Netwerk met router lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 17:29
Ik heb sinds kort twee PC's die ik internet laat delen via een router (Draytek 2200E). Dat was eenvoudig, maar nu wil ik een netwerk opzetten om bestanden te kunnen uitwisselen en de printer te delen. Dat krijg ik maar niet voor elkaar. Ik heb natuurlijk artikelen gelezen (beginnersguide en help draytek) en de search gebruikt, maar ik vind geen goede handleiding voor mijn situatie: één PC met XP pro en één PC met 98SE.

Ik heb onder XP de network setup wizard gebruikt. Daarbij werd een floppy aangemaakt die ik op de tweede computer heb opgestart. Ik heb daarbij geen foutmeldingen gehad. Ik kan nu op de 98Se PC schijf delen instellen Op de XP PC lukt dat niet. Ik krijg daarbij de foutmelding: The server service is not started.

Op beide PC's zie ik de andere PC nog niet onder network places. Wie kan me helpen of weet een goede guide voor het instellen van een netwerk met een router.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Oei, de server service is de service die o.a. het sharen van mappen mogelijk maakt. Ook het bereiken van die machine over het netwerk heeft de server service nodig, dus dat kan lastig worden.

De server service kan je proberen handmatig te starten, door op de command prompt:
net start server te typen.

Wanneer dit niet lukt, krijg je een foutmelding. stel ff: bladie bla helpmessage 123:
Type dan: net hlpmsg 123 en geef de output even.

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 07:40

Wbdsgnr

Discombobulated?

Ik zou even checken of de firewall aanstaat van XP, dit was bij mij het probleem omdat ik dan niet kon pingen e.d. Verder moet je zelfde domeinnaam hebben en ipadres dus win98 bv 192.168.0.2 en xp 192.168.0.3, dan zou je elkaar gewoon moeten kunnen bereiken...

• Poecillia
CyberJ schreef op 31 December 2002 @ 14:00:De server service kan je proberen handmatig te starten, door op de command prompt:
net start server te typen.
Ok, ik kreeg 'The server service was started successfully'
Ik kan nu inderdaad een schijf sharen. Verder zie ik ineens een draytek FTP site onder my network places. Maar mijn tweede PC zie ik nog niet. Wat moet ik nu doen?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
www.practicallynetworked.com, als je die instellingen volgt met xp pro als client en win98se als client moet het lukken (wel manual setup)

• Poecillia
Als ik de PC opnieuw opstart is de share verdwenen en krijg ik weer die foutmelding. Kan XP die server service niet automatisch opstarten?

Ik heb overigens mijn XP firewall uitstaan. Zonealarm staat wel aan, kan het daar aan liggen?

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 13:25

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

ik heb t zelfde met de floppy gehad,
uiteindelijk is t wel gelukt...

zorg dat op de router de DHCP aan staat,
op beide computers ga je naar IE>tools>internet options>Connections>setup
daar stel je in dat je op een lan zit.
dan share je op een vd pc's een folder en dan zal je em zien op de andere PC.
ik durf je alleen niet te zeggen hoe je van die floppy af komt, t klinkt mooi maar t werkt niet.
zorg er ook voor dat de instellingen op de PC goed staan, eg. geen vast IP adres
(properties van de TCP/IP protocol (obtain an ip address automaticly))

mocht je nix zien qua shared folder probeer op een vd 2 de c:\ping 168.192.0.xx
via de dos promt (start>run>command)kan je kijken of de PC ten minste ontvangt en misschien c:\net send <naam computer> "text" (ook leuk voor op t werk)

success

ps. ik weet niet hoe t kan maar ik heb ook problemen met de DMZ gehad, dus zorg dat ie uit staat

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Gee op 31-12-2002 14:38 ]

Proffesioneel Platzak

• Ik De Buurman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 13:57
Jah daar kan het inderdaad ook wel aanliggen. Aan zonealarm want dat had ik eerst ook. Daar moest je alles instellen en was me te veel werk ik heb het van me computer gehaald. Want in mijn router zit al een firewall ingebouwd. Denk in die van jou ook wel... Succes in iedergeval

B) Ik De Buurman

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Poecillia schreef op 31 December 2002 @ 14:31:
Als ik de PC opnieuw opstart is de share verdwenen en krijg ik weer die foutmelding. Kan XP die server service niet automatisch opstarten?

Ik heb overigens mijn XP firewall uitstaan. Zonealarm staat wel aan, kan het daar aan liggen?
Rechtermuisknop Mijn Computer| Manage. (Computer beheer)
uit de tree, services kiezen, en rechts de server service selecteren. Eigenschappen opvragen en op automatisch zetten.

Op WIndows 98 kan je sharen door de bestands en printerdeling aan te zetten.

• Poecillia
De server service draait weer, bedankt voor de tip

Mijn netwerk draait echter nog niet. De DHCP instellingen in de router lijken goed te zijn. Ik heb al die protocollen aan mijn netwerkkaart gehangen en ik krijg het IP adres automatisch. Het pingen naar de PC's lukt inmiddels.
Waarom zie ik de gesharede schijven nu niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Poecillia op 31-12-2002 17:22 ]

• Poecillia
Na veel hoofdbrekens is het me gelukt: het lag aan Zonealarm!
Zonealarm Pro gedraagt zich overigens vreemd.

Het maakt onderscheid naar internet en trusted zone (netwerk zone?). Als je in de trusted zone alles op doorlaten zet werkt het netwerk niet. Maar als je Zonealarm uit zet zie ik plotseling de andere PC op het netwerk.

Als Zonealarm geinstalleerd is maar niet meer start bij het opstarten van XP (wegvinken in msconfig) zit er kennelijk toch nog iets in het geheugen dat het netwerk blokkeert. Na een volledige deinstallatie van Zonealarm doet het netwerk het wel.
Pagina: 1