Hoe kom ik achter het wattage van deze peltier?

Pagina: 1
Acties:

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 23:29
Ik heb een peltier gekregen van iemand welke vroeger op een Mac pc zat, die pc bleek flink wat warmte te maken maar wel slechts 90mhz te zijn..

Hij is 12 volt, hoeveel ampere weet ik niet hoe kom ik nou te weten hoeveel watt dat dit ding is??

ik wil hem ,mits goed genoeg, gebruiken op mijn duron 900@1050 welke nu 59 graden wordt maar waar ik in de warmere dagen (of als de kachel hard staat) 3 fans voor nodig heb om hem zo koud te houden.

Kan ik nou de peltier er zowizo instoppen en vervolgens er nog een heat sink op doen met het idee dat de peltier meewerkt maar dat de hitte die de peltier niet verplaatst zelf door de peltier heen gaat en zo bij het koelblok komt of "isoleert" de peltier mijn processor ook?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De peltier moet meer energie kunnen verplaatsen dan je cpu produceert, anders zit je binnen de kortste keren met gebakken Duron. Het lijkt me sterk dan een peltier die eerst op een 90Mhz cpu zat in staat is om een overgeclockte Duron te koelen. Ik zou het zelf niet proberen iig.

I reject your reality, and substitute my own.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wattage = vermogen :)

En ik zou de raad van _sNaRs_ volgen.. Lijkt me niet dat een peltier, gemaakt voor een 90 Mhz CPU heeft, een hoger vermogen heeft dan het vermogen aan warmte dat de CPU producteert..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

12v?

ga er dan van uit dat hij standaard op 15.6v rated is.

Verder, welke kleur heeft de "kit" in de pelt, als hij dat al heeft.

Afmeting? (kleiner dan 40x40 betekent automatisch al een 30 watt pelt of kleiner)
als hij niet dichtgekit is en 50x50 cm dan is het waarschijnlijk een 120watter. Maar ga er nite van uit.

Je kan het vrij simpel testen.

Maak een opstelling met aan de warme kant een waterkoeling systeem. Aan de andere kant, een normale luchtkoeler met fan. Allebij laat je draaien, en de peltier ook. Je meet de Stroom door de pelt (amperes dus).

Dan kan je ongeveer wel bepalen wat voor pelt het is.

Zolang die waterkoeling draait gaat de pelt niet kapot ofzo.