Toon posts:

Zomaar klikkende relais? Wat gebeurt er op m'n telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een analoge telefoonlijn waarop een splitter+adsl modem, een fax, en twee telefoons zijn aangesloten (waarvan 1 met nummermelder.)

Ik heb dus een analoog abonnement met adsl en een abonnement op nummermelden.

In mijn fax zit een relais (net als in telefooncentrales, ik denk dat het te maken heeft met de fax/telefoon-switch) dat klikt als er een signaal binnenkomt. Dit is altijd een paar seconden voor de telefoon gaat rinkelen. In de tussentijd wordt het bellende nummer verzonden, en verschijnt dat op het display van m'n nummermelder.
Ik ben er dus aan gewend geraakt om op het display te kijken zodra ik het relais hoor klikken.

Maar de laatste tijd (mijn fax staat nu in de kamer) heb ik gemerkt dat ik het relais van mijn fax bijna dagelijks wel een keer gaat klikken zonder dat de telefoon overgaat.

Ik neem aan dat dit dan communicatie van een of andere service is op het kpn-netwerk die draait tussen kpn en mijn randapparatuur. Maar wat voor service? En waar dient het voor? Weet iemand dit?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 11:59

Pogostokje

* twiet *

Je fax houdt er geen geheime communicatie op na hoor. Wat het wel is, geen idee, misschien deed je fax dat altijd al maar hoorde je het pas toen hij in de kamer kwam staan ofzo? Analoge telefonie is in ieder geval heel simpel en daar is geen ruimte voor spannende services en dergelijke. Maak maar eens een goedkope analoge telefoon open: veel meer dan wat draadjes zie je niet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bijvoorbeeld bij het communicatie protocol dat op isdn draait is het zo dat de kpn-servers bij ELKE communicatie de tijd van het randapparaat (bijvoorbeeld de pabx) synchroniseren met de tijd op de server. Een soort ntp voor isdn dus.
Het zou me niet verbazen als er vergelijkbare dingen bestonden voor pots.
Dat hoeft geen "geheime communicatie" te zijn, maar wat voor besturings- of afstemmingsprotocol dan ook wat er aan het werk is.. ik wil het gewoon weten!

Natuurlijk gaat een relais in je fax, wat aangesloten is op een ptt-lijn, niet zomaar klikken..

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 19:59

Whuzz

Dodgeball!

Je fax is gehacked :P

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je wordt afgeluistert via de fax .... zie www.aivd.nl :P >:)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03 15:07
Mensen komop, het is hier geen HK.

Is het niet gewoon zo dat af en toe het signaal van de centrale wegvalt oid waardoor hij even klikt?

• dbakker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06-2024
Zoiets zal het inderdaad wel zijn... ik heb er zelf thuis ook *last* van

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Hmm, ondanks dat ik vrij veel weet ven telefooncentrales en de telefonieswitches kan ik dit 'klikken' niet verklaren. Misschien dat Ches nog even langs komt hobbelen, hij weet op dit gebied namelijk meer dan ik. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Ik denk dat het lijncircuit getest wordt, dit duurt maximaal 400ms, mischien dat de fax hier op reageert.

Normaalgesproken wordt het klikken veroorzaakt door een polariteitswisseling op de lijn, daarna komt de Calling line identity en daarna het belsignaal.

Verwijderd

Topicstarter
Gebeurt dit dan vanuit de wijk-telefooncentrale? Automatisch om de zoveel tijd ofzo?
Of reageert mijn lijn ook als er bijvoorbeeld van iemand bij mij in de buurt de telefoonlijn wordt doorgemeten? (zoals storingsmonteurs op afstand kunnen doen zeg maar)

Verwijderd

Als je het interresant vinden vind je hier http://www.ptt-telecom.nl/fixednetwork/pstn/ wat pdf files.

Ja vanuit de wijkcentrale

Verwijderd

Heeft het niet iets met afsluitweerstand te maken of de spanning op de lijn die mischien te laag is waardoor relais omklapt terwijl dit niet hoort.

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03 13:11
De isdn centrale bij ons doet dit ook wel eens.
Dan denk je,he telefoon ,maar nee na een paar keer klikken stopt het weer.

Verwijderd

certefied schreef op 01 January 2003 @ 19:52:
De isdn centrale bij ons doet dit ook wel eens.
Dan denk je,he telefoon ,maar nee na een paar keer klikken stopt het weer.
Beetje ouderwetse ISDN centrale zeker, dat ie nog relais contacten heeft.
Het enige tikkende in een ISDN centrale dat ik ken is het genneral bel relaiscontact. ;)

Verwijderd

Bij mŽn ouders hangt anders een quatrovox 3 en die doet het ook.. Zo oud is dat ding nog niet, een jaar of twee denk ik

Verwijderd

Onze telefoon (POTS) heeft iets soortgelijks; geen relais wat tikt maar zo af en toe 'piept' hij een beetje. Waarsch. komt dit door hetzelfde 'fenomeen' (if any)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 22:06:
Bij mŽn ouders hangt anders een quatrovox 3 en die doet het ook.. Zo oud is dat ding nog niet, een jaar of twee denk ik
Tja een qvox... noem ik eigenlijk geen centrale, maar in deze moet ik je wel een klein beetje gelijk geven al wordt het klikken niet veroorzaakt door het belsignaal

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is er niet iemand met een gewone telefoon/huiskamer beneden die dan gaat bellen toevallig
dan zakt de spanning namelijk van ongeveer 50 naar 8 volt hiero

m'n ouwelui hebben nog zon klassieke extra bel. die hoor je dan ook slaan als je een 2e toesteletje oppakt

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 02-01-2003 00:54 ]

Iperf

Verwijderd

Dat zou het kunnen zijn. Bedankt trouwens chess voor de links naar de kpn docs.. interessant.

Verwijderd

fish schreef op 02 januari 2003 @ 00:53:
is er niet iemand met een gewone telefoon/huiskamer beneden die dan gaat bellen toevallig
dan zakt de spanning namelijk van ongeveer 50 naar 8 volt hiero

m'n ouwelui hebben nog zon klassieke extra bel. die hoor je dan ook slaan als je een 2e toesteletje oppakt
Ja dat kan het ook zijn,maar als het haakcontact ingedrukt wordt ( verbreken verbinding, of kortstondig voor wisselgesprek ) woren de a en b draad kortgesloten. Hier reageert het relais ook op..
Bedankt fish voor het wakker schudden ;)
Pagina: 1