Toon posts:

waterkoeling vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan op op mijn duron 1,3@1,45Ghz een waterkoeling te maken (systeem wil ik in de toekomst gaan gebruiken voor een 1800+ en daarna voor nieuwere systemen, maar das VERRE toekomst).
het plan was als volgd:

Een water reservoir (+/-7 liter) ONDER de kast vast gemaakt (lijm oid, zodat ie wel OOIT los kan worden gemaakt). Met pompje IN het water (voor geluids reductie)
slangetje vanaf het pompje naar de CPU (begin met alleen CPU) en daarna na buiten. Tegen de rechter zijplaat (de linker moet er vakar vanaf dan de rechter) wil ik een radiator maken van MAX +/- 400*500mm (voor systeem draagbaar te houden). en vanaf hier een slangetje terug. Bovenop het systeem zit een in de kast ingeboud handvat, anders had ik de radiator boverop gedaan wegens gewicht ervan.

verwachte uitbreidingen in de toekomst:
- koeler(s) op de radiator
- niet alleen CPU, maar ook chipset / GPU / mem

Mijn hersen spinsels leveren niet ALLE antwoorden, dus moet ik eventjes wat vragen hiero.

1 is het erg als er een beetje/ beetje meer lucht in het waterkoeling systeem zit?
zo jaah, hoe krijg je dit er ooit uit?

2 hoe zorg je dat de stroom en het water WEL uit het reseroir komen, maar alleen op de plekken waar je wilt?

3 wat zou de beste manier zijn voor het monteren van het reservoir en de radiator?

4 is een radiator van 400mm bij 500mm een beetje redelijk of VEELS te weinig?
houd een kast het wel om zo'n gewicht te dragen??
of kan een radiator aan de zijkant niet?
en hoe te bevestigen?

5 is dit systeem een beetje redelijk of mankeren er grote dingen aan die ik moet wijzigen??

6 krijg je bij een water stateem geen last van druk vorming?
door warmte kan het water toch uitzetten?

deze ideeen heb ik grotendeels uit de omega search en van google..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 00:37 ]

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Je moet ff bij de search kijken. Hier zijn al 1 000 000 000 topics over geweest.

Bij die topics zal je ook veel handige links vinden naar site's over WC.

ANTW: 1= ja
2= Plek er voor zoeken
3= Siliconen kit/ Schroeven
4= Dat is dus een rad van een auto ! Wat denk je zelf ?
5= Na wat aanpassingen redelijk
6= Is bijna niet te merken

Ach ja..........

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

1. Hoe kan er nou lucht in je wc-set komen als je een reservoir hebt met de pomp onder water, het enige wat in omhoog kan pompen is water ... :?
2. Gat boren waar je de slang uit wilt hebben :?
3. Zie post hier boven
4. Maak je daar maar geen zorgen over, dat is genoeg :+
5. Zit wel snor
6. Die druk is verwaarloosbaar + dat er wel wat rek in de slangen zitten ...

Verwijderd

je resevoir werkt direct als ontluchter, de luchtbelletjes gaan omhoog ==> de pomp pompt idd alleen nog maar ware omhoog.
Ik heb hier zelf een ra van 30 bij 20 cm (auto kachel radiateur) en daar kan ik zelfs een peltier van 172 wat koel mee houden, zo groot hoeft dus echt neit.
Meestal worden pompen en resevoirs voor onderin de kast geplaatst omdat daar meestal niets zit (alleen bij hele lange pci kaarten)
Tip, gebruik silecone slangen, ze kosten wat mee maar je hoeft je geen zorgen ta maken dat ze gaan draaien of knikken
Have fun, het is een leuke hobby.

Verwijderd

Topicstarter
het reservoir eronder IPV erin heeft te maken met airflow.

Als er lucht in het reservoir zit, en ik zet het systeem uit dan zal die lucht op de hoogste plaats gaan zitten...
dat is dus in ut rad oid. kan dat geen kwaad??

met vraag 2 bedoelde ik hoe ik hetbeste de plekken waar de slag en de stroom in en uit het reservoir gaan water dicht moet houden.

verder heb ik nog een probleem met m'n reservoir...
want als hij onder m'n kast zit en ik wil er ff bij dan kan dat niet fatsoenlijk.
dus moet de bovenkant van het reservoir wel open kunnen, maar als het gesloten is ook aterdicht zijn.
en het reservoir moet dur stevig aan m'n kast vast zitten, maar wel makkelijk los te maken zijn.

toch?
of ijl ik nou maar?
en als het reservoir

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Wees eens een beetje CREA Denk er over na man.

Is toch ook niet leuk als je alles voorgeschoteld krijgt.

Als je er niet uitkomt laat het idee dan maar gaan.

Ach ja..........

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 10:26:
het reservoir eronder IPV erin heeft te maken met airflow.

Als er lucht in het reservoir zit, en ik zet het systeem uit dan zal die lucht op de hoogste plaats gaan zitten...
dat is dus in ut rad oid. kan dat geen kwaad??

met vraag 2 bedoelde ik hoe ik hetbeste de plekken waar de slag en de stroom in en uit het reservoir gaan water dicht moet houden.

verder heb ik nog een probleem met m'n reservoir...
want als hij onder m'n kast zit en ik wil er ff bij dan kan dat niet fatsoenlijk.
dus moet de bovenkant van het reservoir wel open kunnen, maar als het gesloten is ook aterdicht zijn.
en het reservoir moet dur stevig aan m'n kast vast zitten, maar wel makkelijk los te maken zijn.

toch?
of ijl ik nou maar?
en als het reservoir
Men heeft nu al een paar keer proberen uit te leggen dat een dompelpomp zigzelf ontlucht. Na een dagje pompen zit er geen lucht meer in je systeem, omdat de pomp als het goed is geen lucht aanzuigt en na een tijdje alle lucht dus vervangen is door water.

Die slangen bevestig je met een simpele slangklem dat is meer dan genoeg.

Verder hoef je als het goed is maar 1 keer in de zoveel maanden een heel klein beetje water bij te vullen in je resevoir, dus het maakt niets uit als je er niet goed bij kan. Ik moet ook altijd een tijd prutsen voordat ik kan bijvullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Devil op 31-12-2002 17:40 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Devil schreef op 31 december 2002 @ 17:39:
[...]

Men heeft nu al een paar keer proberen uit te leggen dat een dompelpomp zigzelf ontlucht. Na een dagje pompen zit er geen lucht meer in je systeem, omdat de pomp als het goed is geen lucht aanzuigt en na een tijdje alle lucht dus vervangen is door water.

Die slangen bevestig je met een simpele slangklem dat is meer dan genoeg.

Verder hoef je als het goed is maar 1 keer in de zoveel maanden een heel klein beetje water bij te vullen in je resevoir, dus het maakt niets uit als je er niet goed bij kan. Ik moet ook altijd een tijd prutsen voordat ik kan bijvullen.
dat is dus meestal zo. ligt aan de bouw van je radiator natuurlijk.
Als ik dat doe hoor ik na een tijdje geen lucht meer door me radiator. maar even schudden verrraad dit. (met radiator schudden dus).
Dus mits er geen (verstopte) airtrap zit in de rest van je systeem zal alles in je reservoir komen.
Ik heb een heel klein reservoir waar me pomp NET in kan. Dit werkt goed als het eenmaal zit maar daarvoor is het echte klote om dat ding goed te vullen (ik gooi em in een emmer en na een uur lopen schroef ik em dicht :P)
Dankzij een lekkend waterblok heeft de koeling nog nooit in me pc gezeten maar binnenkort komt er een blok aan (week 1~2 van januari). Dan denk ik ook me bong af te hebben en kan ik inbouwen. Daar zit je namelijk niet met het ontluchtingsprobleem dat je met een open reservoir wel hebt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Oxigun schreef op 31 December 2002 @ 17:57:
[...]

dat is dus meestal zo. ligt aan de bouw van je radiator natuurlijk.
Als ik dat doe hoor ik na een tijdje geen lucht meer door me radiator. maar even schudden verrraad dit. (met radiator schudden dus).
Dus mits er geen (verstopte) airtrap zit in de rest van je systeem zal alles in je reservoir komen.
Ik heb een heel klein reservoir waar me pomp NET in kan. Dit werkt goed als het eenmaal zit maar daarvoor is het echte klote om dat ding goed te vullen (ik gooi em in een emmer en na een uur lopen schroef ik em dicht :P)
Dankzij een lekkend waterblok heeft de koeling nog nooit in me pc gezeten maar binnenkort komt er een blok aan (week 1~2 van januari). Dan denk ik ook me bong af te hebben en kan ik inbouwen. Daar zit je namelijk niet met het ontluchtingsprobleem dat je met een open reservoir wel hebt.
Een bong in combinatie met een klein resevoir is niet zo'n goed idee. Uit zo'n bong verdampt een lieter of 1 a 2 water per dag. Dus dan staat ie met een klein resevoirtje errug snel droog.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1