Toon posts:

"Pen Drive" als floppy-vervanger?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak vrijwel nooit gebruik van 3,5" diskettes, en daarom heb ik ruim een jaar geleden de diskette drive uit mijn PC verbannen. Echter, zo heel af en toe komt het wel eens voor dat je toch vanaf diskette moet opstarten (BIOS flash), en dan moet ik eerst de kast openschroeven en de drive aansluiten alvorens het feest eindelijk kan beginnen. Al met al ben ik op die manier dus een twintigtal minuten kwijt aan een handeling die slechts een minuut of twee in beslag zou moeten nemen (ik heb de diskette drive 'in een doos' in de kelder liggen... het is niet zo dat het mij twintig minuten kost om dat ding aan te sluiten :)).

In ieder geval, nu heb ik een tijdje geleden een klein aantal artikelen gelezen over die USB-drives (a.k.a. Pen Drive of Thumb Drive). De conclusie was dat deze drives ondanks hun beperkte opslagruimte ideaal waren voor de uitwisseling van relatief kleine bestanden, en op dat gebied als diskette-vervanger gezien zouden kunnen worden. Echter, mijn vraag is (dit kon ik uit de artikelen niet opmaken) of je zo'n USB-drive ook bootable kunt maken. In dat geval zou ik toch de bestanden voor een BIOS flash op zo'n USB-drive kunnen zetten? Of is het omwille van de veiligheid (hoe stabiel zijn die dingen?) nog steeds aan te raden vanaf diskette te starten?

Ik heb een MSI K7T266 Pro2-RU (KT266A) moederbord... iemand enig idee hoe ik kan controleren of mijn moederbord dit ondersteunt, als het technisch mogelijk is om zo'n USB-drive bootable te maken? (Ik zal zo eens kijken of ik een instelling kan vinden om vanaf mijn USB Zip te booten in de BIOS... USB is USB, toch? :))

Verwijderd

USB drives zijn idd (nog) niet bootable. Als dit al gesupport gaat worden moet je waarschijnlijk aan een nieuw mobo.

Waarom heb je een drive "in de kelder" liggen dan? Als je 'm af en toe nodig hebt kan je 'm imo beter in je pc monteren. Ligt die ook niet in de weg...

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:37

Kristof

is een Belgisch product

als je je floppydrive verbannen hebt, uit esthetisch oogpunt, maar hem toch af en toe nodig hebt, kan ik je misschien aanraden heb omgekeerd in je case te plaatsen.
Als je hem dan nodig hebt, hoef je enkel je zijpanneel eraf te doen, en kan je ermee werken, zonder eerst te moeten aansluiten, rebooten etc. en je ziet hem van buitenaf niet steken (of je hebt een window, en dan nog is het niet lelijk ;)

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Als je zo nu en dan een kale dos moet opstarten, kun je natuurlijk ook een bootable cd branden. Gaat een stuk sneller !.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

ff snel 'gegoogled' en ik vond hier een device dat toch bootable zou zijn ???
http://www.au.store.yahoo...ndkarma/12usbflaswit.html

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 14:20:
USB drives zijn idd (nog) niet bootable. Als dit al gesupport gaat worden moet je waarschijnlijk aan een nieuw mobo.

Waarom heb je een drive "in de kelder" liggen dan? Als je 'm af en toe nodig hebt kan je 'm imo beter in je pc monteren. Ligt die ook niet in de weg...
Ik dacht dat je in je bios kan kiezen dat je kan booten vanaf USB... Maar dat is wel te vinden met google. Verder zijn pen-drives sneller dan floppy's, er kan meer op, etc....

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik kan helaas niets vinden wat erop duidt dat mijn moederbord vanaf USB kan booten. De instelling "Boot from other devices" (buiten de gebruikelijke IDE aansluitingen) klinkt hoopvol, maar zelfs als ik deze op enabled zet, kan ik geen USB apparaten kiezen. :(
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 14:20:
Omdat de diskette drive niet alleen 99,9% van de tijd stof ligt te happen, maar ook nog eens van een andere kleur is dan de behuizing en overige onderdelen van mijn PC. Ik heb een Plextor CD-RW en een Pioneer DVD-ROM, en die zijn blijkbaar van een standaard muisgrijs/-beige dat door meerdere fabrikanten wordt gebruikt. De diskette drive daarentegen komt uit mijn vorige computer, en is veel donkerder. Ik weet dat het een kleinigheid is, maar toch... je stopt toch ook geen beige CD-RW in een zwarte kast? :)

Anyway... als dit dus niet mogelijk is, betekent dat dat je helemaal niet van USB kunt opstarten? Of zou het wel mogelijk zijn om bijvoorbeeld vanaf mijn Iomega ZIP750 USB op te kunnen starten (mits het moederbord dit ondersteunt)?

Verwijderd

Er bestaan in alle geval wel USB bootable pen drives alleen is het de vraag of ze op onze vraagsteller zijn moederbord gaan werken. Heeft hij zo een optie in de bios ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kan met mijn Packard Bell MP3 player wel booten op mijn notebook trouwens. Moet ik het wel doen van een SD-kaart (en dat is me nog niet gelukt, omdat hij geen SD kaartjes kan beschrijven).
Maar hij ziet hem wel als bootdevice.
In mijn bios kan ik ook instellen dat ik wil booten van USB hdds, fdds enzo dus dat zou je ook kunnen proberen.
Zelf heb ik 1 USB FDD die ik voor alle floploze bakken hier gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 14:46:
ff snel 'gegoogled' en ik vond hier een device dat toch bootable zou zijn ???
http://www.au.store.yahoo...ndkarma/12usbflaswit.html
Dit klinkt zeker interessant (en blijkbaar kan het dus toch!)... alleen jammer dat het om zo'n vage retailer gaat, dus ik zou zo'n apparaatje ergens anders moeten kopen. Ik had al wel gezocht met Google, maar ik kwam niet veel tegen onder 'bootable usb device'. Ik heb het zojuist nog een keer geprobeerd, maar heb het woord 'device' weggelaten. Resultaat (o.a.):

http://www.everythingusb.com/news/index/546.htm
DiskOnKey now bootable
http://www.easydisk-uk.com/Public/Products.htm
Bootable
The bootable function of EasyDisk is different with that of floppy disk or hard disk. It will lead the whole system installation with ZIP format. Boot from EasyDisk, the capacity of EasyDisk needn't to be changed so as you can make the best use of it. Owning a bootable EasyDisk, you can finally throw your floppy disk out of the window.
Vooral die laatste zin is waar het mij om gaat... yippee! :P

Nu maar eens kijken of mijn moederbord met de nieuwste BIOS dit ondersteunt (kan ik nog een keer mijn diskette drive gebruiken :)).

Thx, guys! :P

Verwijderd

Net effe gekeken bij www.twinmos.com,... ook die zijn bootable als het mobo het ondersteunt.... en ze zijn lekker goedkoop....

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een bootable (Sweex 64mb)

en mijn intel garibaldi mobo kan ermee opstarten... (ook van usb zip100 overigens)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

je ken ook een bootable CDR maken. met usb support :Y)

Verwijderd

sommige moederborden kunnen van usb floppy of usb zip booten, dus van usb flashdrive moet ook geen probleem zijn om te maken, helaas doen veel fabrikanten dat niet in hun bios (updates), maar als er eenmaal een standaard is voor flash (er zijn er nu een stuk of 10) zal het wel gebeuren denk ik
Pagina: 1