Toon posts:

[internet]ene pc wel, andere niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen enkele dagen krijg ik (eindelijk) een ADSL verbinding aangelegd. Deze verbinding zal door de provider aan de switch (3Com® SuperStack® 3 Switch 3300 24-Port) worden gehangen, met als gevolg dat iedereen dus kan internetten.

Dit is alleen niet helemaal de bedoeling. :( Het is de bedoeling dat enkele pc's volledig kunnen internetten, enkele pc's alleen anti-virusdefinities kunnen downloaden en enkele pc's die helemaal geen internet mogen hebben.

Nu vroeg ik mij af of ik dit op server (windows 2002 advanced server) of in de manager van de switch moet instellen? Weet iemand welke van de twee en zou iemand een tipje van de sluier kunnen lichten over hoe ik dit moet gaan aanpakken (ben ik benieuwd naar, maar kan ik nu niet uitproberen; server staat ergens anders) :) Alvast bedankt!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

een proxy server icm goed geconfigde firewall moet je hebben ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Erkens op 31-12-2002 13:37 ]

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

"windows 2002 advanced server" is dat een XP versie ofzo? of heb ik iets gemist?

Lekker op de bank

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 31 December 2002 @ 13:37:
een proxy server icm goed geconfigde firewall moet je hebben ;)
Hetzelfde moet toch ook kunnen met switch icm (adsl) ethernet modem :?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het beperken van Internet toegang, en het volledig afsluiten van Internet kan je makkelijkste doen op UserID. Dit kan er goed met een Proxy server.

Er zijn meerdere Proxy server verkrijgbaar. Een bekende, redenlijk goed interichten is MS Proxy. Dit heeft echter ook weer wat nadelen. (Er zijn nogal wat hack voor bekend. EN je moet dus op de hoogte blijven en continue updaten)

Tegenwoordig is er ook ISA server. Dit combineert een Firewall met een Proxy mogelijkheid geloof ik. * Equator heeft er helaas nog niet mee mogen spelen.
gokje: http://www.microsoft.com/isaserver
Internet Security and Acceleration (ISA) Server 2000 provides secure, fast, and manageable Internet connectivity. ISA Server integrates an extensible, multilayer enterprise firewall and a scalable high-performance Web cache. It builds on Microsoft Windows® 2000 security and directory for policy-based security, acceleration, and management of internetworking.

ISA Server comes in two editions, Standard Edition and Enterprise Edition. Both have the same rich feature set, although Standard Edition is a stand-alone server supporting a maximum of four processors. For large scale deployments, server array support, multi-level policy, and computers with more than four processors, you will need ISA Server Enterprise Edition.

[ Voor 43% gewijzigd door Equator op 31-12-2002 13:45 . Reden: (13%) (23%) (33%) ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ZaZ schreef op 31 December 2002 @ 13:39:
"windows 2002 advanced server" is dat een XP versie ofzo? of heb ik iets gemist?
je hebt denk ik wat gemist ;)
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:40:
[...]
Hetzelfde moet toch ook kunnen met switch icm (adsl) ethernet modem :?
hoe wil je dan checken of een ip (?) toegang heeft? wordt lastig, ik neem aan dat je een manageble switch bedoeld ipv een huis tuin en keuken switchje ;)

Verwijderd

Topicstarter
ZaZ schreef op 31 December 2002 @ 13:39:
Typfout van mij, moet zijn: Windows 2000 advanced server. Het wordt 'advanced' vanaf een licentie met 10 gebruikers ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:49:
[...]

Typfout van mij, moet zijn: Windows 2000 advanced server. Het wordt 'advanced' vanaf een licentie met 10 gebruikers ;)
omg ik las gewoon 2000 :D 8)7

Verwijderd

Topicstarter
hoe wil je dan checken of een ip (?) toegang heeft? wordt lastig, ik neem aan dat je een manageble switch bedoeld ipv een huis tuin en keuken switchje
Het is dus een 3Com® SuperStack® 3 Switch 3300 24-Port en die is manageble :) . Ik dacht zelf dat het mogelijk moest zijn.

• Equator

Equator

Crew Council

Dan kan je alleen een IP access list aanmaken, waarmee je kan realiseren dat er sommige PC's niet kunnen internetten. Maar van die gene die dat wel kunnen kan jij geen host header info van filteren. Dus ok niet aangeven wat er we en wat er niet mag.

Verwijderd

Topicstarter
[brainstorm]
wat natuurlijk mssn ook nog mogelijk is, is via de policy de gebruiker verbieden internet explorer e.d. op te starten. Heb ik alleen nog nooit geprobeerd, laat staan dat ik zo weet of het mogelijk is :D
[/brainstorm]

• Equator

Equator

Crew Council

Er is (onder NT ) een policy, dat je alleen maar bepaalde programma's mag starten. Maar dat wil je niet, geloof me, echt niet. Want dan moet je dus ok alle kleine progjes die er onder water gestart worden invoeren, explorer, ping verzin het maar

Policies zijn mooi, maar erg lastig als je het verkeerd hebt gedaan. * Equator heeft een keer de rotzooi van een oud colega op mogen ruimen, die de policies gewoon verwijderd had. |:(
Ik zou het toch op een ISA server of MS Proxy Server houden..

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 31-12-2002 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel McAfee Virus Defence Suite liggen, hierin zit een auto-update functie in, maar ik weet niet een client hiermee wel van de applicationserver anti-virusdefinities kan downloaden. Ik heb er heel ff mee kunnen spelen. Weet iemand of dit kan :? Ik weet dat dit wel kan met een pakket van Norton Antivirus, maar die heb ik dus niet en is ook geen oplossing. :)

Als dit nl mogelijk is kan ik gewoon de twee uitersten pakken; wel/geen internet en de virusdefinities van de applicatieserver laten halen/downloaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 14:30 ]

• Equator

Equator

Crew Council

Ja, je kan ook een alternatieve lokatie opgeven om de definities op te halen. Dit kan bijvoorbeeld een UNC lokatie zijn.
Pagina: 1