Kwaliteit Speakerkabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Is de kwaliteit van speakerkabels echt van belang, of hoor je het verschil niet echt?

En zijn de wat duurdere kabels ook shielded (de goedkope out-of-box kabels die ik nu heb iig niet)?

Mijn subwoofer maakt soms een licht zoemend geluid, en als ik dan iets met de kabels rommel (die redelijk dicht bij elkaar liggen) dan verdwijnt dat weer en klinkt het normaal ---heel kut.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ja is van belang
net zoals elke kabel die je tussen je componenten hebt hangen

bij monster cable is het zelfs vanbelang welk eind je waarin moet steken, maar ik denk niet dat je zover wilt gaan

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Verwijderd

De kwaliteit van speakerkabels en interconnects is _ontzettend_ van belang. Zelfs op een minisetje van 800 piek hoor je al verschil, als je die rottige standaardkabel vervangt door kwaliteitskabel uit een goede HiFi-zaak. Natuurlijk hoef je niet meteen Van Den Hul van 180 piek per meter aan te schaffen, maar je zult merken dat je wel meteen verschil hoort. Ik zelf gebruik voor de speakerkabels Translator White Connection, verzilverd, 2x2.5mm2, gewoon een goeie kabel, en met een prijs van 11,50 per meter zeker niet duur. Als interconnect gebruik ik een AudioQuest Greenline, de standaard uitvoering met cinchstekkers, 0,5 meter lang. Klinkt hardstikke goed en voor 109 gulden is het echt een koopje. En wat betreft dikte van de kabels: in principe is voor "normaal" gebruik 2x1,5/2x2,5mm2 voldoende, ben je echt van plan om grotere afstanden te overbruggen (meer dan 12 meter) denk dan aan kabels met een dikte van 4 of 5mm2.

Als je door je luidsprekers een zoemende of brommende toon hoort, zit óf ergens een stekker/draadeind niet goed in de (schroef)terminal (los contact => aardlus), óf je kabels lopen achter een trafo of voeding van een zwaar apparaat langs. Dat stoort ook ontzettend.

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Veel mensen 'bezuinigen' op speaker kabel; ze kopen het erbij omdat anders er geen geluid komt uit de boxen. Speaker kabel verdient echter grote aandacht, niet alleen van de persoon maar ook van de portomonnee helaas... Daar staat tegenover dat als je een goede kabel gebruikt, de kwaliteit van je systeem er met sprongen op vooruit (kan) gaan. Denk nou niet dat als je stereo 200,- heeft gekost en je de beste kabel pakt die er is er dan wonderen gebeuren... Iets is zo sterk als de zwakste schakel, en bij de meeste mensen is dat helaas de speaker kabel. Geen idee wat je systeempje is, maar als je heel redelijke boxen gebruikt, neem dan 2,5 mm2 kabel; topkwaliteit. Ook 2,5 mm2 heb je voor 1,- de meter, maar ook voor 5,- of nog duurder de meter. Ikzelf gebruik ALR boxen (www.alr.de) en gebruik ook hun speaker kabel. Deze is wat duurder, maar is wel top aangezien zij deze (natuurlijk) aanbevelen; je weet iig dat hij suitable is voor de betere speaker.

.... Ik weet het ook niet

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Dat verhaal dat de keten zo zwak is als de zwakste schakel is weer een geval van een analogie als argument. Ik ben het er afgezien van dat ik nooit een argumentatie ervoor heb gehoord, ook niet mee eens. En dat de speakerkabel bij veel mensen de zwakste schakel is, lijkt me onwaarschijnlijk. Het zou namelijk inhouden dat het niet uithaalt welke (betere) speaker je eraan zou hangen, ze zouden allemaal even slecht klinken. Nou, dat gelooft natuurlijk niemand.
Ik ben nooit overtuigd geraakt van het nut van speaker kabels, maar ik zal niet beweren dat het allemaal onzin is. Ik gebruik zelf "voor de veiligheid" een 10,- de meter speaker kabel. Maar ik heb nog nooit een blinde test gedaan, omdat dit nou eenmaal ontzettend lastig is.
Maar volgende week hoop ik een blinde test te gaan uitvoeren met bi-wiren, en misschien kan ik dan ook ff iemand een telefoonkabel er tussen laten hangen, kijken of het uithaalt (vast wel).

Jag

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHLuidsprekers&action=display&num=44

www.hifi.nl

Kijk ook eens maar hier.

Deze discusie gaat over netwerkkabel als luidsprekerkabel. Persoonlijk ben ik daar zeer tevreden mee.
Pagina: 1