Stuurtje veroorzaakt ruis op radio

Pagina: 1
Acties:

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 21:04
Ik heb vanmiddag een stuurtje gekocht, een Thrustmaster Force Feedback GT.

Het is een USB stuur/pedaal.

Helaas heb ik gemerkt dat mijn radio stoort als mijn stuurtje aan staat. Nou wil ik weten hoe dit komt, en hoe ik het verhelp.

Komt dit door de USB-bus? Is dit een vaak voorkomend probleem? Ik heb er namelijk nog helemaal nooit van gehoord.

btw. Mijn stereo haalt muziek uit de ether, kabel komt over een poos(je) nog wel een keer.

SRK35ZS-W

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is je systeem wel geaard aangesloten?

• Scooper
nee, het is niet geaard, maar als ik het stuurtje uitschakel heb ik er geen last van (er zit een knop op het stuur).

En voordat ik het stuurtje had was er ook geen probleem.

SRK35ZS-W

Verwijderd

Gebruik je wel afgeschermde USB kabel ?

Gaat het om USB 1.1 (12MHz) of USB 2.0 (480 MHz) ?
Om welke zenders (frequentie[band]) gaat het ?
Wat is de afstand tussen PC/Radio en RadioAntenne en USB kabels ?
Is de systeemkast open of dicht ?
Gebruik je een externe USB hub ?
Zit de Radio aangesloten op hetzelfde stopcontact als de PC ?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 09:21 ]

• Scooper
redelijk wat vragen die ik blijkbaar 'vergeten' heb:

1. USB 1.1
2. De hele FM-Band
3. Metertje of 2 voor stereo, en 1,5 voor antenne(draadje). Maar als ik dat draadje verder weg doe of het stuurtje verder weg maakt dat niet uit voor de ruis.
4. Systeemkast dicht
5. geen externe USB hub, gewoon standaard achter de PC

Ik heb nu nog wel wat raars ontdekt. Het ligt blijkbaar aan de pedalen. Als ik de pedalen loshaal van het stuur, dat gebeurd door een soort van telefoonkabel, dan is de ruis weg. Dus het ligt niet aan het motortje van de FF en volgens mij dus ook niet aan de USB.

SRK35ZS-W

Verwijderd

Je zou het pedalensnoer kunnen vervangen voor STP netwerkkabel (mits goedaangesloten). Wel even opletten op de stekkertjes, vaak zijn dat smallere als telefoonstekkers...

Of, een electrisch isolerende krimpkous eroverheen.

Je zou ook de antennekabel kunnen veranderen (indien hij niet stoort indien er GEEN antennekabel zit aangesloten -> m.a.w. directe apparaatinstraling dus uitgesloten is) (ik neem nu aan dat je gewoon een enkel draadje aangesloten hebt en die richting plafond hangend). De kabel vervangen voor een coaxkabel (met bijbehorende stekker) en pas op ruimere afstand van de PC (indien mogelijk richting raam voor nog beter radio-ontvangst) de buitenste isolatiemantel eraf halen:

Voorbeeld:

Radio ====afgeschermde coax ===== hier strippen ------midden pool ------

Op deze manier heb ik zelf een draadantenne gemaakt, door een gaatje in de muur naar buiten in de tuin (buiten pas de buitenmantel eraf). Werkt perfect, ik ontvang geen apparaten van binnen - en mijn radio/scanner) ontvangst is een stuk beter en kost niks (recyclekabeltje)...

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 09:38 ]

• Scooper
hmmm, ik vind het op de één of andere manier niet echt lekker om mijn garantie te gaan verprutsen na 1 dag. En ik neem wel aan dat die verloopt als je de kabel vervangt of aanpast.

Maar hoe zeker is dat het aan de kabel ligt en niet binnen in de pedalen iets fout zit ?
Beetje jammer als je de kabels hebt aangepast het ruizen gewoon doorgaat :D

SRK35ZS-W

Verwijderd

Scooper schreef op 31 december 2002 @ 09:37:
hmmm, ik vind het op de één of andere manier niet echt lekker om mijn garantie te gaan verprutsen na 1 dag. En ik neem wel aan dat die verloopt als je de kabel vervangt of aanpast.
Als je een andere (maar dan afgeschermd) pedalenkabel maakt die hetzelfde is aangesloten veranderd dat niets aan garantie (de originele kabel blijft hetzelfde). Bij retour naar de winkel stop je gewoon de originele kabel weer in de doos.
Maar hoe zeker is dat het aan de kabel ligt en niet binnen in de pedalen iets fout zit ?
Beetje jammer als je de kabels hebt aangepast het ruizen gewoon doorgaat :D
Dat weet je pas als je het uitprobeert :) (je zou ook een stuk alufolie tijdelijk kunnen omwikkelen).
Kijk ook eens naar die antennekabel (zoals in vorige posting), voor hetzelfde geld heb je nog een stukje coax liggen en is het met een zucht opgelost op die manier.

Als je eerst een beetje experimenteert (met behoud van garantie) dan kun je daarna altijd nog terug naar de winkel met het duidelijke verhaal: "hij stoort op mijn radio" en verwijs je eventueel naar dit topic...

Jammer als dit niet opgelost zou worden, want het is een geil stuurtje...

• Scooper
Bedankt voor je hulp, ik zal het vanmiddag eens proberen.

[off-topic]
Het is wel even flink wennen met een stuurtje met Force Feedback, prestaties gaan flink achteruit :(
[/off-topic]

SRK35ZS-W

Verwijderd

De pedalen zijn 'gewoon' potmeters. Ik denk ook dat het het snoer is.

[off-topic]
Maar als je gewend bent, geeft dit betere prestaties.
[/off-topic]

• Scooper
[off-topic]
Waarom zou dit betere prestaties geven? Ik rijd gewoon recht door, geef één kleine correctie en dan reageert stuurtje meteen met een dikke zigzag waardoor ik weer wat schuin kom te liggen, dan moet ik dus weer corrigeren.
[/off-topic]

[heel-off-topic]
Ik ben ook lid van H.Info
[/heel-off-topic]

SRK35ZS-W

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 16:08

MBV

offtopic:
Wie gaat er dan ook radio luisteren tijdens het racen? gewoon een paar mp3's afspelen :) of gewoon de ingame muziek. dat gewam van de dj's irriteert mij alleen

• Scooper
Het deed zich voor toen ik aan het internetten was en het stuurtje nog niet uit gedaan had. Toen wou ik Radio Bergeijk luisteren wat toen enorm ruisde. En als er één ding is waar ik niet tegen kan dan is het ruis :( zwaar irritant

SRK35ZS-W

Verwijderd

Ik weet weinig van elektra, maar misschien een simpele oplossing is een van de apparaten eens op een ander stopcontact zetten indien mogelijk. Ik heb namelijk hetzelfde vreemde probleem als ik een laptop met een externe A/D converter via USB aansluit op dezelfde stekkerdoos als de radio. De laptop de stroom uit een ander stopcontact laten trekken heeft het probleem voor mij verholpen.

• Scooper
Ik heb één stopcontact met plaats voor 2, één wordt gebruikt voor de Radio, de ander zit een verdeeldoos in, waar alles van mijn computer op aan staat gesloten.

Opzich zou dit dus kunnen ja, maar ik heb hier niet de mogelijkheid om een andere wandcontactdoos te gebruiken

SRK35ZS-W

Pagina: 1