Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schema om fans aantesluiten?

Pagina: 1
Acties:

• smashnl
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06-2023
IK heb al heel wat site's bekenen maar niks gevonden.
Ik heb hier een partijtje fans liggen, die moet je aansluiten op je motherboard bijv.
Ze hebben z'n stekkertje, met zwart,rood,geel.
Nu wil ik een fanbus maken met schakelaar om te schakelen tussen aan 7,12volt en uit. Ook wil ik er leds tussen zetten die als hij op 7 volt draait geel is en op 12 volt rood is.

Weet iemand waar ik nog meer z'n schema kan vinden.
dus niet die schema's waar de aantesluiten fan alleen maar een plus en en min hebben.
Zoals die op www.fanbus.com staan

yep it's me

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees de FAQ!

Als je alleen 7 volt en 12 volt wilt hebben is het alleen een kwestie van logisch nadenken! 12 volt is geel en zwart (uit een molex) en 7 volt is de rode draad van je fan op de gele uit de molex en de zwarte van je fan op de rode uit de molex, heel simpel, een draai schakelaar er tussen en je bent klaar.

Helemaal geen schema voor nodig :*)

Verwijderd

Dat is niet zo moeilijk toch? Je pakt een schakelaar met 3 standen (aan7v, aan12v en uit) en hangt de plus draden eraan. Dan soldeer je een rode led bij de 12v en een gele led bij de 7v (met weerstanden) :)

• smashnl
Wabs schreef op 31 December 2002 @ 14:18:
Lees de FAQ!

Als je alleen 7 volt en 12 volt wilt hebben is het alleen een kwestie van logisch nadenken! 12 volt is geel en zwart (uit een molex) en 7 volt is de rode draad van je fan op de gele uit de molex en de zwarte van je fan op de rode uit de molex, heel simpel, een draai schakelaar er tussen en je bent klaar.

Helemaal geen schema voor nodig :*)
oke en hoe uit te zetten dan en hoe doe je het dan met ledjes er tussen???

yep it's me

Verwijderd

smashnl schreef op 31 December 2002 @ 14:20:
[...]

oke en hoe uit te zetten dan en hoe doe je het dan met ledjes er tussen???
Ledje ertussen met een 1K weerstandje en een 3 standen schakelaar (aan/uit/aan)

• Crash
  • Laatst online: 28-11 20:50
bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg

beetje logisch nadenken en wat schema's combineren dan kom je een heel eind ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Crash op 31-12-2002 15:14 ]

• smashnl
ja leuk schema hier boven maar om mijn fans heb ik drie draden een gele rode en zwarten
ik bedoelde dus hoe moet ik die aan sluiten

yep it's me

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25

The Bad Seed

Chaotic since 1983

smashnl schreef op 31 December 2002 @ 15:55:
ja leuk schema hier boven maar om mijn fans heb ik drie draden een gele rode en zwarten
ik bedoelde dus hoe moet ik die aan sluiten
Rood is +
zwart is -
en de gele is om het aantal toeren per minuut te tellen. Die gele moet dus naar je mobo-fan-aansluit-plugje

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• smashnl
dank je nu snap ik het.
maar nu even over die gele draad kun je daar ook displaytjes voor kopen die je dan kan inbouwen. zodat je hem gelijk per fan kan aflezen. zo ja hoe heet zoiets kan ik die even gaan zoeken lijkt me wel mooi om onder de schakelaars in te bouwen.

yep it's me

Verwijderd

smashnl schreef op 31 december 2002 @ 16:08:
dank je nu snap ik het.
maar nu even over die gele draad kun je daar ook displaytjes voor kopen die je dan kan inbouwen. zodat je hem gelijk per fan kan aflezen. zo ja hoe heet zoiets kan ik die even gaan zoeken lijkt me wel mooi om onder de schakelaars in te bouwen.
met een digidoc 5 kun je dat :)
Pagina: 1