[PHP] Apache krijgt dir niet gechmod/gechowned

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een script aan het schrijven voor het toevoegen van virtuele mail- en ftp-users. Voor de mail-users moet je een homedir aanmaken. Dat lukt prima, maar nu moet die ook gechmod & gechowned.

Homedir maak ik zo aan (apache heeft schrijfrechten in die dir):
PHP:
1
mkdir("/var/mailboxes/domein/user", 0770);
De dir moet 770 (die 0 moet er voor) worden gechmod, vandaar dat ik dat daar neerzet :P Maar apache krijgt die dir niet op 770 gechmod, maar op deze:
code:
1
drwxr-x---
terwijl dat
code:
1
drwxrwx---
moet zijn ? Waarom kan apache niet een dir 770 chmodden? En hoe krijg ik dat gefixt?

Ook het chownen verhaal: volgens php.net kan alleen een superuser een dir een andere owner geven. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat ik apache onder root hoef te draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zie de usercomments hier over umask:
http://www.php.net/manual/en/function.mkdir.php

En dat chown verhaal:
Niet met je php-scriptje.
Hooguit dat je een of ander script in een cronjob draait als root dat bijvoorbeeld een queue afloopt (in mysql ofzo) of gewoon de dirs van de owner maakt zoals de dir heet.

[ Voor 58% gewijzigd door ACM op 30-12-2002 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 11:08
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 20:37:
Ook het chownen verhaal: volgens php.net kan alleen een superuser een dir een andere owner geven. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat ik apache onder root hoef te draaien ?
Ik draai voor dat soort dingen een cron job onder root. Het PHP script onder Apache zet de acties in een que in de mysql database en elk kwartier draait er een PHP script onder root die daadwerkelijk de acties uitvoert. Aangezien beide scripts de nodige controles uitvoeren is dit ook het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
kan apache ook geen .htaccess aan? natuurlijk moet je dan ook weer die kunnen write/readen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

hobbit_be schreef op 30 December 2002 @ 21:20:
kan apache ook geen .htaccess aan? natuurlijk moet je dan ook weer die kunnen write/readen.

Euh, wat probeer je hier te zeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 30 December 2002 @ 21:13:
Zie de usercomments hier over umask:
http://www.php.net/manual/en/function.mkdir.php

En dat chown verhaal:
Niet met je php-scriptje.
Hooguit dat je een of ander script in een cronjob draait als root dat bijvoorbeeld een queue afloopt (in mysql ofzo) of gewoon de dirs van de owner maakt zoals de dir heet.
Vigory schreef op 30 December 2002 @ 21:16:
[...]

Ik draai voor dat soort dingen een cron job onder root. Het PHP script onder Apache zet de acties in een que in de mysql database en elk kwartier draait er een PHP script onder root die daadwerkelijk de acties uitvoert. Aangezien beide scripts de nodige controles uitvoeren is dit ook het veiligste.
Hmm goed idee, eens even kijken hoe ik er voor zorg dat een bash-script gegevens kan uitlezen uit een mysql-dbase :P (/me heeft geen php-cgi-mode gecompiled)...
ACM schreef op 30 December 2002 @ 21:21:
[/ME]

[...]

Euh, wat probeer je hier te zeggen :?
Goeie vraag :P
Pagina: 1