Toon posts:

Is MP3 nou legaal of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er tweakers zijn met een juridische achtergrond maar in een bui van "what if.." kwam ik op een kwestie waar ik niet uit kom.

Zoals jullie weten is er een hele hype over mp3, legaal of nie.

Maar voor zover ik het weet mag je radiouitzendingen opnemen om het later nog eens te beluisteren, toch?

Maar hoe zit het dan als je die radiouitzendingen converteert naar mp3? Volgens mij mag je het dan nog steeds beluisteren.

Maar als je dan met een wav editor al het geouwehoer en reclame er uit knipt, mag je het dan nog steeds luisteren? Als dat mag dan heb je dus "legale" mp3 muziek op je pjoeter staan, terwijl het gewoon commerciele muziek is.

Stel je voor dat deze aanname juist is, dan kunnen ze je dus nooit pakken op het in bezit hebben van mp3, want laat ze maar es bewijzen dat het niet van de radio is opgenomen.....

Ik hoop dat er wat moskowietsen in spe zijn die wat duidelijkheid hierover kunnen verschaffen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
Het compressie algortime is legaal.
Opnemen van radio is legaal.
Of de opname nu digitaal of analoog is, maakt niets uit. Je mag dus gewoon opnemen van radio op bandje, CD, minidisc, WAV, MP3...

Maar rip je een CD (nog steeds legaal) en zet je die om naar MP3(nog steeds legaal) en geef je het gratis weg (CD, Napster,...) dan is het niet meer legaal.
Dus CD op bandje copieren en aan vrieden geven is NIET legaal.

Beetje duidelijker??

Het kan lastig worden om van een verzameling MP3 aan te geven of dit van radio komt of niet, maar als je het aanbied op Napster (bijvoorbeeld) ben je wel in overtreding (toch??)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ja het aanbieden is zeker illegaal, maar het in huis hebben van mp3 wordt volgens mij ook nog steeds als illegaal beschouwt als je de originele cd's niet hebt.

Maar dat valt dus niet te controleren mijns inziens ivm die radio kwestie.

Verwijderd

Ik studeer toevallig rechten, maar de wet biedt weinig tot geen houvast in kwesties die de moderne technologieën met zich meebrengen hoor.

Laatst zei iemand op TV dat opnemen van radio wél mag, omdat je dan "niet weet welke muziek er gaat komen". Volgens mij is de kwestie van mensen die CD's op cassettes overnemen een soort gedoogbeleid, je mag nog steeds _nooit_ zonder toestemming een CD kopiëren, maar omdat op cassettebandjes een heffing van de Buma/Stemra bij de prijs inzit (en bij CD-r's nog niet) word op bandje zetten natuurlijk toegestaan. Bovendien gaat de kwaliteit daarvan telkens achteruit, terwijl de zoveelste kopie van een digitale kopie nog steeds het origineel is. Bij MP3's ligt het natuurlijk helemaal moeilijk, want hoe wou je daar een prijs voor vaststellen?

Het in bezit hebben van MP3's terwijl je de originele CD's niet bezit, lijkt me ook strafbaar; je mag immers geen kopieën van de originele CD's in je bezit hebben. Daaronder vallen alle geluidsdragers waar in de prijs geen heffingen van de Buma zitten inbegrepen (niemand zal jou naaien omdat je een CD van je maat op bandje hebt gezet).

Ik ben trouwens net uit bed, dus ik trek het niet super om nog verder te gaan, maar ik zal vanmiddag het wetboek er wel ff bijpakken :)

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het in bezit hebben van MP3's terwijl je de originele CD's niet bezit, lijkt me ook strafbaar; je mag immers geen kopieën van de originele CD's in je bezit hebben. Daaronder vallen alle geluidsdragers waar in de prijs geen heffingen van de Buma zitten inbegrepen (niemand zal jou naaien omdat je een CD van je maat op bandje hebt gezet).[/quote]Je mag idd geen kopieen van de originele cd's in bezit hebben, maar wie kan bewijzen dat je die nummers niet van de radio hebt opgenomen?

En als je een cd van een maat op mp3 zet, en je krijgt controle kun je nog altijd zeggen dat je die cd hebt uitgeleend aan hem en dat je hem wel ff kan gaan halen.

Maar idd het wetboek verschaft weinig houvast tov nieuwe media, maar ik denk dat het wetboek in deze kwestie wel uitkomst kan bieden. De kwestie is heel simpel, wie moet bewijzen waar de mp3 muziek vandaan komt, is het een kopie van een cd of is het opgenomen van de radio.

En in nederland is het nog steeds zo "onschuldig totdat bewezen schuldig" dus laat de overheid maar bewijzen dat het niet van de radio is opgenomen. Volgens mij kunnen ze dit niet.

En het wordt nog veel gekker als er over een tijd digitale radio is....dan is er helemaal geen kwaliteitsverlies meer vanwege de uitzending.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar omdat op cassettebandjes een heffing van de Buma/Stemra bij de prijs inzit (en bij CD-r's nog niet)[/quote]En wat is die 20 cent voor de stichting thuiskopie dan?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Maar rip je een CD (nog steeds legaal) en zet je die om naar MP3(nog steeds legaal) en geef je het gratis weg (CD, Napster,...) dan is het niet meer legaal.
Dus CD op bandje copieren en aan vrieden geven is NIET legaal. [/quote]Het BESCHIKBAAR stellen is dus illegaal, maar hoe wil je ooit bewijzen dat iemand zijn muziek BEWUST beschikbaar heeft gesteld. (Napster zoekt ZELF naar mp3's op je HD, dat doe jij niet :) )<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> geluidsdragers waar in de prijs geen heffingen van de Buma zitten inbegrepen [/quote]Maar op CD'r zit wel degelijk een heffing.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Het verkopen/distribueren van muziek in zijn algemeen op het moment dat je er GEEN muziekrechten over betaald hebt, is illegaal. Met andere woorden: als ik muziek op internet aanbiedt, en jij kunt het downloaden ZONDER dat je auteursrechten aan Buma/Stemra betaald, ben je in overtreding. Dit volgens de letter der wet. Maar ga je kijken volgens de geest van de wet, dan zal er echt niemand over vallen als je een keer een MP3-tje download. Maar als je complete CD's download zal er eerder iets aan gedaan worden dan dat je het bij een enkel nummertje laat.
Over de kwestie met de radio: Dat mag je ook opnemen en afluisteren voor eigen gebruik. Als je dit echter gaat afspelen in een discotheek oid ben je wel weer in overtreding.

lastig he?

Verwijderd

mp3 is niet illegaal zolang de uitgever van het nummer of de platenmaatschappij het ermee eens is.

kijk maar op mp3.com of vitaminic.nl voor legale mp3's. Deze mp3's worden namelijk door de maker zelf aangeboden.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 22:40

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

als je van een muziekstuk minder dan 30seconden hebt ,dan is het niet strafbaar.

Je mag ook van iets 1 kopie maken.
( ooit opgevallen dat windows 9x of winNTx naar de harde schijf GEKOPIEERD wordt, en niet geinstalleerd, dan heb je namelijk al je recht op je kopie verbruikt ;( )

dus als jij een mp3speler hebt als walkman, dan mag je al je ORIGINELE cd's op mp3 zetten en meenemen.
ik heb bijvoorbeeld 1700 mp3-tjes.
dat zijn 85 cd's (uitgaande van 20 nummers per cd) en laat ik nou net ze bijna allemaal origineel hebben, alleen het ideale van winamp is dat je ze allemaal in je playlist kan stoppen, zonder cd's te wisselen...
als jij mp3's van napster download, en ze zijn langer dan 30 seconden, of je hebt het origineel niet. dan heb je een probleem.
anders niet.

ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft..

Verwijderd

gewoon ff www.buma.nl doorlezen en je bent al een stuk wijzer (of juist niet) :)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Dat van die 30 seconden is BS volgens mij ... is dat niet iets wat de warez sites verzonnen hebben?

Je mag gewoon geen mp3's hebben van liedjes waar copyright op zit (waar jij geen rechten over hebt) ...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
mp3 = legaal
mp3 van iets met copyright = illegaal

Verwijderd

Op zondag 12 november 2000 00:26 schreef The Dude het volgende:
mp3 is niet illegaal zolang de uitgever van het nummer of de platenmaatschappij het ermee eens is.

kijk maar op mp3.com of vitaminic.nl voor legale mp3's. Deze mp3's worden namelijk door de maker zelf aangeboden.
(Is al weer van een tijd terug maar ik wou er toch even op reageren!)

Je mag van bv. Vitaminic.nl wel mp3 downloaden (legaal). Alleen als je daarna die mp3's gaat verspreiden is het illegaal. Makers van muziekstukken die geplaats worden op een site als vitaminic geven ABSOLUUT niet de rechten vrij van die nummers.

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

Rememberen jullie mp3board.com (een zoekmachine met illegale mp3s) die de rechtzaak tegen de RIAA heeft gewonnen...

Juist dat is jurisprudentie!
lang leve mp3 (pro)

aka Crypto T

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

En als je nou een LEGAAL cassettebandje koopt (ja, dat kan bij benzinestations). Die zijn goedkoper dan CD's, zeg 25 piek. Vervolgens regel jij ergens die CD en maak je er een kopietje van op een CDeetje (ok, MD'tje zou ik doen :)). Mag dat dan? Ik zou zeggen, ja, jij hebt een licentie gekocht om die muziek te beluisteren, het medium doet er niet toe.

Hetzelfde kan (als de prijzen gedaald zijn), natuurlijk ook met Videobanden en DVDeetjes.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 01:23 schreef eamelink het volgende:
En als je nou een LEGAAL cassettebandje koopt (ja, dat kan bij benzinestations). Die zijn goedkoper dan CD's, zeg 25 piek. Vervolgens regel jij ergens die CD en maak je er een kopietje van op een CDeetje (ok, MD'tje zou ik doen :)). Mag dat dan? Ik zou zeggen, ja, jij hebt een licentie gekocht om die muziek te beluisteren, het medium doet er niet toe.

Hetzelfde kan (als de prijzen gedaald zijn), natuurlijk ook met Videobanden en DVDeetjes.
Ja dit klopt wel een beetje er zit een percentage heffing op bandjes cdŽs en dergelijke wat naar de muziek industrie gaat volgens mij maar hier verdiend men natuurlijk veel minder mee dan dat ze een cd verkopen. Maar het is in die zin legaal want je hebt indirect voor die muziek die je er opzet betaald dus niet illegaal.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 22:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zou je het kunnen afkopen? Ik bedoel, een soort heffing op je harddisk (tien piek lijkt mij voldoende), en dan mag alles?

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Zal ik het even proberen uit te leggen:

Muziek die op de radio word gedraaid mag _nooit_ gekopieerd worden. Niet op bandje, niet op cd, niet op md of wat dan ook !!
Echter: Sinds de walkman bekend is geworden, heeft bijna iedereen dit wel gedaan, aangezien het teveel werk is om hierop te controleren wordt dat niet gedaan. Maar dat maakt het nog niet legaal!!

MP3: de compressie zelf is legaal, net als [DivX]. Dus: als je de originele cd hebt, mag je die converteren naar MP3. Je mag zelfs, als je het origineel hebt waar dus voor betaald is, het mp3-tje downloaden.

De 30-seconde regel. Van alle stukken waar auteursrecht op zit (Muziek, films), mag je een aaneengesloten stuk in je bezit hebben van maximaal 30 seconden lang. Hier hoeft geen auteursrecht over worden betaald en dit mag zelfs aan iedereen ten gehore gebracht worden (dus ook aan derden).

Heb je een mp3-tje of [DivX]film waarvan je niet het origineel hebt, en waar wel auteursrecht op zit, dan ben je illegaal bezig. Vakantiefilmpjes van jezelf (niet in de bioscoop genomen :-) ) mag je dus converteren naar DivX. Ook eigen geluidsopnamen (van de hond, je zus die onder de douche zingt of whatever) mag je converteren naar MP3. Ga je echter materiaal verspreiden dat niet van jezelf is, dan ben je in overtreding. Of je dit nu bewust doet of niet (Napster zoekt zelf, maar laat wel zien wat ie deelt).

Hopelijk alles zo een beetje verhelderd te hebben. De groeten.

ps. Je moet dus per sé in het bezit zijn van het origineel als je mp3-tjes of [DivX]-jes op je harde schijf hebt staan. Het argument dat dit geen exact kopie is (kwaliteits-verlies) is dus ook grote BS.

[Edit]
Op CD's zit nog geen heffing wat betrefd auteursrecht. In november (d8 ik) komt dit wel). Omdat op cassettebandjes niet gekopieerd mag worden (daar zit heffing op zag ik iemand anders zeggen), mag dat op cd's ook niet.

Ik stem er echter voor om massaal je mp3-collectie op cd te gaan zetten, en nooit meer iets te kopen (op cd's die na november zijn gekocht). Maximaal 20 nummers uiteraard, want daar betaal je voor. Zodoende zou je voor je complete verzameling hebben betaald. Blijft illegaal, maar dit argument KUNNEN ze, juridisch, niet weerleggen, omdat er natuurlijk niet voor niets auteursrecht betaald word. Als zij zeggen dat dit alleen ter compansatie is, dan zijn ze ook niet slim bezig, gooi de heffing dan meteen omhoog (benzine-effect??).

[Edit 2]
24-uurs regeling:
Er bestaat ook nog zoiets als een 24-uurs regeling. Op het moment dat je een mp3 download, of van de radio op MD of bandje opneemt ben je nog legaal bezig. Deze kopie (dat is het wel) mag alleen gebruikt worden voor eigen gebruik, en om te kijken (luisteren) of het muziekstuk wel leuk is. (hoe dit bij [DivX] films zit weet ik niet, dan mag het waarschijnlijk helemaal niet.) Heb je deze kopie na 24 uur (sinds opname, niet 24:00 's nachts) nog in je bezit dan ben je ook strafbaar bezig.

Happy Blessings <3

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Op woensdag 11 juli 2001 13:32 schreef sebastius het volgende:
Zou je het kunnen afkopen? Ik bedoel, een soort heffing op je harddisk (tien piek lijkt mij voldoende), en dan mag alles?
Dit zou alleen mogelijk zijn als van te voren bepaald zou worden op welke wijze de mp3-tjes op de HDD komen (192 kbps Stero, 64kbps mono). Om zo uit te rekenen hoeveel mp3-tjes op de schijf komen te staan.
En dan ben je er nog niet, op muziek van meer dan 20 jaar oud, vervalt het auteursrecht (leuk he? ).

En ik denk dat jij weinig zin hebt om HDD a la 30 Gb (ongeveer het minimum dat nu te krijen is), dus 30.000 / 3 = 10.000 mp3-tjes (Gunstige rekening voor de BUMA/STEMRA uiteraard) * provisie te betalen. Dan kom je al gauw uit op een schijf van 10.000 piek of zoiets. Dat betaalt natuurlijk niemand ervoor.

Happy Blessings <3

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 13:45

RLB

E Pluribus Unum

De Buma heft geloof ik wel rechten op de 'audio-type' cd-r's, maar niet op de computer-types. Als je dus een Philips audio-cd-recorder hebt dan moet je dus die heffing betalen. Als je dus op de computer muziek brandt, betaal je geen heffing, omdat die niet belast wordt, omdat dat niet fair is tegenover mensen die die cd's alleen maar gebruiken om data te branden.

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Gewoon de muziek voor je zelf houden, dus niet aanbieden/verkopen, en niemand kan je iets maken (en zo wel, dan moet je half Nederland aanpakken).

Verwijderd

kut platenmanagers mag het niet maar van sommige artiesten mag het weer wel...
volgens mij moet de artiest er zelf voor kiezen en anders moeten ze maar muziek cd's gaan maken op een DVD cdtje?? die valt niet te branden (mocht je zo'n brander hebben ben je ten eerste een lucky basterd) en zo'n dvd cd kan veel meer muziek op, zo'n cd is (@#$^%&*) groot...!!
dus dat is veel beter als je langer muziek wil luisteren + je hoeft na 74 min niet je stoel uit te komen om een ander cdtje in de cd-speler te doen.

mijn mening over mp3 is dat het klein/toch wel redelijk kwaliteit is om naar te luisteren.
als ik tegenwoordig een liedje download dan is ie toch niet echt geweldig kwaliteit of ik mis de laatste 4 sec van een liedje...
maar wat ik niet snap is dat opnemen van radio wel mag? huh...

er zijn en anders komen er nog andere muziek formaten die wel beter zijn en nog kleiner
mp3 zal altijd bestaan

masolossss }:O

Verwijderd

Dat van die 30 seconden is BS volgens mij ... is dat niet iets wat de warez sites verzonnen hebben?
nee

www.buma.nl :Z
Pagina: 1