[IBM R/S 6000] Aanspreken in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Ik heb ooit eens een oude IBM R/S 6000 gehad van een kennis, helaas zonder monitor of andere exotische IBM randapparatuur.

Er draait AIX op en destijds heeft die beheerder een lokaal IP adres aan de NIC(ethernet) toegewezen. Dit adres was lastig te onthouden dus veranderde ik het in een heeel makkelijk te onthouden adres, dit is handig want dan hoef je het ook nergens op te schrijven.... Deze machine had een netwerkverbinding met 1 andere machine waar windows op stond, de enige manier om die AIX bak te beheren was via de netwerk verbinding. Op een koude heldere dag in April deed de windows machine waar hij goed in was en crashte, geeft niet even overnieuw installeren maar. Alles leuk en aardig tot ik op een dag UNIX kriebels had....je raad het al...het adres vergeten!

Ok dit verhaal moet niet te langdradig worden...ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

* lokale LAN adressen die veel gebruikt worden pingen....geen resultaat
* het kan zijn dat ping's niet beantwoord worden, kan me het niet meer herinneren.
* een interface kabel gebruikt die aangesloten kan worden op de 4 kante 10 polige seriele poort en een D-25 female interface,
en met Hyperterminal een telnet sessie proberen te starten...geen resultaat
* andere parity/start -stop bits en flow control settings gebruiken voor terminal sessies....geen resultaat
* machine aanzetten, en een sniffer gebruiken om een broadcast van het macadres op te vangen
* het mac adres staat ook niet op de NIC, en de kaart is geen doorsnee kaart die in een ISA of PCI slot past (hard douwen helpt ook al niet:-)).
(naar mijn weten is dit het eerste wat een ethernet host doet zodra deze online komt)....geen resultaat
* op zoek naar interface specificaties van de exotische IBM hardware om vervolgens een interface te solderen...geen info kunnen vinden

De machine heeft geen cdrom speler, en een standaard beeldscherm aansluiten kan niet omdat er (volgens mij) een RGB connector gebruikt moet worden
(een simpele interface kreeg ik niet verzonnen omdat er bepaalde synchronisatie en aardings pennen worden gebruikt bij de ene interface die vervolgens bij de andere weer niet gebruikt worden).
Een simpele netwerk installatie bootflop gaat naar mijn weten dus niet werken omdat je remote geen input kan geven (toch?)
Er is geen probleem met booten of iets dergelijks waardoor de het systeem niet reageert want de machine heeft een display waar status codes voor error's e.d. worden weergegeven.
De machine schijnt zonder problemen te booten en het OS te runnen.
Download The official RS6000 manual(PDF)

Hoe kan ik deze machine aan spreken (digitaal) zonder extra iets te kopen als nieuwe monitors etc. ?????

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Portscannertje downen en alle 2^32 ip-adressen scannen op port 23.
Zal een weekje duren, maar dan heb je'm ook.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

heb je ook exacte typenummers van die rs6k?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

[flame verwijderd.. kwam toch iets te over]

Wanneer je een crosscable op de ethernetkaart prinkt, en de andere kant op een andere PC, waarop je een packetsnuffer draait, zou je @ boottime wel het e.e.a moeten vinden. Wanneer je het MAC adres hebt, akn je met arp een fake IP adres inkloppen, wat je dan kan gebruiken om te connecten.

Als je de beschikking hebt over een managable switch, dan kan je uit zijn arp tabel halen wat het MAC adres is, hoef je de RS6000 alleen maar aant e sluiten. Probleem is echter dat niet iedereen een dergelijke switch voor handen heeft.

[ Voor 73% gewijzigd door Equator op 31-12-2002 09:01 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Heb je al eens een ping geprobeerd op 255.255.255.255 ?
De netwerk-kaart zal trouwens wel een MCA-kaart zijn (ontwikkeld voor IBM PS/2-systemen).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

een terminal aan de seriele poort aansluiten misschien ?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

PipoDeClown schreef op 31 December 2002 @ 09:00:
een terminal aan de seriele poort aansluiten misschien ?
Lezen.. |:( Dat heeft hij gedaan..
* een interface kabel gebruikt die aangesloten kan worden op de 4 kante 10 polige seriele poort en een D-25 female interface,
en met Hyperterminal een telnet sessie proberen te starten...geen resultaat
* andere parity/start -stop bits en flow control settings gebruiken voor terminal sessies....geen resultaat
Ik heb hier een trial versie van NetScan Tools, waarmee je een range aan kan geven om te pingen. Heb je nog enige idee in welke range het IP adres zat :?
192. iets, 10. iets 172. iets

Duurt wat minder lang dan wat Brahiewahiewa voorsteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Equator op 31-12-2002 09:04 ]

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 06:58
Een telnet sessie starten op een terminal poort (rs232) van de rs/6000 kan niet. De bedoeling van die poort is dat je er een terminal op aansluit.

Heb je verder al gekeken of de statusmeldingen bij het opstarten goed zijn ? of zit er geen lcd/led schermpje op ?

Yamaha FZ1 :-)

• Pwigle
  • Laatst online: 16-08 12:29
heb je ook exacte typenummers van die rs6k?
Dit is alles wat ik heb aan nummers enzo
Heb je al eens een ping geprobeerd op 255.255.255.255 ?
Ik denk dat de ICMP echo dicht staat.
Ik heb hier een trial versie van NetScan Tools, waarmee je een range aan kan geven om te pingen. Heb je nog enige idee in welke range het IP adres zat
192. iets, 10. iets 172. iets
De private ranges heb ik allemaal al gepinged (maar waarschijnlijk staat de ICMP dus dicht)

Ben nu bezig om NMAP half-open scans uit te voeren op poort 23, maar gaat wel een tijd duren denk ik !

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35
DaPoztMaster schreef op 31 December 2002 @ 10:27:
Ben nu bezig om NMAP half-open scans uit te voeren op poort 23, maar gaat wel een tijd duren denk ik !
leveren die 'half-open scans' ook resultaat als de hosts.allow/deny zijn geconfigureerd op de RS/6000 ?

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:32

Rtificial

as fake as can be

sverzijl schreef op 01 januari 2003 @ 16:08:
[...]

leveren die 'half-open scans' ook resultaat als de hosts.allow/deny zijn geconfigureerd op de RS/6000 ?
Nee, dan werken die dus niet.

Wat wel werkt is de oplossing met de manag. switch, en de oplossing met de cross-cable lijkt me ook te werken, zolang de netwerk-interface omhoog gebracht wordt... (klinkt gek misschien, maar het kan natuurlijk zijn dat de interface down staat...)
Maar goed, ga daar maar niet vanuit, ik denk dat de makkelijkste oplossing is om te gaan sniffen met een crosscable tussen de rs/6k en je pc.

Succes!

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Verwijderd

topic is meer dan 2 weken oud, dus misschien mag ik niet meer posten, maar iig. ter info.
Afhankelijk van het type RS kan je gewoon bootfloppen gebruiken (te downloaden bij IBM) of via een toetscombinatie in het zgn. SMS menu komen. Je geeft aan dat het systeem geen normaal beeldscherm ondersteunt, je kan echter wel met een nullmodem kabel op het systeem komen met de juiste terminal emulator. Meer hier over zou je moeten kunnen vinden in http://groups.google.com/...ix.aix&btnG=Google+Search
Overigens, als je al binnen komt op het systeem via het netwerk heb je nog altijd een probleem als je het rootpassword niet hebt, maar dat is een andere discussie. Met de SMS optie ben je daar ook vanaf.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Nou ben ik wel benieuwd naar 1 ding, je kan totaal niks doen met die server en toch kan je hem opnieuw opstarten?
Lijkt me niet echt goed voor het beestje als je steeds op de reset knop staat te drukken?

Alle proemn in n drek

Pagina: 1