[qnx] wie gebruikt het?

Pagina: 1
Acties:

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Sinds een weekje heb ik weer qnx op mijn laptop gezet, het is lekker licht en het is rete stabiel. Nou vroeg ik me zo af, wie gebruikt er nog meer qnx?

Ik heb tot nu toe niet veel nadelen kunnen ontdekken, behalve dat ik nog nergens een msn programma kan vinden voor qnx (iemand?).

Dus, wie gebruikt er qnx?

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:00
euh, ik heb het gedraaid, ben een beetje een OS tester enzo.. maar ik vond het idd stabiel maar er zijn te weinig programmatjes voor.. zoals jij zegt een msn prog.. heb het nergens kunnen vinden.. toen ben ik afgehaakt :D

• Vrieskist
Newjersey schreef op 30 december 2002 @ 23:06:
euh, ik heb het gedraaid, ben een beetje een OS tester enzo.. maar ik vond het idd stabiel maar er zijn te weinig programmatjes voor.. zoals jij zegt een msn prog.. heb het nergens kunnen vinden.. toen ben ik afgehaakt :D
Je kan wel proberen gaim te compilen ofzo, maar dat is me nog nooit gelukt helaas :(

Er is wel een Icq programma trouwens, maar tegenwoordig heeft iedereen msn (die goeie ouwe tijd ;()

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hehe, vanmiddag nog...
iemand was erg "impressed' door een Knoppix demo die ik gegeven had.
Maar toen de qnx floppy (!) die PC in ging en er een grafsch OS bootte, toen viel de bek pas echt open :o
Maar het enorme punt is inderdaad: applicaties. Ik gebruik het af en toe, voor de lol/spelen.

Verwijderd

Wordt meer embedded gebruikt, ik ken een bedrijf die een kassa ontwikkeld produceerd, die draait op QNX. Verder is het mogelijk om er apache op te draaien.

Verwijderd

Ik heb hier een internet terminal staan: een 3com audrey, die draait ook qnx van flash. (heeft geen harde schijf)

Afbeeldingslocatie: http://www.3rdmoon.com/crusso/audrey/images/aud_kb_styl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 23:31 ]

• Vrieskist
AlterEgo schreef op 30 december 2002 @ 23:13:
Hehe, vanmiddag nog...
iemand was erg "impressed' door een Knoppix demo die ik gegeven had.
Maar toen de qnx floppy (!) die PC in ging en er een grafsch OS bootte, toen viel de bek pas echt open :o
Maar het enorme punt is inderdaad: applicaties. Ik gebruik het af en toe, voor de lol/spelen.
Probeer het hele OS ook maar eens :) 195mb isotje dacht ik ... en daarvoor krijg je een compleet OS :) (alleen dan zonder msn ;))

Verwijderd

Ik gebruik het soms op werk voor wat te compilen. (oudere versie QNX4)

Heb hier thuis QNX6, maar ik heb problemen met mijn SiS630 videokaart. Kan enkel 256 kleuren aan en da's niet zo leuk. Als ik iets anders instel flipt mijn beeld en zie ik niks dan rare characters in beeld.

Voor de rest ben ik er op m'n werk erg tevreden van. Knap systeem dat zelfs nog op redelijk oudere hardware vlot draait.

• Vrieskist
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 02:18:
Voor de rest ben ik er op m'n werk erg tevreden van. Knap systeem dat zelfs nog op redelijk oudere hardware vlot draait.
Daarom heb ik het ook op mijn laptop gezet (P2 266mhz, 80 ram...), win98se loopt ook wel soepel (als het niet crasht of fucked up is tenminste) maar qnx loopt als een zonnetje :)

Na lang speuren heb ik de hoop ook opgegeven een msn prog te vinden trouwens ... ik heb met google door de news groepen van qnx gezocht, maar er is niks te vinden over een msn client, wel icq ...

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Wij gebruiken het op school, en ik moet zeggen dat ik het een prettig OS vind. Stabiel, makkelijk om onder te programmeren en vlot idd.

Maar verder heb ik het nergens geinstalleerd, al heb ik ooit wel eens QNX4 op m'n workstation gehad, maar toen kon ik de instellingen van m'n videokaart niet goed krijgen. QNX6 heb ik nog niet geprobeerd, maar wie weet komt dat nog...

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 22:24

Ivion

Mame Chishiki

* Ivion heeft wel de QNX homepage gevonden, maar kan daar alleen maar de ISO vinden, maar Ivion wilt de floppy! :P
Kan iemand mij een duwtje in goede richting geven? Dank u. :)

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Ivion schreef op 31 December 2002 @ 12:07:
* Ivion heeft wel de QNX homepage gevonden, maar kan daar alleen maar de ISO vinden, maar Ivion wilt de floppy! :P
Kan iemand mij een duwtje in goede richting geven? Dank u. :)
qnx + floppy & google volgens mij moet de eerst hit wel wat opleveren

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zeker als het een redirect is naar de ISO-download he :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 22:24

Ivion

Mame Chishiki

mithalph schreef op 31 december 2002 @ 13:09:
Zeker als het een redirect is naar de ISO-download he :P
Precies! ^_^

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Inderdaard, die floppy-demo lijkt van qnx.com te zijn verdwenen. Ik kon in ieder geval niks vinden.

Maar via AlltheWeb kon ik nog 3 links naar de oude(? van 1999) demo-images vinden.

Deze heb ik net uitgeprobeerd:
ftp://ftp.ihg.uni-duisburg.de/QNX/qnxdemo.tar

En die kun je gewoon onder linux op floppy zetten (gewoon een disk-image +shellscript) ookal staat er dat het de qnx-versie is.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
OMG! Ik heb net de ISO gedownload, en geboot...wat ziet dat er geil uit zeg! :P

[ Voor 72% gewijzigd door Tomaat op 31-12-2002 15:04 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nee, dat is efficient :? :o :)

Mooie dingen maken ze bij QNX, maar een 1.44mb download zou fijn zijn...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Tomaat
Hmmz, ondersteund QNX ook een Xircom pcmcia nic? :?

/edit
Niet dus, lees ik hier op de website... :(

[ Voor 35% gewijzigd door Tomaat op 31-12-2002 15:30 ]

Verwijderd

post eens wat screenies voor mijjj :)

• Vrieskist
Tomaat schreef op 31 December 2002 @ 15:11:
Hmmz, ondersteund QNX ook een Xircom pcmcia nic? :?

/edit
Niet dus, lees ik hier op de website... :(
Ik heb een of ander onbekend PCMCIA kaart, wordt allemaal herkent en via DHCP haalt ie een iptje binnen :)

Alleen mijn geluid werkt nog niet (Yamaha OPL-SA2) en ik ben nog zoekende naar msn :P

ik heb wel een java msn client gevonden ( http://jmsn.sourceforge.net ) maar dan heb ik weer java nodig voor qnx en die kan ik ook niet vinden :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 16:09:
post eens wat screenies voor mijjj :)
click

Niet zo heel bijzonder toch?

• Brent
  • Laatst online: 19:10
hoe kan je die demodisk onder windows branden? dat kan zeker niet? hoe kan ik dan een qnx disk maken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bazs2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Brepee, het is een .iso, die kun je vanuit nero gewoon op cd gooien. :)

Ik ben nu trouwens die iso aan het downloaden want het ziet ernaar uit dat dit een geweldig OS is om lekker mee te surfen enzo. Dat je er meer mee kunt is mooi maar ik stel wat dat betreft niet zulke hoge eisen aan een OS, zolang het maar stabiel is. :P

Edit:
Zeg, ik ben nu QNX 6.2 aan het downloaden en die is 195MB, als ik op tucows kijk dan zie ik nog een oudere versie die zeker 455MB groot is. :?
http://qnx.tucows.com/os.html

Ben ik nu een gecastreerde versie aan het downloaden of is 6.2 van nature al klein?

[ Voor 30% gewijzigd door bazs2000 op 01-01-2003 13:49 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
Breepee schreef op 01 januari 2003 @ 13:27:
hoe kan je die demodisk onder windows branden? dat kan zeker niet? hoe kan ik dan een qnx disk maken?
Je hebt voor de floppy-versie RawWrite nodig

Weet iemand trouwens of je QNX op een FAT32 parititie naast Windows kan zetten?

• bazs2000

bazs2000

Ik ga het zometeen proberen.
Dus als je even wacht (4 uurtjes :P ) dan weet je gelijk of het gaat. :)

• bazs2000

bazs2000

Ik heb trouwens nog wat leuke dingetjes gevonden.
http://www.joher.com/qnx.shtml

Ik wist niet dat er ook een Napstervariant voor was. :)

• Brent
bazs2000 schreef op 01 January 2003 @ 13:44:
Brepee, het is een .iso, die kun je vanuit nero gewoon op cd gooien. :)
de bootdisk is geen iso hoor ( die file van 1.41mb).

Verwijderd

he

ik zat eens te denke he maar is er hier niemand die een msn voor qnx kan maken want jah zonder msn ga ik dood. :'(

alvast bedankt

dido

• Brent
Eärendil schreef op 01 januari 2003 @ 13:52:
[...]

Je hebt voor de floppy-versie RawWrite nodig

thx!

Ik heb de iso gedownload en als je hem brand/mount zie je dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.breepee.dts.nl/qnx.jpg
dus ik denk dat het kan.

Verwijderd

Hoe brand ik een iso ?
Wil iemand voor mij even msn maken ?
Waar vind ik de file ?
Dat zijn vragen die in een normale topic een slotje veroorzaken. Ik zou dus willen verzoeken om ontopic te blijven en ervaringen met QNX uit te wisselen en te stoppen met vragen zoals die in het begin van mijn post.
Wij danken u.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik weet niet of TCL/TK op QNX draait, in dat geval zou AMSN moeten werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Niek op 01-01-2003 14:42 ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Brent
die vraag zie er nergens staan hoor. m'goed, ik ga zo eens die bootdisk proberen (ben nu effe iets aant downloaden :X ) en als het bevalt ga ik hem helemaal instaleren (ik heb de iso al gebrand, zo effe een partitie maken). dit wordt trouens tevens mijn eerste ervaring met een non-m$-os (OK, op de suse8 livecd na), dus dat wordt spannend :)

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 01-01-2003 14:42 ]

• bazs2000

bazs2000

Yesss, ik heb het geinstalleerd en dit post ik numet Voyager. :P

Het enige dat er moet gebeuren is het vinden van een goede driver voor mijn GF3 ti500 omdat ik nu op 1280x1024 @ 60Hz zit te kijken wat dus niet bevordelijk is voor mijn kater. :(

Ook heb ik nog een browserprobleem want de CSS wordt niet geladen van GoT en de FP.
Het resultaat is dat het er niet uitziet.

Voor de rest is het een heerlijk OS en het is erg makkelijk om te installeren, ook wordt alle hardware gedetecteerd en geconfigureerd waardoor zelfs de grootste n00b ermee kan werken. :P

• bazs2000

bazs2000

bazs2000 schreef op 01 January 2003 @ 13:54:
Ik ga het zometeen proberen.
Dus als je even wacht (4 uurtjes :P ) dan weet je gelijk of het gaat. :)
Om mezelf eeven aan te vullen.
Ja, dit kan, tijdens de installatie wordt er gevraagd op welke partitie je het wilt zetten of dat je het naast een ander OS (Linux/Windows) wilt zetten. :)

• Brent
hmm, bij een foutje met partition magic (om een partitie voor qnx te maken) is me XP-install kapot gegaan 8)7 . nog steeds geen qnx erop. ik ga eerst effe gauw xp der weer op zetten en dan meteen qnx :)

• bazs2000

bazs2000

Tot nu toe mijn bevindingen.

Lekkere overzichtelijke en duidelijke installer.
Goede USB-ondersteuning.
Lekkere hardware-detectie.
Netwerken die makkelijk te configureren zijn.

Ik heb nu alleen een paar probleempjes.

Mijn muis en toesenbord werken uitsluitend met USB, als ik het op de PS/2 poorten aansluit dan loopt mijn muis vast, ook mijn toetsenbord wil niet lekker werken.

M'n scherminstellingen zijn brak, alles werkt onder 60Hz en kan niet hoger.
Als ik vervolgens de drivers voor mijn videokaart download dan kan ik er niets mee omdat ik die packages niet kan openen. :?

De installer werkt niet lekker of ik weet niet hoe het werkt (dat zal het eerder zijn denk ik) want ik kan alleen maar de pakketten kiezen die op de QNX-cd zelf staan en ik kan geen pakketten selecteren die in een andere directory staan.

Kortom, er valt nog veel te lezen.
Ohja, nog even een vraagje. Wat voor drivers moet ik kiezen voor mijn videokaart?
Nu krijg ik alleen maar keuzes voor Red Hat, SuSe, Debian of mandrake maar ik weet niet precies welke ik moet hebben. Ik heb dan welliswaar alles gedownload maar ik wil niet de verkeerde drivers installeren wanneer ik die pakketten kan openen.

Nouja, dat met die pakketten is het eerste wat ik voor elkaar moet krijgen want anders ben ik alsnog gouw klaar. :P

Verwijderd

Moi. Nou okay, to be honest: heb het er helaas af moeten gooien toen ik mijn HDD aan het herpartitioneren was. Ik heb het gefikt dus het kan er zo weer op. Imo een leuk OS. Gelukkig POSIX-compatible. Het heeft een leuk arsenaal aan ports en repositries.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://dystopia.scholieren.com/tmp/qnx_small.jpg

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
booten jullie het van de cd dan die je kan maken ? die van mij komt aan met unmountale file system ?

• bazs2000

bazs2000

Ik boot wel van cd.
Ik heb de image met Nero gebrand, met de optie "Image branden".
Daarna herstart je de pc en je propt de cd erin zodat je ervan kan booten. :)

• ViNyL
  • Niet online
hmm gedaan maar het is rete sloom en vervolgens gebeurt er nix...

Ik pruts nog even aan :)

Verwijderd

QNX rocks! Helaas zijn er weinig freeware/GPL/BSD'd toepassingen voor te vinden :(
Als je QNX leuk vindt, misschien moet je dan eens BeOS 5 proberen? Daar zijn een stuk meer applicaties voor beschikbaar, en er wordt nog steeds voor developed door de community.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

Nakebod

Nope.

Woei, qnx wordt nog steeds gebruikt :)
Zeer toevallig dat ik vandaag floppy nodig had, en daar stond QNX op :)
Was dus die demo disk, voor op school, altijd leuk om tijdes de lessen met zoiets op je antieke pc te kloten :) Alleen die pcs waren echt antiek, dat gfx 640*480 @ 256 kleuren was ofzo :D (P1 dingen allemaal)
Denk niet dat je met qnx of andere dingen op de normale, non-kloot-pc's mag werken

[ Voor 14% gewijzigd door Nakebod op 01-01-2003 23:35 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 23:30:
QNX rocks! Helaas zijn er weinig freeware/GPL/BSD'd toepassingen voor te vinden :(
Wat is weinig? Met moeite dmv. porten en moeite dmv. ports en repositries kun je ver komen. OpenSSH, GIMP, IRC clients, IPF, etcetera heb ik erop gedraaid.

Verwijderd

ik heb vannacht effe QnX erop gezet maar ik krijg de internet verbinding niet aan.
Is er ergens een nederlandse FAQ van QnX? ik kan wel elke keer gaan vragen maar dan krijg ik de webmaster op me dak

mzzl

• ViNyL
  • Niet online
Waar kan iedereen QNX installen....welk filesystem maakt je aan op een lege schijf dan ?

Ik krijg constant een melding ( als ik boot van cd) dat er geen geldig QNX 6.1 filesystem gemount kan worden. En dan kapt ie ermee....

Iemand ??

Verwijderd

[welk filesystem maakt je aan op een lege schijf dan ?]

FAT of FAT 32 geen NTFS

bij mij wou die ook niet als dual boot installeren maar nu heb ik hem in windows geinstalleerd en kan ik zo vanaf floppy booten dan start QNX op.

• ViNyL
  • Niet online
hmm dan gooi ik wel eerst 98 op die pc en dan QNX...ik probeer het gewoon op een pc met een lege schijf. (FAT) maar dan doet ie nix.

• bazs2000

bazs2000

Wat je ook kunt doen is gewoon de schijf leeghalen dmv alle partities eraf te kegelen en dan QNX installeren.

• ViNyL
  • Niet online
dat doet ie dus ook niet....dan krijg ik dezelfde melding

• Tomaat
MSN -> * ahum * :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomaat op 02-01-2003 13:19 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

De floppy versie kreeg mijn Inet verbinding niet omhoog. Nope dus.. ;)

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd

kan je ook je behalve FAT ook filesystems als reiserfs of desnoods ext2 gebruiken?
ik vind dat niet op die site (lees: ik vind het zo'n klote site dat ik het maar opgeef)

• ViNyL
  • Niet online
Kan iemand misschien uitleggen hoe je het installed op een lege HD? Welke filesystem je moet aanmaken etc ?

Op die site kom je idd niet echt ver.

Verwijderd

'k Heb ook effe die floppy geprobeerd en ziet er inderdaad wel gelikt uit voor 'n floppy. Maar hij herkende mijn Intel EtherExpress Pro/100 nic niet, da's toch een oudere vrij standaard kaart dacht ik zo... En de site is idd niet erg behulpzaam, om te downloaden willen ze wel alles van je weten, maar zelf geven ze weinig info. Als ik niet weet of m'n hardware ondersteund wordt, dan ga ik er niet aan beginnen!

Verwijderd

ik zie dat ik met cfdisk qnx4 mee kan geven als partitie type, maar de boot zegt dat dit minstens 6.1 moet zijn, wat gebruiken jullie voor filesystems? hoef je alleen een lege partitie te hebben, of moet je er ook nog een filesystem aanmaken (met mke2fs oid)?

Verwijderd

*schop*
/me heeft dit nog nooit eerder gedaan

Verwijderd

Eärendil schreef op 01 januari 2003 @ 13:52:
[...]
Ja, dat kan als je W95/W98(SE) gebruikt. Het installeert een eigen file systeem in een file. Verandert daarna config.sys om je een boot optie te geven (is dus geen echte dual boot).

• bazs2000

bazs2000

Ik weet niet wat je nu bedoelt, zit je nu nog met het probleem dat het niet wil vlotten met het filesystem, of kickte je dit topic omdat je dat nog nooit eerder hebt gedaan?

Anyway, ik weet zelf niet wat voor filesystem er gebruikt wordt omdat ik daar nog niet naar gekeken heb. ik zal vanavond wel even voor je kijken, maar houd er wel rekening mee dat ik QNX6.2 gebruik, ik weet niet of er veel verschillen tussen zijn maar dat merken we vanzelf dan wel weer. :)

Ik zit trouwens met een ander probleem.
Het is mij nog steeds iet gelukt om mijn GF3ti500 aan de praat te krijgen, nouja, hij werkt wel maar daar is alles mee gezegd. Zo kan ik wel tot 1600x1200 gaan maar de refreshrate kan niet hoger dan 60Hz.

Nu ben ik overal al aan het zoeken geweest voor een paar drivers maar met die drivers kan ik niets omdat ik ze niet kan installeren. Ik kan alleen maar packages met de extentie .pqr installeren door vanuit de shel hetvolgende te doen:

pkg-installer -u [hier de package.pqr]

Maar hoe doe ik dat met de bestanden die de extentie .rpm hebben?
Hier loop ik namelijk vast, als ik deze probeer te gebruiken dan krijg ik de foutmelding dat dit geen geldige packages zijn.

Als ik vervolgens met Google ga zoeken op dit probleem dan kom ik op een x-aantal fora's uit waar dezelfde vragen worden gesteld maar ook daar kan ik geen antwoord vinden. De documentatie in QNX of voor QNX is voor wat betreft de videodrivers vrij oud.

Zo gaat alles nog over de GF2 en dat ik dan de VESA-drivers zou moeten nemen. En dat is niet hegeen waar ik problemen mee heb, het gaat hem om de refreshrate. Mocht iemand een andere oplossing hebben dan zou ik dat graag horen want ik hoef geen 3d dingen te doen dus dat maakt niet uit, zolang ik maar van het geknipper af ben. :)

Edit:

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een aantal leuke links dan moet je hier kijken. :)
http://qnx.pagina.nl/

Edit2:
Als je iets wilt weten over de packages binnen QNX dan moet je hier kijken:
http://www.qnx.com/developer/articles/feb0201/

[ Voor 8% gewijzigd door bazs2000 op 06-01-2003 14:36 ]

Verwijderd

ik had nog nooit eerder gekickt bedoel ik :)
ik vraag me dus af waarmee ik een >=qnx6.1 partitie kan maken

• bazs2000

bazs2000

Huib P, ik denk dat ik je even moet doorverwijzen naar de knowledgebase van qnx.com.
Ik ben even aan het zoeken geweest voor je maar ik kreeg zoveel info voor mijn kiezen dat het voor jou zeker genoeg moet zijn. ;)

Knowledgebase met de zoekwoorden "QNX4+Filesystem".

Happy hunting. :)

Verwijderd

ja ik kreeg dus ook zoveel voor me kiezen, maar die werden er niet beter op

dat zijn allemaal dingen voor als je het al geinstalleerd heb, of het gaat over qnx 4, terwijl ik qnx6.2 heb

maar laat ook maar, ik heb er nu toch geen tijd voor, en ook niet per se nodig, ik dacht ik installeer het ff voor de gein, maar dat gaat blijkbaar niet zo simpel, laat dan maar zitten
Pagina: 1