Northbridge sink eraf halen

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Avond,

Op de Northbridge van m'n Chaintech 6AJM4 zit een klein prulletje van een heatsink... Wil ik dus graag vervangen door een iets groter model. Maar het probleem is dat deze dus muurvast zit (niet aan de gaten in het moederbord, maar wel met één of andere thermal adhesive). Heeft iemand een idee hoe ik deze eraf kan halen? Heb niks specifiek voor dit gevonden dmv de search..

Een paar uurtjes in de vriezer leggen zie ik wel vaak voor graka's.. Maar m'n mobo eruit halen (en alles eraf halen enz) vind ik nogal omslachtig, en ik vertrouw het ook niet echt..

Verwijderd

Als je voorzichtig een (heen en weer) draaiende beweging maakt, geeft ie dan een beetje mee?

Vaak zitten ze namelijk vast met een 'thermal transfer tape' (=dubbelzijdig - thermisch geleidende - tape) en dat komt met enig 'wringen' wel los :) Geduld is een schone zaak.

Of kan je, als je van opzij kijkt, echt lijm zien zitten? (lijkt me niet - plakband is makkelijker voor de fabrikant)

Verwijderd

wat ik gehoord heb is dat je een minuut of tien moet draaien en schuiven, en dat de epoxy dan zachter wordt en dat je em (met wat kracht) eraf kan trekken, ik heb het nog niet uitgeprobeerd. als de cooler eraf is graag results posten :)

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17
Inderdaad gewoon het plakspul moe laten worden (als het met metaal al werkt waarom dan niet met een beetje pasta nietwaar), werkt heel vaak heel goed. Ik ben nog niets tegengekomen dat na een tijdje voorzichtig wrikken niet loskwam, geduld is inderdaad een schone zaak!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
I'll give it a try..

Hmm, nu je het zegt, hij geeft wel mee ja... Dus ik ga het op die manier proberen.

Ik heb hier nog een heatsinkje liggen van een standaard P III cooler, ga dat erop zetten. Maar hoe zou ik dat doen, heb hier geen thermal paste, en in het moederbord zitten ook geen bevestigingsgaten..

[ Voor 89% gewijzigd door Steve op 31-12-2002 01:17 ]

Verwijderd

Waarom zou je em dan eraf halen als je geen nieuwe erop kan zetten?

Je kan em met adhesive vastzetten of gewoon pasta en dan op de randjes lijm...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wou 'm nog niet effectief verwijderen, gewoon weten hoe het best kan.

Volstaat gewone secondenlijm?

Enne, krijg ik dat ding er ooit nog af als ik secondenlijm of een andere adhesive gebruik?

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik gebruik secondenlijm bij pentium 1's zonder koelpasta. Of dit hier ook werkt durf ik niet te zeggen. IMHO zou een beetje koelpasta + op de puntjes lijm gewoon moeten volstaan.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

Jupiler schreef op 31 December 2002 @ 01:23:

Volstaat gewone secondenlijm?

Enne, krijg ik dat ding er ooit nog af als ik secondenlijm of een andere adhesive gebruik?
Als je secondenlijm of thermal epoxy gebruikt, gaat hij er in principe niet meer van af.

Ik zou bij de 'secondenlijm'-methode op een NB iig wél thermalpaste gebruiken!(Dus thermalpaste in 't midden - secondenlijm in kleine puntjes op 2 hoeken

Als je artic silver thermal adhesive met een kleine deel AS3 mengt, hard 't niet volledig uit.

Als ik je een niet te dure tip mag geven, haal zo'n passieve NB-heatsink van Zalman. Daar zit alles bij wat je nodig hebt voor een nette montage - voor op zowel een mobo met/zonder montagegaten (thermal epoxy meegeleverd)

Zo'n zalman kitje kost €5 geloof ik, en dan loop je iig niet 't risico dat je een 'lelijke' fout maakt door een (verkeerde) heatsink permanent vast te lijmen.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Jupiler schreef op 31 December 2002 @ 01:13:
[...]
Maar hoe zou ik dat doen, heb hier geen thermal paste, en in het moederbord zitten ook geen bevestigingsgaten..
ehh...zou je dat niet eerst even bedenken voor je je koeler eraf sloopt?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
NBK schreef op 31 December 2002 @ 01:41:
[...]

ehh...zou je dat niet eerst even bedenken voor je je koeler eraf sloopt?
Jupiler schreef op 31 december 2002 @ 01:23:
Lezen, het blijft een kunst ;)
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 01:41:
[...]

Als ik je een niet te dure tip mag geven, haal zo'n passieve NB-heatsink van Zalman. Daar zit alles bij wat je nodig hebt voor een nette montage - voor op zowel een mobo met/zonder montagegaten (thermal epoxy meegeleverd)

Zo'n zalman kitje kost €5 geloof ik, en dan loop je iig niet 't risico dat je een 'lelijke' fout maakt door een (verkeerde) heatsink permanent vast te lijmen.
Dank voor de hulp.. :)

Zo'n Zalman sink had ik ook al op het oog, maar hier in de buurt verkopen niet veel shops 'm, en het is nogal zonde om 10 euro verzendingskosten te betalen op een product van 5 à 7 euro.. En het is tijdelijk, binnen de 2 maand heb ik een nieuw systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 31-12-2002 01:46 ]

Verwijderd

als je toch over twee maanden een nieuw systeem krijgt zou ik het gewoon laten zoals het is, tenzij je em daarna als router of webserver gaat gebruiken.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het wordt een tweede PC, en je bent tweaker of je bent het niet hé :)

Het P III heatsinkje was nét iets te groot (BIOS-batterij zat in de weg), dus heb ik 'm zelf even handmatig moeten bewerken met een ijzerzaagje (heb behalve dat enkel een decoupeerzaag).. Een kutwerkje, maar het is toch gelukt.

Nu nog even wat lijm of een thermal adhesive vinden. Als koelpasta heb ik zo'n siliconenprut, moet wel volstaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 31-12-2002 17:15 ]

Verwijderd

[quote]Jupiler schreef op 31 december 2002 @ 17:14:
Het wordt een tweede PC, en je bent tweaker of je bent het niet hé :)
[/qoute]

Prak er dan meteen een peltier op ofzo :+
Het P III heatsinkje was nét iets te groot (BIOS-batterij zat in de weg), dus heb ik 'm zelf even handmatig moeten bewerken met een ijzerzaagje (heb behalve dat enkel een decoupeerzaag).. Een kutwerkje, maar het is toch gelukt.
Eentje mét of zonder fan?
Nu nog even wat lijm of een thermal adhesive vinden. Als koelpasta heb ik zo'n siliconenprut, moet wel volstaan?
voldoet ruimschoots, die dingen produceren niet zoveel warmte.

PICS?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik heb dus op aanraden me p200 heatsink op me gpu geplakt (AS3 met op de puntjes secondelijm). die viel er dus af he! (pc stond nog net uit gelukkig).
met vislijn beter vastgezet en toen ik AS3 Thermal Epoxy had echt goed vastgezet. En er is nu geen beweging meer in te krijgen :P
(Trouwens een MSI GeForce2ti-VX Pro-ViVo).

Dus is waarschuw maar ff dat je je verbinding met secondelijm GOED moet controleren voor je je pc aan hebt staan.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Er zat een 40mm herriefannetje op, maar voor zover hij een actieve koeling nodig heeft heb ik nog de 92mm fan op m'n Zalman bracket.. Als dat niet voldoende zou zijn kan ik ook een 120mm fan op dat bracket zetten.

Pics komen als hij erop zit :p

Oxigun: dat ding weegt bijna niks, maar ik zal het toch eens controleren.. En ik heb een heatsink voor een Athlon XP op m'n GPU gezet, maar anders:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/9.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Steve op 31-12-2002 17:49 ]

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

justifire

Shut up and squat !!

Je krijgt die heatsink er nog makkelijker vanaf als je systeem een uurtje gedraaid heeft.
Door de warmte word die tape flexibeler.
Weer een tip :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Systeem draait dag en nacht, dus da's geen probleem :)

Zou het trouwens makkelijker loskomen als ik 'm wat opwarm met een haardroger?

Verwijderd

FF een uurtje systeem aan laten en dan meteen met een visdraad TUSSEN de NB en de Sink de prut "doorsnijden" snappie...? Soort flossen net als de tussen de tanden.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27
Gewoon draaien aan die heatsink, niet bang zijn :Y)

BlaBlaBla

Verwijderd

Ik heb gister mijn heatsink eraf gesloopt, hij zat echt muur en muur vast.
Gewoon naar links en naar rechts draaien krijg je vanzelf steeds meer speling en dan gaat ie er naar een tijdje wel vanaf
Pagina: 1