ADSL met alcatel pro, doe je zo

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Net een ADSL geinstalleert bij een kennis. Enkele opmerkelijkheden wil ik hier wel kwijt:

In de handleiding(en) en op de cd's(modem en kpn) staat nergens (het betreft KPN in combi met XS4ALL) dat bij de inloggegevens de naam niet naam@provider.nl is, maar moet zijn:
naam@xs4all-basic-adsl (of het was naam@xs4all-adsl-basic) en dan wel gewoon je password.

Verder bleek er nog iets opmerkelijks:
Daar het lokale 'netwerk' bestaat uit 2 pc's zonder hub lag er dus een utp crosscable. Wist ik niet.

Anyway, ADSL modem geinstalleert, kabel er in, kabel in pc, en hij doet het!
Op een cross cable dus. Nu staat in de handleiding wel "utp/cross/en nog" wat, maar ik blijf het mooi vinden, mocht iemand dus ooit problemen hebben met 1:1 utp, probeer dit.

Ook een vraag:
We willen de 2e pc ook aansluiten EN netwerken kunnen.
Het modem is de alcatel SpeedTouch 510 v4. ADSL Ethernetmodem.
Bij aanvraag werd vermeld dat er uiteindelijk 2+ pc aan zouden komen. Dit moest kunnen aldus xs4all

Nu de vraag: wat hebben we nog nodig naast de
2 reeds geinstalleerde 10/100 netwerk kaarten in elke pc 1
Na het adsl modem alleen een hub of kan een switch ook?
moet de crosscable tussen modem en pc's nu wel vervangen worden voor 1:1 ?

kortom, is het volgende goed wat ik concludeerde na ontzettend veel info op dit tweakers net en diens faq's:
modem is niet getweaked, wel bezit ie een router (geen extra poorten helaas)
(Dus hij heeft alleen adsl in, ethernet uit)
moet worden:
adsl modem met 1:1 naar een switch/hub, dan 2 x 1:1 utp naar de modems (auto ip) en klaar?
Verder nog wat nodig?
Liever geen software 'oplossing' daar het mooiste is als beide pc's onafhankelijk internet op kunnen en dan niet ook de ander hoeft aan te staan.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Je kunt je modem tweaken dan krijg je het volgende

modem -cross- hub - straight- 2 pc's

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met een hub zou je een end moeten komen. ZO heb ik het ook gedaan. Toen mijn modem naar een Pro getweaked, zodat de modem zelf inbelt en ik dus onafhankelijk van elkaar met beide pc's via de hub kan Inetten.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 11:23

DaRoot

Some say...

Heb dezelfde modem ook. Je kunt naar keuze een hub of switch nemen, ik zou een switch nemen, bijv. Sweex 8 poorts 10/100 MBit. Je sluit de modem met een cross-cable aan op een normale poort op de hub/switch, of met een normale kabel op de uplink. Je sluit de pc's met de netwerkkaarten aan op de normale poorten, met normale utp-kabels. Je stelt de pc's in op "Automatisch IP-adres krijgen", je stelt de werkgroepnaam bij beide hetzelfde in, et voila, je kunt internetten en netwerken en onderling gamen, etc. etc...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb vaste IP adressen aan de PC's toegekend, anders kan je 3 minuten duimen draaien bij het opstarten ;)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 14:37:
Je kunt je modem tweaken dan krijg je het volgende
modem -cross- hub - straight- 2 pc's
Ok, dat willen we wel proberen, kan een switch ook ipv hub, of kan dat niet en moet het per se een hub zijn? Er zijn toch ook switch-hub's of is dat weer niet van toepassing in deze?
Ik vraag het maar, anders kopen we wellicht net het verkeerde....

Over dat adsl-modem tweaken moet ik nog info vinden, mocht dit nodig zijn.

Genoemd persoon heeft adsl basic bij xs4all voor e-mail en zelf de zakelijke site updaten + natuurlijk surfen en vooral (geen kabel daar) kijken naar real audio tv fragmenten van div. programma's en luisteren via mediaplayer naar 'internet radio'
Best leuk trouwens!
Windows Mediaplayer openen, L-Verticaal radio tuner klikken en zoeken/luisteren maar! :-)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Wekkel schreef op 31 December 2002 @ 14:47:
Ik heb vaste IP adressen aan de PC's toegekend, anders kan je 3 minuten duimen draaien bij het opstarten ;)
Goeie tip!
gaan we ook proberen als netwerkje/beide pc's en gezamenlijk/onafhankelijk adsl werkt.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Wekkel schreef op 31 december 2002 @ 14:47:
Nee hoor, deze modem heeft dus ingebouwde DHCP server, en als je clients die vinden bij het booten, duurt dat echt geen 3 minuten langer hoor. Dan gaat het net zo snel als bij een vast ip-adres.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
[quote]DaRoot schreef op 31 december 2002 @ 14:41:
Heb dezelfde modem ook.
Da's mooi, een ervarings deskundige!
Je kunt naar keuze een hub of switch nemen, ik zou een switch nemen, bijv. Sweex 8 poorts 10/100 MBit.
Dat wordt dan een 4 poort in dit geval, er komt hoogstens nog 1 pc en een notebook bij
Je sluit de modem met een cross-cable
DUS TOCH, dit was toeval dat die er al lag, maar dat werkt dus nog zo ook!
aan op een normale poort op de hub/switch, of met een normale kabel op de uplink. Je sluit de pc's met de netwerkkaarten aan op de normale poorten, met normale utp-kabels. Je stelt de pc's in op "Automatisch IP-adres krijgen", je stelt de werkgroepnaam bij beide hetzelfde in, et voila, je kunt internetten en netwerken en onderling gamen, etc. etc...
Geweldig we gaan in jan. als de pc boeren in de omtrek weer open zijn voor de switch en 2 maal 1:1 kabels.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:08
notsonewbie schreef op 31 december 2002 @ 14:48:
[...]

Ok, dat willen we wel proberen, kan een switch ook ipv hub, of kan dat niet en moet het per se een hub zijn? Er zijn toch ook switch-hub's of is dat weer niet van toepassing in deze?
Ik vraag het maar, anders kopen we wellicht net het verkeerde....

Kan allemaal.
Het enigste waarvoor je zou moeten uitkijken, is dat je geen 100mbit-only hub koopt, als je ook 10 mbit netwerkkaartjes hebt :)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

FF voor de duidelijkheid, de modem sluit je met een cross-kabel aan op een normale hub/switch-poort, of met een normale kabel op de up-link poort... maar daar kom je snel genoeg achter, als het lampje op de hub/switch maar gaat branden.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Cutebritney schreef op 31 december 2002 @ 14:55:

[...]

Kan allemaal.
Het enigste waarvoor je zou moeten uitkijken, is dat je geen 100mbit-only hub koopt, als je ook 10 mbit netwerkkaartjes hebt :)
Tegenwoordig zie je die gelukkig niet veel meer. Nieuw praktisch niet meer iig.

Als ik de topicstarter was, zou ik de situatie ff uitleggen bij de gelukkige computerboer, en inderdaad ff vertellen wat voor netwerkkaarten hij heeft. Maar als een 10/100 MBit switch 10 euro duurder is dan een 10Mbit hub en hij heeft ook "slechts" 10Mbit netwerkkaarten, lijkt het me verstandig toch voor die switch te gaan, krijg je er later geen spijt van, mochten er alsnog 100 Mbit kaarten in komen.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 15:23
notsonewbie schreef op 31 December 2002 @ 14:33:
Net een ADSL geinstalleert bij een kennis. Enkele opmerkelijkheden wil ik hier wel kwijt:

In de handleiding(en) en op de cd's(modem en kpn) staat nergens (het betreft KPN in combi met XS4ALL) dat bij de inloggegevens de naam niet naam@provider.nl is, maar moet zijn:
naam@xs4all-basic-adsl (of het was naam@xs4all-adsl-basic) en dan wel gewoon je password.

.
Dit staat in een of andere brief die van je van tevoren krijgt van je ISP, kpn heeft hier niks mee te maken.
Ik heb blabla@ADSL-comfort.nl bijvoorbeeld

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
T7D_Sneezy schreef op 31 December 2002 @ 16:32:
[...]
Dit staat in een of andere brief die van je van tevoren krijgt van je ISP, kpn heeft hier niks mee te maken.
Ik heb blabla@ADSL-comfort.nl bijvoorbeeld
Ja dat zei die helpdesk ook.
Echter die brief is nooit ontvangen.
Gelukkig had hij wel de angevraagde naam en passwrd zelf ook gentoteerd.
In de manual echter (was voor mij de 1e keer adsl installen) staat
naam@provider. (zonder land extentie) na enkele probeersels dus de helpdesk gebelt en dus in secoden opgelost. I love it when a connection comes together!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
DaRoot schreef op 31 December 2002 @ 14:59:
[...]
Maar als een 10/100 MBit switch 10 euro duurder is dan een 10Mbit hub en hij heeft ook "slechts" 10Mbit netwerkkaarten, lijkt het me verstandig toch voor die switch te gaan, krijg je er later geen spijt van, mochten er alsnog 100 Mbit kaarten in komen.
Yup, in de 2 pc´s zitten 10/100 nic´s
De keuze valt vooralsnog op een Sitecom 10/100 5p switch, omdat die in jan. ´om de hoek´ te kopen is voor e 59

Verwijderd

weet iemand een site waar duidelijk staat vermeld hoe je een alcatel modem Tweaked ?

ethered isdn versie ?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:27

Beaves

Usque ad Finem

Ja :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ga dit ajb niet doen bij de Alcatel SpeedTouch 510 v4...
Deze heeft al intern een DHCP Server en tweaken is dus niet nodig.

Zie ook Thomos Speedtouch 501 (KPN mxstream)

En evt. andere topics ... gebruik Externe omega search

[ Voor 44% gewijzigd door Enforcer op 31-12-2002 17:55 ]

Pagina: 1