[WC] 2 peltiers NAAST waterblok

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 12:06
Ik kreeg ineens een idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/waterblok-idee.gif
(het rode is isolatie, en het heel erg lichblauwe is plexiglas :) )

Hier kan je dus 1 of 2 peltiers aanzetten om dan nóg beter te koelen. (leuk als je een variabele weerstand voor de vcore gebruikt....)
Verder heb ik een mobo met 4 gaten rond de socket (EP-8KHA+) en een spacer dus dit gavaarte zal mn core niet zo snel crushen >:) Hoe het water zal gaan stromen, hoe de slangen zitten en hoe ik het water weer ga afkoelen is nog niet belangrijk.

Ik vraag me vooral af of de isolatie tussen de twee losse waterblokken en het 'hoofdblok' wel goed zal zijn. Er bestaat natuurlijk een kans dat de peltiers het water dat door het hoofdblok gaat lopen zal gaan koelen. En of het niet een al te exotisch apparaat zal gaan worden. (hoeft echt niet onder het nulpunt te komen)

[ Voor 8% gewijzigd door bredend op 31-12-2002 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52

Epsilon

waarom ernaast??

Je kan ze er ook tussen doen. Die gaten zitten NIET in de weg. (kijk naar dangerden maze2-2 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Epsilon schreef op 31 December 2002 @ 14:33:
waarom ernaast??

Je kan ze er ook tussen doen. Die gaten zitten NIET in de weg. (kijk naar dangerden maze2-2 )
Een peltier die UIT staat isoleert teveel. Ik wil dus niet CONSTANT mn peltier draaiende houden. Ook hoeven er niet zo extreem zware dingen tussen....

Die gaten gebruik ik idd om het ding zo goed mogelijk vast te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door bredend op 31-12-2002 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

bredend schreef op 31 December 2002 @ 14:37:
[...]

Een peltier die UIT staat isoleert teveel. Ik wil dus niet CONSTANT mn peltier draaiende houden. Ook hoeven er niet zo extreem zware dingen tussen....

Die gaten gebruik ik idd om het ding zo goed mogelijk vast te maken.
Zit iets in

Maar je hebt geen ruimte om zo'n breed ding te plaatsen.
Dat is 1 punt

verder, mogen die peltier koelblokken, het normale koelblok niet raken. Want dan zijn de peltiers de warmte aan het rondpompen, wat nou ook niet echt op schiet (warme en koude kant gekoppelt).

Op zich is het wel een leuk bedacht idee.

maar als je toch al die extra peltiers wil gebruiken en toch al die waterblokken wilt hebben (kan natuurlijk dat je ze al hebt, dan gaat dat niet op :) ), dan Kan je beter 2 afzonderlijke waterkoeling systemen maken en je water koelen met die peltiers.

Dus 1 systeem met je normale koeling, zonder extra poespas, alleen wat extra waterblokken inline en isolatie rond je slangen en blok.

En 1 systeem die de peltiers koelt.

De koude kant van de pelt(s) gaat tegen het blok van je originele systeem. En de warme kant tegen het blok van je 2e systeem.

Dan kan je de peltiers inschakelen samen met de fan op de radiator van je 2e systeem en de pomp. En dan natuurlijk de fan van je 1e systeem uitschakelen, want dia warmt het water alleen maar op.

Dat is een logischere opstelling die WEL past :)

Edit, je moet dan WEL een 172pelt gebruiken zoals normaal, want hij krijgt nog steeds de proc warmte die hij af moet voeren en in het begin zelfs meer. En zorgen voor een beetje anti-vries in je water.

[ Voor 7% gewijzigd door Epsilon op 31-12-2002 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Stel dat er 100% isolatie is tussen het hoofdkoelblok en de 2 blokjes ernaast met aan beide kanten een 40W peltier. Hoeveel graden zou dat ongeveer uitmaken voor mijn Tbird van normaal 1333 MHz en een vCore van 2.1 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Ik ken geen mobo waar dit op gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 28043 schreef op 31 December 2002 @ 15:19:
zei ik al :)

maar het idee is wel leuk thou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 28043 schreef op 31 December 2002 @ 15:19:
Die peltiers hoeven ook geen 5x5 cm te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

justifire

Shut up and squat !!

moet je zorgen dat het water eerst dooor de 2 koelblokken gaat die op je peltiers zitten en dan pas naar het middelste.
Als je peltiers aanstaan zal het water warm worden waardoor er geen ij zal ontstaan in het middelste koelblok.
En als ze uitstaan fungeert je koelblok gewoon als koelblok en zal het water niet zo warm worden.
Probleem bevriezing middelste waterblok opgelost :)
Nu de ruimte er nog voor maken :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8514

Onmogelijke opstelling.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70670

niets is onmogelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

wat is de bedoeling?
om het water koud te maken/houden voordat en nadat het bij je cpu is/komt?
want volgens mij, kun je dan beter je radiator koud maken met een peltier.

en je hebt een zwaardere pomp nodig, omdat er meer weerstand is.
(ik ga ervan uit dat alles in serie staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

justifire

Shut up and squat !!

Kijk ff naar het plaatje.
Volgens mij wil hij een koperen plaatje op zijn core en onder de peltiers/waterblokken monteren.
Nu heeft hij dus de keus om extreem te koelen voor overklokken en normaal met water te koelen.
Ik vind het een tof idee, niet meteen afkraken.
Zie dit nog wel eens in de winkel liggen voor zuinige tweakers:)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit gaat zo niet werken.
De "bodemplaat" loopt helemaal door. Dus op het moment dat je de peltiers aanzet, zal de bodemplaat aan de zijkanten gekoeld worden. Maar in het midden zal de bodemplaat weer opgewarmd worden. (Aangenomen dat de peltiers de bodemplaat koelen tot onder de watertemperatuur)
Kortom: De bodemplaat zal net onder de watertemperatuur kunnen komen.

Wat wel een manier zou kunnen zijn, is een kraantje in de waterleiding maken, zodat het water of langs de peltiers stroomt of over de core.
Maar als de bodemplaat dan onder de 0 graden komt en je wilt terugschakelen, heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 21:30
Waar ik zelf aan zit te denken is misschien een wat hoger koelblok, bestaande uit 3 mazes.

Bij de eerste gaat het water erin, en hier komt de koude kant van het peltier tegenaan.

Het tweede blok gaat gewoon op de processor.

Het derde blok word bevestigd aan de warme kant van het peltier, en gaat het water weer verder het circuit in.

De 3 blokken zijn thermisch geïssoleerd van elkaar.

Zo krijg je zwaar koud water door je cpu koelblok, koelt vast wel lekker, en je kunt ook nog kiezen of je hem aan wilt zetten of niet.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

DustMan4u schreef op 01 January 2003 @ 17:59:
Waar ik zelf aan zit te denken is misschien een wat hoger koelblok, bestaande uit 3 mazes.

Bij de eerste gaat het water erin, en hier komt de koude kant van het peltier tegenaan.

Het tweede blok gaat gewoon op de processor.

Het derde blok word bevestigd aan de warme kant van het peltier, en gaat het water weer verder het circuit in.

De 3 blokken zijn thermisch geïssoleerd van elkaar.

Zo krijg je zwaar koud water door je cpu koelblok, koelt vast wel lekker, en je kunt ook nog kiezen of je hem aan wilt zetten of niet.
Deze opstelling werkt iig niet.
Leuk idee

maar 172watt uit je water halen staat tegenover max 4 graden watertemperatuur (nog geen 100l per uur).

Scheelt echt 3 keer niks. Nu gaat trouwens nog steeds de peltier werking verloren. Het is een warmtepomp, die een temperatuurs verschil creëerd. Dat verschil is gewoon het grootste, wanneer de ene kant op de proc zit, en dan andere kant goed gekoelt word (maakt niet uit waar mee, behalve dat bij extreme koude het warmte verschil omlaag gaat).
Pagina: 1