Toon posts:

Webserver bouwen, welke internet verbinding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een eigen webserver gaan bouwen, maar ik zit nog even te denken over een internetlijn. Wat voor lijn, welke snelheid..

De server zal aan dataverkeer zo rond de 15GB hebben per maand. Maar hoe snel moet deze lijn nou zijn.. 512kbps upstream lijkt me krapjes en 1024kbps upstream daar zat ik toch eerder aan te denken, of is ook dat nog vrij krap aan.

Budget voor de lijn is 100 euro per maand..

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Waarom een eigen lijn ?
Je kan toch ook gewoon een hoster zoeken..

Of bedoel je met lijn een hosting plek ?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Pogostokje

* twiet *

Tsja, wat je je af moet vragen is of het verkeer in pieken komt of de hele dag door gelijkmatig. Dan kan je zelf de som wel maken denk ik. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Hangt van het gebruik af, als je de hele dag door gewoon site bezoeken hebt kun je zo'n 512mbps upload nemen, die zal dan wel voldoen.
Als je verwacht dat mensen dingen gaan downloaden en dat dan op bepaalde uren (pieken dus) is dat nooit voldoende en zou ik voor een hoster gaan (anders is je budget nooit toereikend!).

|Specs|

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als ik jou was zou ik gaan denken aan colocation
voorbeeldje:
Voor 15 GB/maand en een 2U serverkast betaal je 92 €/maand
http://www.trueserver.nl/content/products/colocation
Dan heb je dus een 100Mbit verbinding voor je server.

[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 31-12-2002 00:21 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
ja maar kijk.. het zijn dus gewone website bezoeken.. geen downloads van dikke bestanden..
Als ik een snellere internet verbinding neem, dan kan krijg ik daarbij ook nog eens een sneller downstream.. colocation heb ik voor dat geld slechts een snelle webserver en dat heb ik er niet voor over..

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Dan zou ik persoonlijk gewoon voor zo'n Demon 1024/512 Abonnementje gaan, vrij snelle upload en ook nog mooie download voor maar 80euro per maand geloof ik.
Met 512 kun je op zich best wel wat: 64k/s up. Daar kun je makkelijk een paar pages per seconde mee uploaden.

|Specs|

Verwijderd

Topicstarter
wat is dan ongeveer de max aantal bezoekers die tegelijk een pagina kunnen bezoeken..
Welke rekensom?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 17:31
Gewoon in een colo gooien... Zit zelf bij NXS, daar zou je 70 EUR kwijt zijn (2U, 20Gb traffic)

Dan heb je ook genoeg capaciteit voor een piekje kwa bezoekers.
voor simpele site is 512kbit genoeg, maar er zullen maar net meerdere bezoekers komen, dan is het heel snel te weinig.

Edit: en verder: zie de bekende colo-vergelijk tabellen, anders wordt t in no-time een spam-topic.

Wil je het toch zelf doen.. dan gewoon een willekeurig dsl lijntje nemen (512k upload). Hogere upload is er niet... dan kom je in het SDSL segment (=duur)
Ja, speedlinx is er nog, 1Mbit up.. maar da's lang niet overal te krijgen, en is geen 1Mbit, iets van 800kbit up. (Max van adsl, en moet je ook nog eens dicht bij de centrale zitten)

[ Voor 45% gewijzigd door DJSmiley op 31-12-2002 01:00 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
15gb per maand zeg je, dan kan je heel simpel uitrekenen wat je daar minimaal en gemiddeld voor lijn voor nodig heb.

15gb*1024/31/24/60/60 = 0.0573477mB/s = 5.8724kB/s = 46.9792kbit/s

Zoals je kan zien aan de berekening heb je dus minstens bij een constant aantal bezoekers een lijn nodig die jou 46kbit per seconde geeft.
Dus kom ik tot de conslusie dat een fast-adsl verbinding van kpn-adsl (256kbit upload) of 1 van de snellere bbned/babyxl verbindingen, voldoende is om jou website te ondersteunen.

Maar, je kan je website natuurlijk ook gewoon hosten, mocht je al een langzamere verbinding hebben of het niet thuis willen hosten.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 00:57:
wat is dan ongeveer de max aantal bezoekers die tegelijk een pagina kunnen bezoeken..
Welke rekensom?
Rekensom is simpel: bandbreedte gedeeld door gelijktijdige bezoekers = bandbreedte per bezoeker.
Dan kijk je hoeveel data een bezoeker moet binnenhalen bij een gemiddelde pageview(plaatjes inbegrepen), als je dan hoger dan pakweg 5-10 seconden uitkomt heb je te weinig banbreedte. Mensen gaan heel snel een pagina wegklikken als er toxh niks gebeurt.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
ok dat zou dus betekenen dat er ongeveer 7 bezoekers gelijktijdig de site kunnen bezoeken met een 512 lijn.. dat is best weinig

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

euhm ik wil de pret niet bederven, maar met een gewone ADSL abbonnement is het VERBODEN zelf een webserver te draaien.

als ik me niet vergis heb ik dat gelezen, dus ik zou het iig even nakijken

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

KnEuTeR schreef op 31 December 2002 @ 02:30:
euhm ik wil de pret niet bederven, maar met een gewone ADSL abbonnement is het VERBODEN zelf een webserver te draaien.

Dan hoop ik niet dat m'n isp bij mij thuis komt kijken :) Volgens mij is er met adsl juist niet zo'n probleem als met b.v. kabel...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
KnEuTeR schreef op 31 December 2002 @ 02:30:

dat is NIET waar. :X

Ik draai zelf ook IIS hierzo en nog geen klachten gehad.

Maar dat is natuurlijk prive en niet commercieel, ik weet niet hoe het zit met commerciele sites op een ADSL verbinding......

Maar ik zou het ook niet doen hoor, een 'echt' servertje thuis neerzetten. Maar de vraag is natuurlijk wat wil je ermee doen? Wil je hosting aanbieden aan klanten. Heb je zelf een site ontwikkeld waarvan je denkt dát moet ik uitmelken of wat....?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Bij de meeste ADSL providers, bijvoorbeeld Cistron, is het gewoon wel toegestaan om een server te draaien, maar dan alleen voor particuliere doeleinden. Commercieel gebruik van de verbinding is niet toegestaan. Je mag wel een server draaien, ook voor commerciele doeleinden, op een zakelijke verbinding, welke vaak net 10 a 20 euro duurder is. Met commercieel wordt in deze dus bedoeld: voor zakelijke doeleinden.

[ Voor 1% gewijzigd door rvanlooijen op 31-12-2002 02:45 . Reden: typo :X ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 00:56

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Korn21 schreef op 31 December 2002 @ 00:19:
Hangt van het gebruik af, als je de hele dag door gewoon site bezoeken hebt kun je zo'n 512mbps upload nemen, die zal dan wel voldoen.
Dat zal net genoeg zijn idd ;)

Voor 100 euro zul je nergens een 1024kbit upload vinden. Daarnaast is je ADSL verbinding ook nog eens niet gegarandeerd. Ik ken "hosting" partijen die redelijk wat sites hosten op een 2Mbit huurlijn en dat houdt totaal niet over. Bij een shared 512kbit verbinding hoef je dus absoluut geen wonderen te verwachten. Bij 7 bezoekers gelijktijdig zou ik me echter geen zorgen maken.
Bedenk trouwens wel dat als jij flink aan het downen bent, je upload ook deels wordt verbruikt! En als er ff redelijk wat bezoekers zijn, zakt je downstream daardoor dus ook!

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

100mbit aansluiting op de switch @ trueserver kost circa 100 euro/maand met 20gb vrij verkeer. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er idd nog wel even over nadenken..
Het plan was om er mijn eigen site op te hosten, maar gaat denk ik traag worden, misschien wordt het dan toch een colocated optie..

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 18:43:
Ik moet er idd nog wel even over nadenken..
Het plan was om er mijn eigen site op te hosten, maar gaat denk ik traag worden, misschien wordt het dan toch een colocated optie..
Waarom moet jij in hemelsnaam gaan colocaten :?
Ik zie daar echt geen reden in, zeker niet voor een website die maar 15gb traffic per maand genereerd.

Ik heb hierboven een berekening gemaakt, stel dat de bandbreedte perfect zou worden verdeelt over een maand wat voor lijn je dan nodig heb. Je zou dus _in princiepe_ genoeg hebben aan een snelle adsl verbinding.

MAargoed, jij wilt dit risico niet nemen... snap ik...
Waarom ga je dan niet naar www.webhosters.nl of www.webselect.nl, daar mail je een groot aantal hostingbedrijven met jou eisen.
Kijk ook even voor tips in de faq:
Internet & Telefonie Hosting FaQ

Je moet zoiezo een bedrijf hebben dat hun eigen server heeft, die hebben dan eigenlijk zoiezo wel een 100mbit verbinding liggen (dat mag je verwachten), je heb dan zoiezo genoeg overhead beschikbaar. Je betaald dan verder alleen voor die 15gb en de ruimte, dit is (lees: kan) véél goedkoper dan colocating.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03
Waarom een complete server voor een sitetje met 15 GB per maand?

Zo'n site kan met gemak op een shared hosting accountje :)

Verwijderd

Topicstarter
ja hosting bedrijven bieden relatief weinig... en ik heb vooral veel diskspace nodig..
+ ik kan em bij een vriend colocaten voor 50 euro p.m (100mbit)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 20:34 ]

Verwijderd

(NFI) waarom dan dit topic om hem thuis te draaien als je hem bij een vriend can colocaten?

ik heb zelf nu nogmaar 56k, maar wanneer ik straks adsl heb, dan ga ik 1 van mijn 9 sites thuishosten, dit alleen maar omdat ik bepaalde dingen direct thuis wil kunnen bewerken, zonder eerst te moeten uploaden (en dus niet met versies loop te kloten)

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:03
Korn21 schreef op 31 December 2002 @ 00:55:
Dan zou ik persoonlijk gewoon voor zo'n Demon 1024/512 Abonnementje gaan, vrij snelle upload en ook nog mooie download voor maar 80euro per maand geloof ik.
Met 512 kun je op zich best wel wat: 64k/s up. Daar kun je makkelijk een paar pages per seconde mee uploaden.
55 euro permaand hoor!!!
Pagina: 1