Athlon xp 2000 + 133 mhz geheugen werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 01:22

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Beste mensen...

Ik heb vandaag een nieuwe moederbord gekocht plus daarbij een Athlon XP 2000+. De keus voor het moederbord heb ik laten vallen op de ECS K7S5A. Deze keus ligt in het financiële gebied en in het feit dat ik niet alles in één keer kan kopen. Ik wil dus mijn oude 2x128 MB 133 mhz geheugen gebruiken.

Ik heb nu dus een Athlon XP 2000+ en 256 MB 133 mhz geheugen. Het lijkt jammer genoeg niet te werken.

In de BIOS kan ik voor de CPU Speed 3 opties kiezen.
- 100 mhz (geheugen) / 100 mhz (CPU)
- 133 mhz (geheugen / 100 mhz (CPU)
- 133 mhz (geheugen / 133 mhz (CPU)

Bij de eerste 2 opties krijg ik bij het opstarten te zien dat ik een 1250 mhz processor heb. Bij de laatste optie krijg ik keurig netjes Athlon 2000+ in beeld. Echter, is de laatste optie nou niet bepaald handig, aangezien mijn computer bij het opstarten compleet vastloopt (op het moment dus dat hij 2000+ in beeld laat zien). Bovendien wordt volgens de BIOS mijn processor zo'n 70°C. Ook niet echt netjes, lijkt me.

Nu mijn vraag:
is 133 mhz geheugen wel mogelijk met een athlon XP en is die 70°C wel gezond? Hebben jullie ook een eventuele oplossing?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Tip : gebruik de search dus, is al zat over bezig :z

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Radian schreef op 30 December 2002 @ 23:52:
Tip : gebruik de search dus, is al zat over bezig :z
Had ik gedaan, maar ik krijg steeds het bericht "dat er iets is misgegaan"....

Anders had ik me de moeite om zo'n lang verhaal te typen wel bespaard :)

• JdM

JdM

Humbled

en de omega search?

http://arethusa.tweakers....&xDB=default&xFILTERS=--O

[ Voor 82% gewijzigd door JdM op 30-12-2002 23:54 ]

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Thx man, maar ik vind daar veel dingen over overclocken en vragen of SDram wel werkt met een XP.

Dat is allemaal leuk, maar ik wil het draaiend krijgen in de standaard settingen enzo.

//edit:

en mijn computer loopt dus gewoon vast als ik hem op de gewone 2000+ wil laten lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rexomnium op 30-12-2002 23:58 ]

• JdM

JdM

Humbled

BIOS even flashen naar een nieuwere versie blijkt te helpen, aangezien die k7s standaard niet zover gaat geloof ik.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Hmmm dan ga ik dat maar eens proberen dan. Bedankt :)

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:23

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Het ziet er niet naar uit dat je echt moeite hebt gedaan in de search, er wordt natuurlijk wel van je verwacht dat je zelf ook wat moeite doet...

Wat IK heb gevonden als mogelijke oplossingen:
BIOS update,
Nieuwe drivers van chipset,
Geheugentimings versoepelen,
Als niks werkt, terugsturen, dit type moederbord schijnt wel eens vaker het probleem te hebben niet te werken op 133/133.

Simpelweg gevonden met de OMEGA SEARCH en een paar zeer doordachte keywords (wat dacht je van pc133 K7S5A).

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Ik heb al een hele tijd geleden de K7s5a gehad en dat werkte altijd perfect met sdram. Is je koeling zelf wel goed (goed contact, koelpasta) en voel is aan het koelblok.

Je moet inderdaad ook de laatste bios update binnenhalen want alleen die heeft ondersteuning voor de 2000+. Alleen waarom zijn die tempst zo hoog?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39
Je computer doet het wel als'ie zwaar ondergeclocked is, maar niet zodra'ie op z'n normale snelheid loopt, waarbij'ie dan wel 70 graden wordt....

Ik denk dat je toch niet je oude geheugen de schuld moet geven, maar eerst eens goed moet kijken naar de koeling van je proc. Heb je de koeler zelf bevestigd? Genoeg koelpasta gebruikt, en nog belangrijker, niet teveel? Zit er een big-ass koelblok + fan op, en heb je een redelijke airflow in je kast?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• The Third Man
  • Laatst online: 09:07

The Third Man

The Third Jellyfish

En daar wil ik nog aan toevoegen: zit de koeler niet verkeerd om? Dat komt namelijk ook vaak voor.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Op één of andere manier wil hij de BIOS niet updaten.

Als ik de comp heb opgestart en ik start het flashprogramma doet alles het gewoon goed. Na het opstarten zegt ie dat ik een verkeerd CMOS heb. Na het drukken op F1 of F2 heb ik weer mijn oude BIOS :?

Ik krijg dit bericht:
CMOS/GPNV Checksum Bad
En daar wil ik nog aan toevoegen: zit de koeler niet verkeerd om? Dat komt namelijk ook vaak voor.
Ik wist niet of dat uitmaakte :o Zal er maar es naar kijken dan.

Ik heb een processor gekocht waar de koeler + koelpasta en alles bij zat, dus ik neem aan dat dat wel klopt.

[ Voor 42% gewijzigd door Rexomnium op 31-12-2002 00:48 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Je haalt hem toch wel hier vandaan?

[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 31-12-2002 00:52 . Reden: Dat Award was een foutje van ECS gok ik :D ]

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Mnemonic schreef op 31 december 2002 @ 00:51:
Je haalt hem toch wel hier vandaan?
Ik had hem van de ecs site vandaan. Die drivers waren ook nieuwer :?

//edit: nope jouw drivers werkte ook niet. Ik kreeg nu een melding die samenhangt met mijn geheugen en mijn CMOS batterij? Sterker nog...de oude BIOS was van 15 december 2001, terwijl de 'nieuwe' van 24 Juli 2001 is...

[ Voor 33% gewijzigd door Rexomnium op 31-12-2002 01:09 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

RexomniuM schreef op 31 December 2002 @ 00:55:
[...]

Ik had hem van de ecs site vandaan. Die drivers waren ook nieuwer :?

//edit: nope jouw drivers werkte ook niet. Ik kreeg nu een melding die samenhangt met mijn geheugen en mijn CMOS batterij? Sterker nog...de oude BIOS was van 15 december 2001, terwijl de 'nieuwe' van 24 Juli 2001 is...
Heb je toevallig niet de bovenste gedownload? Er staan data bij you know... de onderste is de nieuwste :Y)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Bios update is niet nodig voor die proc op dat plankje, 70 graden is niet gezond en dus de boosdoener, niet vreemd dat hij vastloopt!

Heb je zelf de heatsink + fan gemonteerd? Zo ja, maakt deze wel goed contact met de core? Zit er een beetje koelpasta tussen? (niet teveel), en inderdaad, zit bij niet verkeerd om zodat de core langs de rand van de heatsink valt ofzo?

Het probleem is hier echt je temp, welke heatsink/fan zit er op?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naast de Search is er nog altijd de FAQ, welke je éérst had moeten doornemen B)

Onderaan op de Technische PMG FAQ staat de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en daarin had je een paar topics omtrent problemen met de ECS K7S5A kunnen terugvinden. Daaruit zal blijken dat dit plankje 'gevoelig' is wat betreft geheugen en hoge FSB snelheden. Het geheugen lijkt me hier in orde, maar FSB@133 wil dus maar niet lukken. Dat kan heel goed betekenen dat de (chipset)koeling ontoereikend is. Zie voor tips/suggesties dus de laatstgenoemde K7S5A topics :)

Edit: zie bovenal ook [rml][ ECS K7S5A] Hoeveel mensen hebben er probs mee?[/rml]

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 31-12-2002 09:20 ]

Verwijderd

Ik denk dat je het idd in de koeling van de proc moet zoeken. Ik draai een XP2000 op een ECS K7S5A V3 met 2 x 256 SDRAM (Kingston) stabiel op 46 graden stressed met een ordinaire Coolermaster.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Mensen bedankt voor de replies en het spijt me dat ik idd niet zo goed de diverse FAQ's en de search niet heb gebruikt.

Ik heb een nieuwe BIOS geïnstalleerd en dat werkte als een trein. Een NS-trein welteverstaan, aangezien mijn gehele systeem in de soep was gelopen. Hoe dat kan is me niet geheel en al duidelijk, maar het lijkt erop dat ik de verkeerde BIOS heb geflashed of zo. Goed, vandaag ben ik terug gegaan naar de winkel, heb een MSI KT4V moederbord gekocht en 512 mb DDR 333 mhz geheugen, de FSB op 133 gezet en nu werkt mijn systeem naar behoren.

Mijn processor blijft een hoge temperatuur houden. Het is weliswaar wat lager doordat ik er een andere koeler heb opgezet, maar hij blijf rond de 60°C zitten. Wat hiervan het probleem is, blijft me een raadsel, maar het werkt.

Nogmaals bedankt voor de hulp :)

Pagina: 1