Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt in jouw quest voor beter geluid. Je kan in het algemeen wel stellen dat je weinig bereikt met iets erbij EQ-en. En jij bent steeds op zoek naar meer output (sub bouwen, extra woofer erin, boosten met een EQ). Een extra woofer wordt gebruikt om gevoeligheden te matchen in een luidspreker met het midhoog en om de max output hoger te krijgen. Als je laag nu niet mooi klinkt, zal dat niet beter worden met een extra woofer waarschijnlijk.
Als je echt wil weten wat er aan de hand is, zou je het eigenlijk moeten meten. Ik kan je als voorbeeld mijn eigen situatie geven. Ik was altijd al ontevreden over de laagweergave van mijn 604s op bepaalde plekken in mijn kamer (juist op de luisterplekken). Oplossing was altijd om op rare plekken te gaan luisteren. Als je gaat meten, dan zie je ook waarom je niet op bepaalde plekken wilt zitten. Ik kan nu even geen screenshots geven van het programma waarmee ik meet, maar dit is de EQ die ik gebruik voor mijn 604's:
Twee belangrijke opmerkingen bij deze EQ:
- het midhoog stond op -3 dB voor deze EQ
- de dip in het middengebied komt doordat ik weerstand die in serie stond met de Kevlar midrange heb verwijderd.
Het is ongeloofelijk wat een EQ met je geluid doet. Als je hem ff bypassed dan kan je je nauwlijks voorstellen dat je daar ooit naar geluisterd hebt (gelukkig kan je wel wennen aan een bepaald geluid). Overigens zijn dit dus echt room corrections. Een luidspreker kan uit zichzelf nog zo'n rechte response hebben, zet hem in een willekeurige kamer neer en het is totaal anders. Onder de 200Hz neemt de kamer het echt volledig over. Dat komt door staande golven die je hebt in een kamer, zie ook
deze post.
Als je nou eens serieus aan de slag wilt met een EQ, dan raad ik je aan om geen graphische EQ te kopen. Of het nou een 10 bands of 31 bands EQ is, ze zijn niet erg geschikt voor dit soort room corrections. Graphische EQ's zijn erg nuttig in de dagelijkse praktijk van de PA, waar rechte responses helaas wat minder vanzelfsprekend zijn.
Helaas zijn parametrische EQ nogal duur omdat je er twee nodig zou hebben (parametrische EQ's zijn altijd maar voor 1 kanaal). Tenzij je een Behringer koopt, maar da's niet echt high end natuurlijk. Maar misschien dat het in dit geval nog niet zo erg zou zijn. Maar dan kan je ook een Ultracurve kopen. Weliswaar niet zo handig als een normale graphische EQ, maar in de Ultracurve zitten ook drie parametrische EQ's. Maar de Ultracurve is wel een digitaal apparaat, wat het wel wat gecompliceerder maakt (je moet een AD converter altijd een hoog signaal geven anders verlies je resolutie van je converter).
Wat ik zou doen:
ik zou een dbx driverack dsp kopen, die zijn namelijk best betaalbaar (minder dan de helft van mijn dsp). En dan zou ik een power amp erbij kopen om je bestaande speakers te biampen (eventueel met extra woofer). Waarbij de dsp fungeert als crossover, EQ voor room corrections en time alignement. Dat zou mijn "no compromise" oplossing zijn, daar kan je echt alle kanten mee op.
En als budget oplossing zou ik of een Ultracurve doen of twee analoge parametrische EQ's van Behringer.
Driverack DSP van Dbx:
UltraCurve van Behringer: