Toon posts:

Borland C++ Builder 6 of MS .NET?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik zit met een vraagje waarbij ik echt jullie hulp nodig hebt:

Ik zit nu in de research fase voor een project waarbij ik (uiteindelijk) moet kiezen voor het ontwikkelen van de app in Borland C++ Builder 6 of MS VS.NET en dan het liefst (vindt men hier) in VC++ .NET.

Wat moet er gebouwd worden:
Een webapplicatie waarmee users binnen een intranet middels grafieken meetgegevens uit een MS SQL Server 2000 database kunnen ophalen en bekijken.
De applicatie moet ook over het internet voor onderhoud beschikbaar zijn.

Ik heb zelf ervaring in het ontwikkelen van applicaties in VB6.0 en MS-Access, maar over VB wordt hier maar een beetje lacherig over gedaan...
De reden dat men hier C++ wil is de volgende: alle mensen op de afdeling hebben die kennis.

Mij lijkt de beste oplossing om de app in VS.NET te bouwen i.p.v. Borland (lijkt me ook interessanter qua techniek) maar ik moet de meerwaarde van .NET nog ff duidelijk maken aan mijn manager. Wat ik wel mooi vind aan Borland is dat ze een hele mooie chart control hebben, welke (dacht ik) dus niet in VS.NET zit.

Mijn vraag is dus: Moet ik voor .NET gaan of kan ik beter met Borland de zaak aanpakken??

Alvast bedankt voor jullie advies,
Albert

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Wat bedoel je met
De applicatie moet ook over het internet voor onderhoud beschikbaar zijn.
? Applicaties roesten niet, en hebben ook geen nieuwe olie nodig, dus wat voor onderhoud heb je het over?

De chart control is leuk, maar kan die ook naar geheugen renderen? Op je intranet heb je .PNGs nodig (evt. .JPG of . GIF), geen windows.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Als jij een 'klassieke' applicatie bouwt maakt het eigenlijk niet uit welke omgeving je kiest; C++ is C++, en win32 gebruik wordt er ook niet anders door. Het maken van een user interface is wel anders in beide omgevingen; borland heeft de VCL, microsoft heeft MFC. Naar welke je voorkeur uit gaat is een kwestie van gewenning...
.NET heeft geen meerwaarde voor klassieke C++ projecten. Dit wordt anders als je besluit er een managed .NET applicatie van te maken; je kunt dan gebruik maken van alle voordelen van het .NET framework.
Echt een advies kan ik dus niet geven. Baken eerst eens goed af wat je applicatie is en wat hij moet kunnen en kijk daarna of je voordeel hebt bij het gebruik van .NET technologie.

Verwijderd

MSalters schreef op 31 December 2002 @ 11:31:
Wat bedoel je met
[...]
? Applicaties roesten niet, en hebben ook geen nieuwe olie nodig, dus wat voor onderhoud heb je het over?
Daarover zijn de meningen verdeeld. Als je uitgaat van stilstand is achteruitgang dan 'roesten' applicaties wel degelijk. Niemand gebruikt meer ULTRIX of windows 3.11, toch is er aan die code niets veranderd :)

Verwijderd

Topicstarter
Applicaties roesten inderdaad niet, maar men wil op afstand instellingen aan kunnen passen welke in (systeem)tabellen in de database staan. Ook moet de mogelijk er zijn om bijvoorbeeld data uit de database te kunnen lezen.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:20
Als ik zo snel naar de eisen kijk zou ik ook eens overwegen om de Office Web Components i.c.m. OLAP cubes van SQL Server in te zetten.

Hoef je vrijwel niets te programmeren, en de gebruikers kunnen dan zelfs interactief de grafieken maken. Jij geeft de mogelijke assen etc. aan en ze bouwen zelf de grafiek (of je voorziet ze wel van standaard dingen natuurlijk).

Enige nadeel is dat de OWC's ActiveX zijn dus alle gebruikers moeten wel IE hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 11:34:
Als jij een 'klassieke' applicatie bouwt maakt het eigenlijk niet uit welke omgeving je kiest; C++ is C++, en win32 gebruik wordt er ook niet anders door. Het maken van een user interface is wel anders in beide omgevingen; borland heeft de VCL, microsoft heeft MFC. Naar welke je voorkeur uit gaat is een kwestie van gewenning...
Aha, maar het lijkt erop dat dit *geen* klassieke (voor mij althans) app. wordt: de applicatie moet in een browser draaien, men wil (terecht) niet gebonden zijn aan O.S en installatieperikelen.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 11:42:
[...]

Aha, maar het lijkt erop dat dit *geen* klassieke (voor mij althans) app. wordt: de applicatie moet in een browser draaien, men wil (terecht) niet gebonden zijn aan O.S en installatieperikelen.
Niet gebonden aan een OS? Als het voor de server is valt MS al af. En daarmee SQL Server, VC++, ASP en enig .Net gedoe. Als het alleen voor de client geldt valt ActiveX af.

Wat ik even niet snap is waarom je C++ nodig hebt? Het klinkt mij in de oren als een pure webapp. Dus ASP, PHP, JSP or alike.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20
Als de applicatie in een browser moet draaien, dan zou ik gaan voor ASP.NET met als achterliggende taal C#.
Als al die mensen al C++ kennen, dan zal het een kleintje voor hen zijn om C# aan te leren.
Als je mbhv ASP.NET een webapplicatie maakt, dan heb je de beschikking over alle standaard classes/objecten die in het .NET framework zitten. Je hebt gecompileerde code en je gaat OO tewerk.

Als het geen webapplicatie moet zijn, maar een Windows applicatie, dan kun je nog altijd voor C# gaan of voor C++ Builder. (Alhoewel ik dan C++ Builder of Delphi zou prefereren).

VC++(.NET) vind ik persoonlijk zo geen goede keuze voor database-applicaties.

[ Voor 35% gewijzigd door whoami op 31-12-2002 12:04 ]

https://fgheysels.github.io/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het een web applicatie is lijken me geen van beide talen echt handig. Maar voor een PC applicatie biedt VC++.Net (whatever) niet zo heel veel meer over Builder volgens mij. Builder 6 ondersteund ook gewoon webservices e.d., dus in principe kun je daar net zo veel mee doen.
En jah, gotta love that VCL :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 11:42:
[...]

Dat is waar voor wat betreft de user interface, maar er zit natuurlijk nog een groot stuk 'business logic' achter wat de eigenlijke applicatie vormt. In dat geval biedt het .NET verhaal en de bijbehorende XML webservices wel wat mogelijkheden, maar dan wil je eigenlijk weer niet bezig gaan in C++, maar in managed C++ of C# of iets dergelijks. Een heel andere insteek is als je perse C++ wilt gebruiken je applicatie te bouwen als een of meerdere ISAPI extensies. :)

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 31 december 2002 @ 11:52:

Wat ik even niet snap is waarom je C++ nodig hebt? Het klinkt mij in de oren als een pure webapp. Dus ASP, PHP, JSP or alike.
Klopt, maar ik had eigenlijk begrepen dat ASP onderdeel van het .NET Framework is en dat je het dus in any .NET ontwikkeltaal kunt gebruiken? Dus ook in VC++ .NET?

Correct me if i'm wrong....

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 31 december 2002 @ 11:59:
Als de applicatie in een browser moet draaien, dan zou ik gaan voor ASP.NET met als achterliggende taal C#.
Als al die mensen al C++ kennen, dan zal het een kleintje voor hen zijn om C# aan te leren.
Als je mbhv ASP.NET een webapplicatie maakt, dan heb je de beschikking over alle standaard classes/objecten die in het .NET framework zitten. Je hebt gecompileerde code en je gaat OO tewerk.

VC++(.NET) vind ik persoonlijk zo geen goede keuze voor database-applicaties.
Even voor de duidelijkheid: Ik (VB ervaring) zal het moeten gaan bouwen.
Ik heb zelf dus nagenoeg geen C++ kennis heb, maar in dit bedrijf (voornamelijk embedded ontwikkeling) is C++ De taal. Vandaar dat men hier het liefst daarmee werkt en mij daarvoor op cursus stuurt mocht dat nodig zijn.

Waar ik benieuwd naar ben: waarom vind je VC++ geen goede taal voor database applicaties? Je maakt toch gewoon gebruik van ADO.NET uit het framework?

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 12:29:
[...]

Klopt, maar ik had eigenlijk begrepen dat ASP onderdeel van het .NET Framework is en dat je het dus in any .NET ontwikkeltaal kunt gebruiken? Dus ook in VC++ .NET?

Correct me if i'm wrong....
Nee, daar heb je gelijk in. Alhoewel BCB zeker geen slechte keus is, is ASP.Net (welke taal dan ook) het beste in jouw geval. Mede omdat er al ervaring is met VC++ en het zoiezo een op MS georienteerd software house is zo te horen. Puur en alleen ASP omdat je zo te horen alleen een GUI om grafieken te laten tonen en verder geen business logic voor het 1 of ander nodig hebt.

Als het alleen om datawarehousing gaat zou ik zeker kijken naar het stukje van MAus33.

• whoami
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 12:35:
[...]

Ik heb zelf dus nagenoeg geen C++ kennis heb, maar in dit bedrijf (voornamelijk embedded ontwikkeling) is C++ De taal. Vandaar dat men hier het liefst daarmee werkt en mij daarvoor op cursus stuurt mocht dat nodig zijn.
C# is zo geen moeilijke taal (qua syntax) vind ik. Als je VB ervaring hebt, zal het wel ff aanpassen zijn aan die syntax, maar ik denk wel dat je er snel mee weg zult zijn.
De grootste aanpassing zal zijn : leren OO denken. (Maar, dit zal je ook wel hebben als je voor VC++/BCB gaat).
Waar ik benieuwd naar ben: waarom vind je VC++ geen goede taal voor database applicaties? Je maakt toch gewoon gebruik van ADO.NET uit het framework?

Ik had het op VC++, niet op VC++.NET
In VC++.NET kun je idd gebruik maken van het ADO.NET framework, maar in VC++ vond ik persoonlijk het toch wel omslachtiger (en meer werk) om een DB-applicatie in elkaar te steken dan in pakweg C++ Builder, Delphi of C#.

Verwijderd

Topicstarter
MAus33 schreef op 31 December 2002 @ 11:42:
Als ik zo snel naar de eisen kijk zou ik ook eens overwegen om de Office Web Components i.c.m. OLAP cubes van SQL Server in te zetten.

Hoef je vrijwel niets te programmeren, en de gebruikers kunnen dan zelfs interactief de grafieken maken. Jij geeft de mogelijke assen etc. aan en ze bouwen zelf de grafiek (of je voorziet ze wel van standaard dingen natuurlijk).

Enige nadeel is dat de OWC's ActiveX zijn dus alle gebruikers moeten wel IE hebben.
Hmmm, dit is weer hele nieuwe info....tanx ga ik zeker ook bekijken!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 13:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 12:35:
[...]

Sorry hoor, maar dit klinkt als vragen om problemen... Jij moet in je eentje een compleet programma schrijven in C++ maar je hebt nog totaal geen C++ ervaring, alleen VB...
Afgezien van het feit dat je dus OO ervaring mist, wat voor het ontwerpen van een C++ applicatie toch wel een vereiste is, heb je ook geen praktische ervaring, en kom je waarschijnlijk snel in de knoei met memory management, COM, etc.
Mijn advies, leer absoluut een OO taal zoals Java, C# of C++, maar zorg dat je tijdens je eerste projectje samenwerkt met iemand die dit al goed beheerst, of neem voldoende de tijd het je eigen te maken zonder dat je wordt gepushed door klanten/deadlines e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Voor het .NET framework heb ik nu al wel wat ideetjes. Ik vraag me wel af hoe het met BCB werkt...

Kun je daar beter/slechter web apps mee bouwen? Zit daar ook een soort ASP in waarmee je relatief eenvoudig webformpjes bouwt? Hoe deploy je dat (ook in IIS hangen ofzo)?

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:36
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:26:
Voor het .NET framework heb ik nu al wel wat ideetjes. Ik vraag me wel af hoe het met BCB werkt...

Kun je daar beter/slechter web apps mee bouwen? Zit daar ook een soort ASP in waarmee je relatief eenvoudig webformpjes bouwt? Hoe deploy je dat (ook in IIS hangen ofzo)?
Webapplicaties die je met Borland producten maakt zijn altijd CGI of ISAPI applicaties. Daardoor is het deployen af en toe wat lastig en is het vrijwel onmogelijk om ze ergens gehost te krijgen. Op een Intranet hoeft dit trouwens geen probleem te zijn.
Ontwikkelen met WebSnap (Web componenten van Borland) schijnt ook geen pretje te zijn. Erg omslachtig.
Persoonlijk zou ik gewoon voor ASP.NET en C# kiezen. Met de al aanwezige C++ kennis mag dit geen problemen opleveren.

Cuyahoga .NET website framework

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 13:26:
BCB heeft geen ASP achtig iets. Wel iets dat meer in de buurt komt van ASP.Net, namelijk WebSnap. Het is nog niet zo gebruiksvriendelijk, maar je kan doormiddel van componentjes gooien een webpagina met DB toegang enzo maken. Dit is helaas nog niet echt RAD en vergt wel heel wat kennis. Niet zo geschikt in jouw geval denk ik.
IntraWeb http://www.atozedsoftware.com/intraweb/index.html is wel een volledige RAD manier van werken voor het maken van Webapps binnen BCB. Er is nog geen BCB versie van, maar deze wordt wel verwacht en waarschijnlijk gebundelt met BCB 7.
WebSnap en IntraWeb worden gecompiled naar een CGI, ISAPI, NSAPI of Apache Module zodat deze via een web server zoals IIS benaderd kunnen worden.
Een voordeel van BCB boven VS(.Net) is dat het een MS onafhankelijke leverancier is. Niet alleen MS dingen worden ondersteund, maar zo breed mogelijk. Zo is er een BCB versie voor Linux die (bijna) dezelfde mogelijkheden heeft als de windows versie.

Overgens geldt dit hele verhaal ook voor Delphi, met als grote voordeel dat Delphi wel al IntraWeb er standaard in heeft en er ook al een .Net preview versie van is. Met die .Net versie kan je met Delphi prefecte ASP.Net pagina's maken. Naast Intraweb kan je bij Delphi ook voor ExpressWeb Framework kiezen: http://www.devexpress.com/products/vcl/ewf/index.asp

PS: Waarom download je niet de trail versie van BCB en kijk eens voor jezelf http://www.borland.com/pr...ds/download_cbuilder.html

[ Voor 5% gewijzigd door LordLarry op 31-12-2002 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tanx voor al jullie replies, dit werkt goed op deze manier....

OK dan, ik begin nu zeker al wel warm te lopen voor .NET. Ook omdat ik natuurlijk gewoon wat dingetjes kan proberen in VB.NET en vervolgens (of op den duur) in VC++.NET kan (na)bouwen.

Zit ik alleen nog een beetje met de controls in .NET. Volgends mij is er niet echt een goede chart control beschikbaar om diverse grafieken in een browser te laten zien. Of heb ik het mis?

Een andere optie is natuurlijk kopen (heb al wel wat mooie gezien) of zelf bouwen.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Bij Delphi en BCB zit er standaard TeeChart bij: http://www.steema.com/products/teechart/teechartindex.htm

Daar is nu ook een .Net versie van: http://www.steema.com/products/teechart/TeeChartNet.html

[ Voor 3% gewijzigd door LordLarry op 31-12-2002 15:09 . Reden: link aangepast, dankzij Edsger ]

• Edsger
  • Laatst online: 30-12-2025
LordLarry, dat is dus twee keer dezelfde link.
Interessant topic.
Persoonlijk wil ik nog even vermelden dat ik c++ programmeren in vc++.net een veel steilere leercurve vindt hebben dan programmeren in Borland C++. Dat vind ik ook een heel belangrijk gegeven dat je moet meenemen in je beslissing.

[ Voor 75% gewijzigd door Edsger op 31-12-2002 14:50 . Reden: typo ]

All your quantifications are belong to me!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb voor de volledigheid ook Borland C++ Builder trial nog maar eens gedownload en ga daar toch ook nog maar even naar kijken.

Mocht ik jullie niet meer spreken.....kijk uit met vuurwerk! ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ook in het nieuwe jaar ga ik nog even verder met wat vraagjes (beste wensen allemaal, natuurlijk).

Ben ondertussen wat aan het spelen met ASP.NET met VB.NET als code-behind en ik vraag me het volgende af: is het uberhaupt wel mogelijk om met C++.NET gebruik te maken van ASP.NET?

Als je namelijk in Visual Studio zo'n nieuw project wizard ziet, dan kun je alleen maar bij VB.NET en C# voor een ASP.NET web application project kiezen?

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 09:49:
Ben ondertussen wat aan het spelen met ASP.NET met VB.NET als code-behind en ik vraag me het volgende af: is het uberhaupt wel mogelijk om met C++.NET gebruik te maken van ASP.NET?
Dat weet ik zo niet.... VB.NET en C# zijn 'common' om ism met ASP.NET te gebruiken.

Pagina: 1