• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Nma geeft telecombedrijven recordboete
ANP

DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de vijf Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie een boete opgelegd van in totaal 88 miljoen euro. Dat is de hoogste boete die de NMa tot op heden heeft gegeven. De bedrijven hebben onderling afspraken gemaakt over de vergoedingen aan verkopers van mobiele telefoonabonnementen. Dat heeft de NMa maandag bekendgemaakt.

De hoogste boete is voor KPN dat 31 miljoen euro moet betalen. Vodafone is voor 24 miljoen euro beboet en Ben voor 15,2 miljoen euro. Die laatste twee worden gezien als de initiatiefnemers van de afspraken. Dutchtone en O2 moeten respectievelijk 11,5 en 6 miljoen euro betalen.

De bedrijven stemden onderling de vergoedingen af die ze aan de diverse belwinkels rekenden. Onder meer aan de hand van deze subsidies bepalen de winkeliers de consumentenprijzen voor de verschillende abonnementen. Op die manier concurreren de aanbieders met elkaar.

Naast de afstemming van de vergoedingen wisselden de vijf aanbieders ook informatie uit over de telefoons met beltegoed.
Uit de volkskrant.

Hoe ongunstig voor de klant zijn dergelijke afspraken? :?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tsss, die boetes moeten uiteindelijk allemaal worden doorberekend aan de klant :(.
Eerst vond ik het wel lachen, al die boetes, maar tegenwoordig niet meer :(

Verwijderd

Dat geld kunnen ze beter op de een of andere manier weer investeren. Dat zijn geen misselijke bedragen. Goeiedag.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-02 14:01
Het zal uiteindelijk alleen maar voordeliger worden denk ik...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Iedere keer dat ik van zulke boetes hoor denk ik bij mezelf, waarom krijgen we dat niet direct terug dan? Ik zit zelf bij BEN en als het voor mij nadelig is geweest (daar ga ik dan maar vanuit :?) dan zie ik graag een deel van mijn geld terug. Leuk hoor die boetes zo maar voor je het weet zit zo'n bedrijf nog verder in de schulden en dan ben je helemaal ver van huis.

Straf voor wie straf moet krijgen maar kijk ook even verder is mijn idee.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30
Tjah, ik vind zelf een beetje dom dit :(. Leuk zo'n boete, maar wie moet hem nou betalen? Dan kan ik weer meer gaan betalen per minuut, jah leuk hoor NMA. Kijk is op de internetmarkt, daar zijn pas kartelafspraken :Z.

Verwijderd

Is denk ik wel interessant voor I&T :)
SG >> IT

Verwijderd

nog even een update :

KPN Mobile zegt in haar commentaar:
'KPN Mobile is bijzonder verontwaardigd over de excessieve boete die de NMa heeft opgelegd...KPN Mobile tekent terstond bezwaar aan tegen deze uitspraak. De nu opgelegde boete staat in geen enkele verhouding tot het voorval, met name omdat het geen relevant economisch effect heeft gehad. Dit is tijdens de procedure bij de NMa door KPN Mobile en de andere partijen uitvoerig aangetoond onder meer middels onafhankelijke economische experts. De NMa lijkt aan dit gegeven geheel te zijn voorbijgegaan.

Gegeven de marktontwikkelingen was een verlaging van de dealervergoedingen altijd tot stand gekomen, ook zonder dat partijen daarover contacten gehad zouden hebben.

In een eerdere reactie heeft KPN Mobile aangegeven dat een van haar medewerkers anderhalf jaar geleden heeft deelgenomen aan een bijeenkomst met andere operators waarbij is gesproken over dealervergoedingen. KPN Mobile betreurt dat. Inmiddels zijn interne procedures aanzienlijk aangescherpt om herhaling van dergelijke situaties te voorkomen.'

Ongeacht de uitkomst van de verdere beroepsprocedure wordt door KPN ten laste van de jaarrekening 2002 een voorziening getroffen. Ondanks deze voorziening handhaaft KPN, mede gelet op de resultaatsontwikkeling van de afgelopen maanden, de eerder bij de presentatie van het derde kwartaal resultaat uitgesproken verwachting van een EBITDA-groei van tenminste 18 procent in het lopende jaar.'

-----------------------------------------------------------------

Ik vind de boete's nogal buitensporig, enkelt omdat alle operators na overleg besloten hebben om de subsidie's aan verkoopkanalen te verlagen.
Dit zat er naar mijn idee toch al aan te komen na het gerommel met de prepaid en postpaid pakketten, telefoon unlocken losverkopen, beltegoed kaart los verkopen enz..
Ik zeg niet dat ze het niet handig doen, maar het gaat ten koste van de consument en de provider terwijl de telecomwinkel er goed aan verdiend.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
FragNeck schreef op 30 December 2002 @ 19:36:
Het zal uiteindelijk alleen maar voordeliger worden denk ik...
Alleen zullen ze die 88 miljoen wel weer bij de klanten vandaan halen..... :(

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom valt dit eigenlijk onder de NMA en niet onder de OPTA? Die gaan toch over de hele telecom sector of enkel over de tarieven?

Dit topic: Miljoenenboete voor prijsafspraken mobiele telefonie liep in NST hierover.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

schokkend bedrag hoor. als alle abonnees een paar minuten gebeld hebben, hebben ze die boetes al weer terug verdiend

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En waar gaat die enorme boete naartoe? Niet naar de personen die er onder geleden hebben neem ik aan, daar zijn het te veel mensen voor.
Best als er een boete wordt gegeven, maar met zulke bedragen moet het wel naar iets/iemand die er zelf nadeel van heeft ondervonden, om het zomaar aan iets (overheid? :?) te geven wat er niks voor heeft gedaan :(

Over de boete zelf: Tsja, het is ook fout als je eerlijke concurentie probeert te voorkomen :o
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 18:49:
schokkend bedrag hoor. als alle abonnees een paar minuten gebeld hebben, hebben ze die boetes al weer terug verdiend
:o :D

[ Voor 21% gewijzigd door kamerplant op 31-12-2002 18:59 ]

🌞🍃

Verwijderd

Vette bullshit vindt ik dit, je moest eens weten wat er in de regering onder de tafel door gaat, laten ze eerst daarover gaan zeuren. ECHT ONZIN
Pagina: 1