Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroomlekkage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Ik heb met kerst een mooie lamp gekregen, om in m'n systeemkast te bouwen.
Afgelopen zaterdag deed ie het nog (daarna niet meer gebruikt), en nu geeft hij alleen nog maar een beide uiteinden een beetje licht :( (zie plaatje).
Afbeeldingslocatie: http://flaptit.mine.nu/img/lamp.jpg
De hoeveelheid licht is ook kleiner geworden, sinds de eerste keer dat de lamp raar deed.

Ik kwam er ook per toeval achter dat mjin voeding stroom lekt. Met de bovenkant van mijn vinger voel ik dan stroom. Ook als ik de voeding buiten de kast leg, en alleen de stekker op mijn moederbord zet, staat de kast onder stroom.

Ik heb verder geen andere voeding, want het is een 300W.
evt. specs:
chieftec kast
300W voeding
lamp, met een omvormer van 12v naar wat anders (dat weet ik niet)

De omvormer is niet verbonden met de kast. Misschien is een nieuwe voeding wel de oplossing, misschien doet ie het zelfde met een andere.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Kijk eens of je mbo contact maakt met je backplate, zou evt zo kunnen zijn (heb ik ook eens gehad bij een oude p166, werkte stabiel en zo maar stond steeds onder stroom ook als ik de voeding eruit haalde

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik kwam er ook per toeval achter dat mjin voeding stroom lekt. Met de bovenkant van mijn vinger voel ik dan stroom. Ook als ik de voeding buiten de kast leg, en alleen de stekker op mijn moederbord zet, staat de kast onder stroom.

pak met je ene hand de aarde es vast, en voel dan aan je kast :+
najah beter niet doen, want dat geeft dus waarschijnlijk een schok....

lijkt erop dat je een ongeaarde kast hebt, en dan is dat verder normaal
zal ongeveer 110 volt staan tussen je kast en de aarde...dus t prikt iig flink als je je aarde en de kast tegelijkertijd aanraakt...als je hartklachten oid hebt absoluut niet doen btw :o

Verwijderd

Topicstarter
mijn mb maakt geen contact met mn kast.
ik was nog ff vergeten te zeggen, dat als ik de boel op een geaard stopcontact aansluit, dat er dan geen stroomlekkage is (doh), maar de lamp geeft ook niet meer licht dan anders.

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je hem wel weer goed aangesloten :? Ik heb dit ook wel eens gehad en toen had ik er ipv 12v, 5v op gezet :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 22:37:
ik was nog ff vergeten te zeggen, dat als ik de boel op een geaard stopcontact aansluit, dat er dan geen stroomlekkage is (doh), maar de lamp geeft ook niet meer licht dan anders.
Zit hij wel op de 12v en niet de 5v?

5v: ROOD
12v: GEEL
GND/0v: ZWART/BLAUW

Verwijderd

Topicstarter
alles zit hetzelfde aangesloten als ervoor. het kan er eigenlijk maar op 1 manier op.
ik heb alleen de stekker die je normaal op je HD drukt eraf gehaald (de 12 v input), en er vandaag weer op gezet. en dan doet ie het gewoon niet goed.

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 21:28

Imhotep

The Dark Side

heb ik ook al twee keer gehad, maar dan met een kleine ccfl :(
de eerste keen (of 2 á 3) doet ie het goed en dan zo in eens doet ie het niet meer :?
Heb toen een nieuwe gehaalt, maar dat was hetzelfde verhaal.

Ik heb toen maar geruild voor een fan met led's.

als iemand weet wat er dus aan de hand kan zijn dan kan ik het ook weer eens proberen :)

Still King

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

veldmuis schreef op 30 december 2002 @ 22:30:

pak met je ene hand de aarde es vast, en voel dan aan je kast :+
najah beter niet doen, want dat geeft dus waarschijnlijk een schok....

lijkt erop dat je een ongeaarde kast hebt, en dan is dat verder normaal
zal ongeveer 110 volt staan tussen je kast en de aarde...dus t prikt iig flink als je je aarde en de kast tegelijkertijd aanraakt...als je hartklachten oid hebt absoluut niet doen btw :o
Normaal dat je computersysteem niet geaard is :?. Ik kan je vertellen dat ik inmiddels al een voeding of 10 heb moeten vervangen omdat men niet aardt...

Overigens die die stroom helemaal niet zoveel en het licht er ook helemaal aan hoe groot je bent, man/vrouw etc. Ik wilde een wat kleinere jongen dan mij even laten zien 'hoeveel stroom er lekt' ;). De afstand tussen de kast en de verwarming was iets te groot dus toen pakte hij zijn kast vast, ik zijn hand en dan met mijn andere hand de verwarming. Ik voelde een 'lichte tinteling' maar hij kon het bijna niet 'verdragen' :?
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 22:37:
Lijkt me sterk dat er dan geen stroom meer lekt, de stroom lekt immers weg via de aarde ;)
offtopic:
Het is dûh in het Nederlands :P

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:45

JdM

Humbled

LauPro schreef op 30 december 2002 @ 23:30:
[...]
Normaal dat je computersysteem niet geaard is :?. Ik kan je vertellen dat ik inmiddels al een voeding of 10 heb moeten vervangen omdat men niet aardt...

[....]
offtopic:
heb sinds 3 jaar mijn kast al niet meer geaard..... nooit problemen.

Verwijderd

Radian schreef op 30 December 2002 @ 23:36:
[...]

offtopic:
heb sinds 3 jaar mijn kast al niet meer geaard..... nooit problemen.
Als een van je randaparaten wel geaard is, dan is je PC ook weer automatisch geaard. (en rubberen schoenen helpen ook wel). Aarding heb je gewoon nodig om de onstoringsonderdelen in je PC en randapparatuur goed te laten werken, hiermee vermijd je "sudden deaths"

PS je kunt hier eigenlijk niet spreken van een lekstroom, meer van de ontstorings-stroom door de onstoringscondensatoren. Lekstroom heb je alleen als de isolatie van bijvoorbeeld fase naar behuizing niet voldoende groot is, er lekt dan een stroompje.

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Ik heb iets soortgelijks gehad mijn ccfl deed het uitstekend maar op een dag deed hij helemaal NIETS meer :/

dus ikke denken dat het aan de ccfl lag dat die het had begeven dus dat ding de glasbak in en een nieuwe gehaald...
kom thuis doet het ook niet |:(

begin eens na te denken over het convertortje en begin hem eens na te meten...
ik kwam er meteen achter dat al mijn transistoren waren doorgefikt want op iedere pool(3 pootjes) stond de volle 12 volt... en nee dat klopt niet want ik heb meteen een nieuwe gehaald en deze werkt PRIMA :Y)

duzz. maybe dat het daar aan ligt meet je convertor maar een keertje door

goodluck(hiero werkt sindsdien alles perfect)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

Topicstarter
das mooi klote, want dat ding komt uit utrecht, en ik woon daar ongeveer 120 km vandaan.
Maar ik bel er wel ff heen, en probeer ook stroom door te meten. Ik hoop dan bijna dat het die converter is, dat ik iig weet wr het aan ligt.

enneh...
LauPro schreef op 30 December 2002 @ 23:30:
offtopic:
Het is dûh in het Nederlands :P

veel te veel werk :Y)
Pagina: 1