[terratec 5.1@2.1] geluid verbeteren, kamer anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb een TerraTec Home Arena 5.1 gekocht een tijdje terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/reviews/000302-13.jpg

Mooi ding, dikke sub, redelijk geluid.
Maar ik heb er een aantal probleempjes mee, momenteel heb ik nog geen 5.1 geluidskaart weten aan te schaffen (ik heb er een op t oog die momenteel niet leverbaar is :P).
Hij draait dus @ 2.1 door de stereo-output van mn geluidskaart (SB Vibra) door te lussen naar de Front L/R ingang, de versterker (die in de sub zit) heeft automatisch door wat de bedoeling is en scheidt zelf het signaal zodat de sub de lage tonen doet.
Muziek klinkt een stuk beter dan vroeger, dat moet ik helemaal toegeven. Toch ben ik niet helemaal tevreden: Lage tonen klinken perfect, hoge tonen klinken goed, maar er is geen overlap, de scheidingslijn ligt te dik ofzo.
Ik hoorde een interview op de TV tussen iemand met een zware stem (die bulderde alleen via de sub, klonk veel te laag) en de interviewer had een hoge stem, die hoorde je alleen via de sattelites schel tetteren.
Ook bij muziek nam ik dit al wel een beetje waar. Geen punt dacht ik, ik neem de speakers van mn oude setje, JVCtjes van 60 watt en die hang ik aan de Front L en Front R uitgangen. Die zijn nogal donker, en icm de subwoofer klonk het geheel weer _veel_ te zwaar, ik miste de hoge tonen teveel.
Gaan deze problemen weg zodra ik een 5.1 kaart heb (software-matig laten regelen?), moet ik iets anders doen zoals bijgeleverde sattelites en JVC speakers serie-schakelen of is dit teveel belasting?
Mijn opstelling veranderen misschien?
Afbeeldingslocatie: http://m-m.endoria.net/kamer.gif
L=left speaker
R=right speaker
S=subwoofer, die eigenlijk onder PCBureau staat.
Ik zit dus vaak tussen de sub en de linkerspeaker in, dat kan eigenlijk nooit goed zijn.
Rear en Center liggen nog in de kast in afwachting van een kaartje.
De afstellingsknopjes van de subwoofer (Volume sub, volume fronts, volume center, volume rear) doen niks, ik kan alleen het gewone volume veranderen, zal wel komen doordat ik nog niet @5.1 draai.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen met wat tips om m'n geluid beter te maken.
Ik heb een beetje gesearched gefaqt maar ik kon helaas niet echt iets van waarde vinden.... ;(

iig bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door m-m op 31-12-2002 13:44 . Reden: clickable maken deed raar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: http://pics.sjeemz.nl/getpicture.php?id=31881
Dis eigenlijk de ultieme opstelling; je speakers moeten ongeveer elk op z'n plaats in dat rode vierkant. Mag wel ietsjes schuiven, maar niet veel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
waarom wissel je die kastjes en PC bureau niet om? of zit er dan iets in de weg?

Het lijkt mij het beste om de afstanden tot de verschillende sattelites zo gelijk mogelijk te houden. dus je kan ook je Rechter wat dichter bij plaatsen, maar dat lijkt me niet zo mooi. Verder maakt het volgens mij niet uit waar je je sub neerzet

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online
OnTracK schreef op 31 december 2002 @ 13:48:
waarom wissel je die kastjes en PC bureau niet om? of zit er dan iets in de weg?

Het lijkt mij het beste om de afstanden tot de verschillende sattelites zo gelijk mogelijk te houden. dus je kan ook je Rechter wat dichter bij plaatsen, maar dat lijkt me niet zo mooi. Verder maakt het volgens mij niet uit waar je je sub neerzet
Mja dat kan wel, dat vereist alleen een boel kabelrerouting, niet even iets dat je 'even' probeert dus. Mn router staat namelijk ook onder het computerbureau met alle kabels naar het hele huis die erbij horen :P
Maar als het echt veel gaat schelen in geluid zal ik t wel proberen ja :)

[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 31-12-2002 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online
Opstelling veranderd ik zit nu mooi in het midden, dat is idd mooier, maar ik blijf natuurlijk probleem houden met middentonen :/

[ Voor 75% gewijzigd door m-m op 01-01-2003 22:56 ]