Equilizer Van 20 Tot 150hz Is Die Er?, Zoja, waar en hoe duu

Pagina: 1
Acties:

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een equilizer die van ca. 20 - 150/200 Hz loopt. Bestaat dat? Kan dat? Is dat wat?

Ik wil op laag luisterniveau wat dB erbij op deze frequenties. Dat lekker klinkt en als je 'm wat harder zet moet/gaat de equilizer uit.

Als zo'n ding bestaat is die dan zo te schakelen dat als ik 'm niet gebruik er geen verlies optreedt. En hoe sluit ik 'm dan aan? ik denk (even simpel gedacht) tussen de pré-amp-out en de power-amp-in.

Ik wil hiermee wel eens experimenteren. Ik denk zelf aan een wat oudere eventueel die voor weing te koop kan zijn (€20,- ofsow) Puur om eens te testen, luisteren wat voor resultaat dat geeft.

Of zijn er apparaten die anders heten die dit resultaat kunnen geven?

[ Voor 8% gewijzigd door Fireman op 30-12-2002 20:24 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

http://equalizersystems.com/1024/ })

ff serieus, ik zou op zoek gaan naar een 2e hands Behringer Ultracurve (moet toch te vinden zijn voor rond 150 euro, nieuw zijn ze 300). Voor 20 euro vind je alleen oude 10 bands eq. denk ik

[ Voor 75% gewijzigd door Duck-Twacy op 30-12-2002 20:28 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 30 December 2002 @ 20:26:
http://equalizersystems.com/1024/ })

ff serieus, ik zou op zoek gaan naar een 2e hands Behringer Ultracurve (moet toch te vinden zijn voor rond 150 euro, nieuw zijn ze 300). Voor 20 euro vind je alleen oude 10 bands eq. denk ik
Ja die oude 10 bands die heb ik in gedachte. Kan ik geen buil aan vallen. Maar die dingen zijn (kan ik tenminste) niet te vinden.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Of kijk hier bij mijn favo duitse pro winkel
http://www.netzmarkt.de/t...afb562f90e1724ede13ce1471

ps. Van Jag hoor ik altijd dat je pro apparatuur ook kan huren

[ Voor 21% gewijzigd door Duck-Twacy op 30-12-2002 20:40 ]

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 30 december 2002 @ 20:35:
Of kijk hier bij mijn favo duitse pro winkel
http://www.netzmarkt.de/t...afb562f90e1724ede13ce1471

ps. Van Jag hoor ik altijd dat je pro apparatuur ook kan huren
He thats nice. Even op JAG wachten, misschien heeft hij wel een adresje in Rotterdam.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Fireman schreef op 30 December 2002 @ 20:30:
[...]

Ja die oude 10 bands die heb ik in gedachte. Kan ik geen buil aan vallen. Maar die dingen zijn (kan ik tenminste) niet te vinden.
Is lastig
http://www.hear.nl/cgi-bi..._id=15250&query=retrieval

http://www.audio-markt.de...ails=&request=detailframe

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Wel leuk natuurlijk. Maar denk eens na. Rotterdam -> reistijd/kosten + prijs van 2e hand equi. = hoop €€€

Nee het liefst in de buurt van Rotterdam.

Maar wat mijn titel zegt. Is er een equilizer die op 20 tot 150/200 Hz werkt? zoja, is dat wat?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat jij wilt heet Loudness, die (als het goed werkt tenminste) duwt het laag en hoog een beetje omhoog op laag volume om de frequentieafhankelijke gevoeligheid van je oren te compenseren.
Maar als je het met een eq wilt doen, waarom dan niet gewoon één die hele hele spectrum 20-20K bestrijkt? Daar is makkelijker aan te komen denk ik.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Het hoog is perfect daar heb ik zeker niet over te klagen maar specifiek het laag een beetje meer power geven op laag luisterniveau. Het effect lijkt zeker wel op loudness. Zijn dát soort kastjes/apparaten tekoop of zelf te maken?

• m-m
  • Niet online

m-m

Fireman schreef op 30 December 2002 @ 22:09:
Het hoog is perfect daar heb ik zeker niet over te klagen maar specifiek het laag een beetje meer power geven op laag luisterniveau. Het effect lijkt zeker wel op loudness. Zijn dát soort kastjes/apparaten tekoop of zelf te maken?
Ik meen dat ik daar laatst een topic over gezien heb, het zelf brouwen van loudness, maar er werd wel iets van duizend keer benadrukt dat loudness eigenlijk redelijk slecht voor je geluid is, ik zal ff proberen het topic voor je te zoeken.
Edit: LOL dat was dr eentje van jou [rml][ Loudness]Is dat apart te maken?[/rml] In mijn herinnering werden daarin ook schema's gepost maar ja... Mijn geheugen laat me wel vaker in de steek :P

[ Voor 16% gewijzigd door m-m op 30-12-2002 22:23 ]

• Fireman

Fireman

Topicstarter
m-m schreef op 30 December 2002 @ 22:20:
[...]

Ik meen dat ik daar laatst een topic over gezien heb, het zelf brouwen van loudness, maar er werd wel iets van duizend keer benadrukt dat loudness eigenlijk redelijk slecht voor je geluid is, ik zal ff proberen het topic voor je te zoeken.
Edit: LOL dat was dr eentje van jou [rml][ Loudness]Is dat apart te maken?[/rml] In mijn herinnering werden daarin ook schema's gepost maar ja... Mijn geheugen laat me wel vaker in de steek :P
Geinig dat het nog leeft >:) maar zoals je ziet dwaalde ik een beetje af en kwam de vraag om zelf te maken eigenlijk vanzelf/automatisch bovendrijven.

Het gaat dus om een equalizer :) (edit)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

equAlizer!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Vandaar dat ik niets kon vinden. :O

Verwijderd

Toen de topictitel en de topicopener zag moest ik wel ff lachen, weer Fireman met z'n bas tekort komende Dynaudio's :D

Was je er al niet uit dat je speakers niet laag genoeg gaan, daarmee bedoel ik dat het tekort aan laag door je speakers komt. Dan is het met zo'n eq niet op te lossen, of denk jij daar anders over?

Ik doel nu op je Passive Radiator topic ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

probeer eens te kijken naar de oude JVC EQ's
werken heerlijk, heb er een in de studio gehad.. was echt goed dingetje..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Gitaarwerk schreef op 30 December 2002 @ 23:52:
probeer eens te kijken naar de oude JVC EQ's
werken heerlijk, heb er een in de studio gehad.. was echt goed dingetje..
Grappig dat jij dat weet (als jonkie) JVC zweerde vroeger bij een equalizer op iedere amp (SAE noemden ze dat oid)

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:06
Uhm, als je een wat sterker laag wil, waarom neem je dan geen subwoofer? Lijkt me beter als met een equalizer te werken, of zeg ik nu iets heel doms?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Dr_Frickin_Evil schreef op 31 December 2002 @ 00:20:
Uhm, als je een wat sterker laag wil, waarom neem je dan geen subwoofer? Lijkt me beter als met een equalizer te werken, of zeg ik nu iets heel doms?
Niet in mijn opinie, maar Fireman is bang dat het niet goed klinkt/harmonieert met de hoofdspeakers. Wat hij niet beseft dat als je het echt laag wisselt (rond 50 a 60 Hz) dat de sub dan echt niet meer lokaliseerbaar is (vraag eens ergens een Rel Storm op proef). Natuurlijk doet de sub dan erg weinog (veel muziek komt niet onder de 50 Hz)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt in jouw quest voor beter geluid. Je kan in het algemeen wel stellen dat je weinig bereikt met iets erbij EQ-en. En jij bent steeds op zoek naar meer output (sub bouwen, extra woofer erin, boosten met een EQ). Een extra woofer wordt gebruikt om gevoeligheden te matchen in een luidspreker met het midhoog en om de max output hoger te krijgen. Als je laag nu niet mooi klinkt, zal dat niet beter worden met een extra woofer waarschijnlijk.
Als je echt wil weten wat er aan de hand is, zou je het eigenlijk moeten meten. Ik kan je als voorbeeld mijn eigen situatie geven. Ik was altijd al ontevreden over de laagweergave van mijn 604s op bepaalde plekken in mijn kamer (juist op de luisterplekken). Oplossing was altijd om op rare plekken te gaan luisteren. Als je gaat meten, dan zie je ook waarom je niet op bepaalde plekken wilt zitten. Ik kan nu even geen screenshots geven van het programma waarmee ik meet, maar dit is de EQ die ik gebruik voor mijn 604's:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Sony_dsp_screen_big.jpg

Twee belangrijke opmerkingen bij deze EQ:
- het midhoog stond op -3 dB voor deze EQ
- de dip in het middengebied komt doordat ik weerstand die in serie stond met de Kevlar midrange heb verwijderd.

Het is ongeloofelijk wat een EQ met je geluid doet. Als je hem ff bypassed dan kan je je nauwlijks voorstellen dat je daar ooit naar geluisterd hebt (gelukkig kan je wel wennen aan een bepaald geluid). Overigens zijn dit dus echt room corrections. Een luidspreker kan uit zichzelf nog zo'n rechte response hebben, zet hem in een willekeurige kamer neer en het is totaal anders. Onder de 200Hz neemt de kamer het echt volledig over. Dat komt door staande golven die je hebt in een kamer, zie ook deze post.

Als je nou eens serieus aan de slag wilt met een EQ, dan raad ik je aan om geen graphische EQ te kopen. Of het nou een 10 bands of 31 bands EQ is, ze zijn niet erg geschikt voor dit soort room corrections. Graphische EQ's zijn erg nuttig in de dagelijkse praktijk van de PA, waar rechte responses helaas wat minder vanzelfsprekend zijn.
Helaas zijn parametrische EQ nogal duur omdat je er twee nodig zou hebben (parametrische EQ's zijn altijd maar voor 1 kanaal). Tenzij je een Behringer koopt, maar da's niet echt high end natuurlijk. Maar misschien dat het in dit geval nog niet zo erg zou zijn. Maar dan kan je ook een Ultracurve kopen. Weliswaar niet zo handig als een normale graphische EQ, maar in de Ultracurve zitten ook drie parametrische EQ's. Maar de Ultracurve is wel een digitaal apparaat, wat het wel wat gecompliceerder maakt (je moet een AD converter altijd een hoog signaal geven anders verlies je resolutie van je converter).

Wat ik zou doen:
ik zou een dbx driverack dsp kopen, die zijn namelijk best betaalbaar (minder dan de helft van mijn dsp). En dan zou ik een power amp erbij kopen om je bestaande speakers te biampen (eventueel met extra woofer). Waarbij de dsp fungeert als crossover, EQ voor room corrections en time alignement. Dat zou mijn "no compromise" oplossing zijn, daar kan je echt alle kanten mee op.
En als budget oplossing zou ik of een Ultracurve doen of twee analoge parametrische EQ's van Behringer.

Driverack DSP van Dbx:
Afbeeldingslocatie: http://www.driverack.com/images/PAFront.jpg

UltraCurve van Behringer:
Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/DSP8024/DSP8024_medium.jpg

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dbx dingen zijn prijzig.. en nog niet altijd even goed voor hun geld.. de dingen boven de 500 euro zijn vaak pas intressant..
als meneer fireman een EQ zoekt, moet ie dat doen..
zoals duck twacy zegt : bij 50 a 60 Hz lokaliseer je echt geen lage tonen meer.. ik durf rustig te stellen vanaf 70 Hz al niet meer
Grappig dat jij dat weet (als jonkie) JVC zweerde vroeger bij een equalizer op iedere amp (SAE noemden ze dat oid)
soms ben ik weleens grappig O-) :{ :D

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat betreft de volledige laag-queeste van Fireman, is die simpel samen te vatten : Voor weinig geld krijg je geen beter laag. Juist goed laag is duur, omdat daar vermogens en afmetingen voor nodig zijn.

Ik blijf erbij, koop een sub.

Aannames zijn fataal.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Jag schreef op 31 december 2002 @ 01:37:
...Als je nou eens serieus aan de slag wilt met een EQ, dan raad ik je aan om geen graphische EQ te kopen. Of het nou een 10 bands of 31 bands EQ is, ze zijn niet erg geschikt voor dit soort room corrections. Graphische EQ's zijn erg nuttig in de dagelijkse praktijk van de PA, waar rechte responses helaas wat minder vanzelfsprekend zijn.
Helaas zijn parametrische EQ nogal duur omdat je er twee nodig zou hebben (parametrische EQ's zijn altijd maar voor 1 kanaal)...
Ik vind het vreemd dat je hem voor dit doel juist een parametrische eq aanraadt en een grafische afraadt. Een parametrische eq heeft vaak maar weinig banden (anders wordt het echt onbetaalbaar) en wordt meer gebruikt in de studio/pa-wereld om 'muzikaal' mee te eq-en of echt grof snijwerk te verrichten in het geluid.
Een grafische eq wordt gebruikt om de oneffenheden van een ruimte of geluidsset te corrigeren (en dus niet in de studio) en is veel makkelijker te begrijpen. Als je niet veel ervaring hebt met een param. eq, kan je er meer kwaad mee doen dan goed.

Als de topicstarter meent dat hij een dip in zijn spectrum heeft in zijn kamer: huur eens een meetmicrofoon en een spectrum-analyzer, dan zie je of je echt laag mist of dat jij gewoon asociaal veel laag wilt zonder dat het audiofiel verantwoord blijft.

• Jag

Jag

TheLemon schreef op 31 december 2002 @ 11:30:
[...]

Ik vind het vreemd dat je hem voor dit doel juist een parametrische eq aanraadt en een grafische afraadt. Een parametrische eq heeft vaak maar weinig banden (anders wordt het echt onbetaalbaar) en wordt meer gebruikt in de studio/pa-wereld om 'muzikaal' mee te eq-en of echt grof snijwerk te verrichten in het geluid.
Een grafische eq wordt gebruikt om de oneffenheden van een ruimte of geluidsset te corrigeren (en dus niet in de studio) en is veel makkelijker te begrijpen. Als je niet veel ervaring hebt met een param. eq, kan je er meer kwaad mee doen dan goed.

Als de topicstarter meent dat hij een dip in zijn spectrum heeft in zijn kamer: huur eens een meetmicrofoon en een spectrum-analyzer, dan zie je of je echt laag mist of dat jij gewoon asociaal veel laag wilt zonder dat het audiofiel verantwoord blijft.

Een graphische EQ is zeker makkelijker in gebruik, en van die weinig banden klopt ook helemaal. Maar zoals je al zei kan je met een param EQ grof snijwerk verrichten, en dat is hiervoor vaak wel gewenst. Met PA's sta je in grote ruimtes en grote ruimtes hebben lang niet zoveel last van staande golven als de standaard huiskamer. Daar hoef je ook niet zo extreem te cutten.
Kijk maar eens naar de EQ die ik gebruik, zoiets lukt nooit met een graphische EQ. Maar goed, het is overdreven om te stellen dat je niets opschiet met een graphische EQ.
Met dat laatste advies ben ik trouwens echt roerend eens. Je kan overigens ook gewoon een programma op de computer gebruiken zoals ik ook doe. En van Smaart live is ook gewoon een demo te downloaden.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

er zit niet al te veel verschil in, ipv dat je nu alleen de volume van een VASTE band pakt, kan je ook de band bepalen.

een grafische EQ voor wat meer bass is prima, voor correctie zal ik liever een parametrische pakken!

• Jag

Jag

Gitaarwerk schreef op 31 december 2002 @ 12:11:
er zit niet al te veel verschil in, ipv dat je nu alleen de volume van een VASTE band pakt, kan je ook de band bepalen.

een grafische EQ voor wat meer bass is prima, voor correctie zal ik liever een parametrische pakken!

Met een EQ stel je drie dingen in:
- frequentie
- gain
- Q

Met een graphische EQ staan frequentie en Q al vast, wel veel verschil dus :).

Verwijderd

Adresje in rotterdam? Neem eens een kijkje bij www.feedback.nl. Die hebben een vestiging op de centuurbaan in rotterdam. Naast die gereedschaapszaak breur.

Verwijderd

je hebt toch ook van die bass-exiters Een 3 bands parametrische eq van 20 tot 200hz met instelbare gain, freq en Q.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 19:38:
je hebt toch ook van die bass-exiters Een 3 bands parametrische eq van 20 tot 200hz met instelbare gain, freq en Q.
Daar ga ik even naar op zoek om te huren of kopen als het niet te duur is. Even experimenteren.

BTW walter, weet jij daar iets meer van?

[ Voor 7% gewijzigd door Fireman op 01-01-2003 11:46 ]

Pagina: 1