Toon posts:

[Win XP] Computer start niet op met netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer met een videokaart: Sparkle SP7100M4 64MB DDR met de chip van NVidia Geforce 4 MX 440, en een netwerkkaart:Realtek RTL8139 (A/B/C/8130). ALs ik de comuter dan opstart geeft hij 2 piepjes. Een lange en vlak daarna een korte. Op het scherm zie je niks. Het scherm krijgt ook geen signaal van de computer, want het lampje op het scherm is oranje. Als het scherm een signaal krijgt dan is het lampje groen. Maar dan gaat ie kijken of er een bootdiskette in de floppy-driver zit, en verder gebeurd er niks.
Als ik de netwerk kaart eruithaal, dan zou ie het kunnen doen, want we hadden al eerder een conflict met een andere videokaart en een netwerkkaart. Toen deed ie hetzelfde weer. toen heb ik um weer uitgezet, gewoon met de uitknop, en toen de videokaart eruit gehaald, en toen er weer in gestopt. Daarna geen piepjes meer, en hij gaf nu ook beeld. Windows start perfect op en verder geen problemen. De drivers installeert ie netjes, alleen ik kan het internet niet op zonder die netwerkkaart (ik heb kabelinternet). Een zwaar spel, zoals Mafia, loopt nu vloeiend. Waar kan dit probleem aan liggen, aan de netwerkkaart, of aan de videokaart, of misschien aan mijn moederbord (K7VZA)? EN hoe is dit probleem op te lossen?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hm, die piepijes duiden volgens mij toch op de videokaart hoor (normaal gesproken is het iets van 1x lang en 3xkort, maarja). Probeer weer gewoon de netwerkkaart erin te stoppen, desnoods in een ander PCI slot. Druk deze ook goed aan, zorg dus dat deze goed contact maakt. Zoiets zou gewoon moeten werken.

Het kan ook zijn dat er iets mis is met de netwerkkaart waardoor je systeempje niet wilt booten.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

het staat als het goed is ook in je boekje van je mobo wat die piepjes precies betekenen

Lekker op de bank

Verwijderd

sommige mobo's moet je de agp kaart goed in drukken. probeer ook met een gum over de grafix kaart pinnen de doen, maakt em schoen.

welke slot zit je NIC ??
gebruik nooit slot 1 (onder agp slot)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:18

SkyStreaker

Move on up!

Kijk ff of de contactjes van je NIC goed schoon zijn en probeer een ander slot. Het kan ook wel ff vreemd zijn, maar... reset je bios en maak het NVRAM schoon, zeg bovendien dat je juist _GEEN_ plug & play OS hebt en zie of dat helpt.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de netwerk kaart al in elk PCI-slot gehad. Ik heb ook de pinnetjes schoongemaakt, maar dat heeft geen effect. Ik zit nu met en modem op internet, dus ik antwoord ook wat minder vaak.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 13:40:
sommige mobo's moet je de agp kaart goed in drukken. probeer ook met een gum over de grafix kaart pinnen de doen, maakt em schoen.

welke slot zit je NIC ??
Hoezo nooit? Mag dat niet? heb ik ook...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:45
Als ik het goed herinner deelt agp en pci1 hetzelfde irq, en kan dus conflicten geven.

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

Verwijderd

kijk eens in het bios hoe de irq's toegewezen worden, experimenteer eens met die instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een andere netwerkkaart, een 3com, die had ik nog niet geprobeert, het is wel een oud beestje (10 mbit uit 2000) maar hij werkt prima!!!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:18

SkyStreaker

Move on up!

kortom, die andere nic is wellicht brak?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

of gebruikt een ander IRQ.... misschien...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:40:

welke slot zit je NIC ??
Dit is deels waar (goude regel uit de goeie ouwe BX tijd zal ik maar zeggen)

de rede is dat vroeger bijna altijd het 1e PCI slot een IRQ deelde met de AGP bus
helaas is dit tegenwoordig al helemaal niet meer per definitie je 1e PCI slot.

Kijk je moboboekje na welke sloten een IRQ delen en probeer deze te vermijden.

Overigens heb je er met een ACPI enabled mobo met XP of 2000 weinig last van aangezien deze van in totaal 24 IRQ's heeft dus een flink aantal virtueele IRQ's.
Wel zo prettig.

Je zou om een eventueel hitteprobleem te voorkomen een ander slot dan het 1e kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 09:56 ]

Pagina: 1