang van je omvormer "zweeft" tov de aarde (je hele auto btw) dus aarden heeft geen nut kan helemaal niet.

200W is ruim voldoende

Repareren doe je zo.

• -W0kk3L-
Okee dan....dan gaan we eerst lekker de kast bouwen, en daarna de voeding kopen :)...eerst zeker weten dat de kast 100% werkt :D....die moet ik ook nog helemaal in de auto inbouwen (in een mooi donker hoekje). Leuk Mod projectje! :)

• -W0kk3L-
Thnx allemaal alvast voor de hulp!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00
geen dank ;)

dot.blaat

Pagina: 1