Leadtek passief gekoeld

Pagina: 1
Acties:

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
hi all,

ben al enige tijd bezig met een stiltemod. dit lukt aardig tot nu toe.
heb een seagate barracuda hdd 40gb. die hoor je echt niet
heb een spire whisperrock met zalman fanmate op zijn allerstilst gezet (1200rpm)
cpu blijft tussen de 45 idle en 50 stressed inzitten >:) (1800+ thoroughbred)
en 1 enkele outtake casefan op 5v (rond de 1000rpm dus onhoorbaar)
verder case geisoleerd met die matjes waar moederborden op verkocht worden (werk bij compubedrijf dus kon er makkelijk aankomen ;) )

zit ik nog met 2 problemen:

1 = enermax voeding hoor ik nu boven alles uit (stilste stand :D )
passief koelen van een voeding is nix. heb ik op me werk uitgeprobeerd :+
voeding fikte na 5 minuten bijna af :D
iemand hier een oplossing voor?

2 = videokaart. systeem moet stil zijn maar ook niet langzaam ( 8) moet wel GTA kunnen spelen)
heb een leadtek geforce4ti4200 64MB. de fan die erop zit is een onwijs blerding dus die heb ik uitgezet :P zit overigens wel een grafgroot koelblok op.
alleen (nu komt de vraag)

hoe warm mag zo'n ding worden? heb hem iets teruggeklokt naar 200mhz core ipv 250Mhz en hij wordt nu ongeveer 60graden idle en tussen de 65 en 70 graden stressed. hij loopt verder niet vast (ook niet op standaard snelheid, temps daarvan weet ik nog niet)
kan dit kwaad? is het te warm?

enigste wat me nog zorgen baart in mijn systeempje.

verder :P heeeeeeeeeeerlijk stil. heb helaas geen db meter maar ik moet af en toe gewoon kijken naar de leds of ie aanstaat :+

plz help me het laaaaatste stukkie van me mod *)

thnx

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:15

DaRoot

Some say...

Als je bereid bent wat knaken te investeren, zou ik voor zo'n Zalman ZM80 VGA koeler gaan. Volledig passief, en kan een Ti4600 koel genoeg houden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
als een videokaart te heet wordt krijg je toch allemaal artifacts en dergelijke en daarna kan ie vastlopen, maar naar wat ik ervan begrepen heb fikken ze niet 123 door.

Verwijderd

Zet idd die zalman op je vga kaart. Die heb ik er ook op zitten. Ik zit met hetzelfde probleem. Een antec blue op me cpu op 5v en 1 outtake antec blue op 5 volt. Ik hoor ook alleen me voeding nog. Deze is van q-tec. Een 400 watt lownoise. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/662762 en dan helemaal onderop. Ik ben alleen ook benieuwd hoe je stil de voeding kan koelen.

Verwijderd

Wat betreft de voeding: ik heb een regelbare Enermax, maar aangezien de originele fans nogal bagger zijn, heb ik deze eruit gesloopt en daarvoor in de plaats een Zalman 80mm geplaatst (aangesloten op een fanmate in silent mode) en nu komt het bijzondere ;)...aan de buitenzijde van de voeding met twee schroeven en boutjes, ietwat van de voeding af. Dit is een stuk stiller (ook dan met de Zalman aan de binnenzijde) en de warmte wordt toch in voldoende mate afgevoerd.
Mijn ervaring trouwens is dat de beide koelblokken van de Zalman ZM80 erg heet worden bij intensief gebruik van de videokaart (in mijn geval een Ti4200) en heb daarom toch maar een 80mm fan erbij geplaatst m.b.v. een Zalman bracket.

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
Er is nu ook een nieuwe zalman ipv de zm80-hp. Dat is de zm80A-hp. Deze heeft een 300cm2 groter koeloppervlak. Aangezien ze wel erg snel zijn met een verbeterde versie zal dat zo echt wel z'n redenen hebben. Ook de pasvorm voor diverse videokaarten schijnt verbeterd te zijn.

Specs

Verwijderd

Ik heb de A-versie.
Belangrijkste verbetering hiervan is volgens mij het feit dat het niet uitmaakt welk moederbord je hebt. De eerste versie wil niet altijd passen, omdat er bij sommige moederborden bepaalde componenten in de weg zitten.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
"en nu komt het bijzondere ...aan de buitenzijde van de voeding met twee schroeven en boutjes, ietwat van de voeding af. "
waarom een stukje ervan af :?

en die temps zijn die niet te hoog voor een gf4? (tussen de 60 en 70 graden)
krijg geen artifacts en hij loopt niet vast maar die temperaturen baren me toch zorgen :D
heb hem expres al een stukje onderclocked om zeker te zijn dat ie neit te heet word maar toch ....
en die voeding is een ramp. er zit dus een enermax in met 2 fans, 1x80 en 1x90.
als ik die 90 eruit haal -> stiller tot ongeveer dat ie 5 minuten aanstaat. dan wordt ie warm en gaat die 80 harder blazen (ookal staat ie op silent mode)
en als ik die 80 (outtake) eruit haal wordt de voeding te heet :S

misschien alleen nog als id om een andere 80mm erin te zetten en via molex op 5v en de 2 fans die er standaard in zitten eruit. halen.

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

GF

Zet er om te beginnen en Zalman ZM80A op. Scheelt meestal nog in temp ook (lager) en is dus stil. Dan als je hem nog koeler wil hebben kan je er nog een fan langs bouwen. Eeen papast ofzo want die maken echt geen geluid.

Verder kan je ook nog de fans in je voeding eruit halen en die vervangen door bijv papst (sterk aan te raden). Dan is je voeding nog stiller. En dan kan je ook nog de aansluiting van die fans niet door je voeding laten regelen maar door jezelf dus dat kan ook schelen als je voeding de fans regelt dmv temperatuursensor

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
Als je voldoende (en goede) airflow hebt in je kast blijft de enermax toch onder z'n kritische waarde en op 1500 rpm draaien? Tenminste hier wel. Je hoort hem echt ,bijna, niet. Hoef je ook niet te investeren in dure papst fan's. Wat ook enorm scheelt is de manier waarop je fan's aan je kast vast zitten. Met schroeven resoneert alles mee maar je hebt ook van die gummi-pluggen ipv schroeven. Resultaat: een hoger toerental/betere airflow zonder geluidstoename. Uiteraard geen roosters plaatsen, zorgt ook weer voor geruis.

Specs

Verwijderd

waarom een stukje ervan af
I.v.m. resonantie.
Eeen papast ofzo want die maken echt geen geluid.
Is dit napraterij of spreek je uit ervaring? Ik heb zelf een tijdje twee van die dingen gebruikt (zgn. 12dB, 1500 RPM) en vond dat ze op 12V nog teveel geluid maakten. Op een lager voltage waren ze wel stil, maar verplaatsten ze zo goed als geen lucht. De 80mm Zalman op 5V draait ongeveer net zoveel rondjes als de Papst op 12V en is stiller.

Verwijderd

Videokaart: Zalman ZM80A-HP

Passieve voeding:
bijv. DeltaTronic Silentium SPS360A NT4 Passieve PC Netvoeding...
http://www.deltatronic.info/Technik/Netzteil/netzteil.html

Wel voldoende geld meenemen...
Pagina: 1