Toon posts:

2000 Server, XP Clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb deze laatste dag van het jaar nog even een probleempje. Ik heb een Windows 2000 server hier staan met 2 XP clients erop. Op de clients wil ik aanmelden "op de computer" en niet "op het domein". Dit omdat de server nog bijna altijd uitstaat en het dan een eeuwigheid duurt voordat je aangemeld kan worden op het domein.

Ik wil alleen wel rechten geven op gedeelde mappen van deze server voor de gebruikers op mijn clients. Omdat de server niet bij de lokale gebruikers kan komen wordt dit een probleem.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Gebruiks ook deel maken van groep Users, op de server, en niet alleen Domain Users. :)

Verwijderd

Met een domain policy kun je password caching inschakelen.

Op deze manier kun je gewoon inloggen op het domein ook al is de server offline. Ik maak er thuis gebruik van op de laptops, welke ook moeten kunnen inloggen als ze niet op het netwerk of VPN zitten.

Overigens is deze policy standaard ingeschakeld geloof ik.

-edit-
Afbeeldingslocatie: http://bier.xs4all.nl/temp/domainpolicy.gif
Hier dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 13:22 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 13:14:
Met een domain policy kun je password caching inschakelen.[...]
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 12:26:
[...] Op de clients wil ik aanmelden "op de computer" en niet "op het domein"[...]
Leg eens uit hoe je een domain policy aan de praat krijgt tegen clients die niet op het domein aanmelden :(

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Misschien iets te simplistisch maar :
Je kan toch gewoon een lokale user maken die hetzelfde noemt als de netwerkaccount ? Voor de eindgebruiker is er dan geen enkel verschil. Moet hij enkel kiezen om op "deze computer" aan te loggen.

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 31 December 2002 @ 14:20:
[...]

[...]

Leg eens uit hoe je een domain policy aan de praat krijgt tegen clients die niet op het domein aanmelden :(
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 14:25:
Misschien iets te simplistisch maar :
Je kan toch gewoon een lokale user maken die hetzelfde noemt als de netwerkaccount ? Voor de eindgebruiker is er dan geen enkel verschil. Moet hij enkel kiezen om op "deze computer" aan te loggen.
De topicstarter wilde de computers niet op het domein aanmelden in verband met een server die niet 24/7 up is.

Dus ik wijs de topicstarter op domaincaching, iets wat heel gangbaar is bij vele bedrijven.

De eindgebruiker ziet geen verschil tussen lokale accounts en domain accounts totdat het password verloopt maar het beheer is gewoon vele malen moeilijker zonder een domein.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast allemaal. Caching staat inderdaad standaard al aan bij mij. Het probleem is alleen dat als ik "aanmeld op het netwerk" terwijl mijn server niet in de lucht is, ik alsnog erg lang moet wachten.

Wat ik me afvraag is als ik een lokale user aanmaak op de clients die ik bijvoorbeeld "pino" noem, en ze administrator maak, deze ook administrators zullen zijn op shares van de server die ik rechten "administrator" geef.

Ik nam altijd aan dat een domein administrator namelijk heel iemand anders is dan een lokale administrator op een client. Anders kan toch ook iedereen gewoon op zijn eigen PC een admin aanmaken die dezelfde naam heeft als een domein admin en kan die blij bij alle shares etc.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar kom al wel wat verder.
Pagina: 1