Toon posts:

[Syslog] rechten op bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb BigBrother draaien op verschillende Linux machines die ik wil monitoren (voor info http://www.bb4.com).

Bijna alles draait perfect, ik zit alleen met een aantal probleempjes.
De grootste is de volgende:

BigBrother geeft de melding dat /var/log/messages niet readable is. Als ik een chmod doe werkt het even goed maar nadat logrotate het bestand heeft ingepakt en er een nieuwe is aangemaakt, dan staan de rechten weer verkeerd.

Hoe kan ik de standaard rechten van een aangemaakte logfile veranderen?

Ik kom nu zelf op het antwoord...... logrotate.conf of de bestanden in logrotate.d. ;)

Maar nu komt het volgende.... /var/log/messages wordt wel gerotate maar staat niet in een logrotate configuratie bestand! :'(
Waar kan ik deze dan vinden? Hetzelfde is het met /var/log/mail/mail.log

Verwijderd

Doe eens een egrep -r vanuit log.d want daar moet ie toch echt ergens tussen staan. Met man logrotate kan je volgens mij vinden hoe je rechten kan zetten. Jan BF methode, wrap de logrotate cron job in batch file die een chmod doet als logrotate klaar is

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit al gedaan:

find /etc -type f -print0 | xargs -0 grep '/var/log/messages' /dev/null

niets :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb op school op de servers de big brother user gewoon aan de adm group toegevoegd. /var/log/syslog is gewoon group readable.

Verwijderd

Topicstarter
dat kan inderdaad ook! noit aan gedacht.. bedank voor de hulp daarvoor.

De rest moet ik maar even bekijken.....

Verwijderd

Zoek ff op messages alleen
egrep -r is trouwens een stuk sneller dan find|grep :-)

In de logrotate config staat dat alles files onder /var/log wonen. In de rest van de condig files wordt dus alleen de (relatieve) filenaam gegeven (dacht ik)
Pagina: 1