[Tiger MPX] Dual XP? PSU requirements?

Pagina: 1
Acties:

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Topicstarter
Hi,
Ik heb een Tyan Tiger MPX mobo, met nu onder de kap 1 XP1800 en een 340Watt Chieftec powersupply (ja die standaard bij mijn kast kwam :) )
Nu heb ik dus twee vragen waar ik niet helemaal uitkom.

A)
Mijn Tiger MPX BIOS, WCPUID, en Windows iedereen meld vrolijk dat ik een MP 1800+ heb. Zie deze pic van Wincpuid:
Afbeeldingslocatie: http://www.jdc-advies.nl/tweakpics/xp_mp.jpg

Nou heb ik zekers te weten een XP, want toen ik deze proc op mijn MSI K7T Turbo prikte was het gewoon een XP. Nu denk ik dat dat is omdat de BIOS van dat bordje gewoon niets anders herkend, en dat als je daar een MP op zet dat hij nog steeds vrolijk aangeeft dat je een XP hebt. Maar dat weet ik niet zeker...
In ieder geval, mijn probleem c.q. vraag is: Zegt een Tyan mobo (ik heb bios 4.03 erop staan) als je een XP hebt ook echt dat het een XP is, of zegt ie dan ook dat het een MP is? M.a.w. als je er een XP in zou stoppen waarbij de L5 open is, zegt hij dan AMD Athlon XP 1800+ ? Of zegt ie dan ook AMD Athlon MP 1800+ ?

Ik weet ook dat ik eigenlijk gewoon ff op mijn proc moet kijken of mijn L5 wel of niet open is, maar sinds de laatste keer dat ik dat gedaan heb, dacht ik dat hij dicht (dus goed) was. Maar ik weet het dus niet meer zeker. En als je het zo kan zien met een progje als wcpuid spaart het mij een heleboel tijd.

B):
Ik ben dus van plan een andere XP 1800 met werkende L5 brug ernaast te zetten.
Ik heb nu een 340 watt powersupply.
In mijn kast heb ik het volgende hangen:
1 x scsi raid controller (3 kanaals, full pci)
1 x Geforce ti4200
2 x 10k seagate scsi hdd's
1 x IBM 60gb (75GXP)
1 x 52 speed cdrom
1 x 8 speed brander
en 5 casefans.
Dit slurpt met z'n allen nogal wat stroom. Ik vraag me dan dus ook af of mijn 340 powersupply genoeg juice naar mijn mobo kan sturen.
Ik wou dus de powerspecs weten, maar ik kan nergens iets concreters vinden als dat er op de +5v minimaal 30A zou moeten kunnen staan.
Ik met mijn hoofd de kast in, kom ik op het volgende uit:
+5 - 30A
+12 - 15A
+3,3 - 28A

Mijn logische vraag is dus: wat zijn de precieze requirements?
Met 30A op de +5v zou ik er dus moeten komen, toch heb ik zelf het idee dat het niet gaat werken met deze powersupply.

Mensen met een MPX plank: wat voor voeding gebruiken jullie, en waarom xxx watt en niet minder?

p.s. Als de titel niet helemaal goed is modjes, ik wist geen andere titel om het onderwerp te coveren...

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik heb zelf een ASUS A7M266-D
dit is ook een MPX moederbord

Ik heb hier in een 420W voeding van "Flowerpower" :)

Hier copy paste van de asus site over mijn mobo
ATX Form-factor and Minimum 400W ATX 2.03 Power Supply

The minimum requirement for full-power loading is a 400 Watt ATX 12V power supply; minimum requirement for +5V/3.3V is 180 Watts; +12 Volts requires 15 Amps; 5VSB requires 1 Amp. Also Ensure that the ATX power supply can put out at least 10mA on the +5 Volt standby lead (+5vsb). You may experience difficuly powering ON the system if the power supply cannot support the load. For Wake-On-LAN support, your ATX power supply must supply at least 720mA for +5VSB.

Verwijderd

Ik heb voor m'n dual systeem (MSI K7D Master + 2*1800MP) een Enermax EG465P-VE 431W. Dit werkt perfect.
Volgens mij zijn de minimale eisen nog steeds 300W maar als je meerdere devices hebt aangesloten kun je m.i. beter voor wat meer kiezen.
Ik heb nog: Tekram DC390-U3W SCSI-controller, 2*Quantum Atlas V, Plexwriter, Pioneer DV305-S, geluids- en tv-kaart.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op zich zeggen de specs op een voeding niet altijd wat er echt geleverd wordt. Met een goede 360 Watt voeding ben je misschien beter af dan een slechte 450 Watt PSU. Ik zou het gewoon proberen. Krijg je problemen dan kun je altijd je voeding nog vervangen door een kwaliteits 400 Watt of hoger PSU.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Als jouw laatste L5 brug dicht is ziet 'ie 'm idd als MP. Ik heb twee XP 1700's en destijds waren die dingen default van een dichte L5 voorzien en zowel m'n BIOS als (logisch gevolg :+ ) diverse software ziet ze beide als MP 1700+, niks vreemds dus :)

PSU. Heb mijn bak in het begin aan een 330Watter gehad en deze was toen qua onderdelen grofweg vergelijkbaar met wat jij hebt, en deze 330Watter (een Enermax) kon het eigenlijk net niet trekken. Met normaal gebruik was er niks aan de hand maar wanneer ik enorm tekeer ging met 3D is het me drie maal overkomen dat het zaakje vastsloeg (wat is drie maal op een paar maand, niet veel maar genoeg om te zeggen dat 't niet 100% is). 330W vervangen door 431W en nooit meer ergens last van gehad. Moraal van het verhaaltje: je kan het proberen (die niet waagt die ...) maar houd er zeker rekening mee dat je je beurs moet kunnen trekken voor een zwaardere PSU :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08 06:11
Een zwaardere PSU die goede prestaties geeft voor weinig geld is bv. de Q-tec 550W PSU, hier zijn meerder topics over. Groot pluspunt: hij kost +/- E55,-.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik draai 2x Athlon XP 2000+ (Windows ziet idd Athlon MP's) op een Asus A7M266-D met een Radeon 8500 en een 80GB WD-schijf op een Enermax 350W voeding. Volgens mij zit ik redelijk krap in de stroom, want de voedingfans staat constant op volle snelheid te blazen.

Misschien een keer tijd voor een 550W-dingseltje.

Dato DUO synth voor twee

• Underground75
DiMension, is het omtoveren van een XP naar een MP processor moeilijk of valt dat wel mee? Ik zit zelf over een dual AMD systeem te denken vandaar

• David
The Undertaker schreef op 30 December 2002 @ 20:32:
DiMension, is het omtoveren van een XP naar een MP processor moeilijk of valt dat wel mee? Ik zit zelf over een dual AMD systeem te denken vandaar

Het is ontzettend simpel. Je koopt bij de lokale elektro-boer wat zilver-geleidingsvloeistof (Conducting Silver) en secondelijm. Per proc moet je een L5-bruggetje verbinden. In de SMP-FAQ staat alles duidelijk uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door David op 30-12-2002 20:35 . Reden: linkje toegevoegd ]

Dato DUO synth voor twee

• Underground75
zou dit ook met bv een 2600+ kunnen? (Ben een n00b op AMD gebied maar vind SMP systemen waanzinnig en dan kom je snel bij AMD terecht, altans wat prijs betreft)

• David
The Undertaker schreef op 30 December 2002 @ 20:37:
zou dit ook met bv een 2600+ kunnen? (Ben een n00b op AMD gebied maar vind SMP systemen waanzinnig en dan kom je snel bij AMD terecht, altans wat prijs betreft)

Hoe het met de Thoroughbreds zit weet ik niet. Kijk anders eens rond op de forums van 2cpu.com. Ik draai zelf twee Palomino's.

Dato DUO synth voor twee

• Underground75
Thnxs voor de info, ga ik zeker doen

• Liam

Liam

Topicstarter
The Undertaker schreef op 30 december 2002 @ 20:32:
Undertaker --> Een vriend van mij heeft zijn XP's ook gemod. Het schijnt inderdaad heel makkelijk te zijn. Check anders ff deze URL
http://www.hardwarezone.c...rticles.hwz?cid=2&aid=393
Daar staat een verhaal van hardwarezone waarin ze het verschil duidelijk aantonen en vooral hoe je het kan oplossen :)

Ik zit er nu dus aan te denken om zo'n Q-tec PSU te nemen, ga eens ff wat topics doorspitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Liam op 30-12-2002 20:50 ]

Verwijderd

Die 340 watt chieftec gaat het niet redden zeker als daar nog een tweede proc bijkomt. Ik heb nu een iets lichter systeem dan wat jij nu hebt en dat trok ie al niet geweldig vooral de 5v duikt omlaag bij zwaare belasting. Voordat ik gelijk een nieuwe voeding had aangeschaft heb ik de 350watt enermax uit mijn workstation getrokken en dat was nog erger bij idle was de 5v al 4,75v.
Ik heb nu een Antec 400watt en mijn 5v is ook echt 5v ook bij zware belasting.
Ik denk dat je met jouw systeem al gauw uitkomt op een 430 of 480watt, de antec true power serie is echt een aanrader, deze is nog beter dan de sl serie.

Ik denk dat je misschien ook op de site van AMD kan kijken welke voedingen door AMD zelf worden aangeraden.

edit:
Evt. kan je ook kijken naar de Enermax Active PFC serie (EGxxxAX-VE Fxx) deze kunnen een hogere belasting aan op de 12v rail dan 'conventionele' voedingen, dus kan handig zijn bij dual proc systemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 21:19 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lees dit eens. Het is een guide om de juiste powersupply te kiezen. Je krijgt vanalle info over de amperes, mss wel handig

[ Voor 4% gewijzigd door pisart op 30-12-2002 21:00 ]

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 19:52

Stefano

Ondertitel Not Found

The Undertaker schreef op 30 December 2002 @ 20:37:
No problem, werkt op dezelfde manier als bij Palomino's

/Ontopic
Ik gebruik een Enermax 431watt maar ga deze vervangen door een 550watt aangezien de 431 het toch wat benauwd gaat krijgen. Zie specs voor gebruikte onderdelen.

Suc6

• Underground75
www.bit-tech.net/review/123/

Op 2CPU forum hebben ze zelfs een 2800+ MP systeem 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Underground75 op 30-12-2002 21:03 ]

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:40

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

MP2800+ topic @ 2cpu
Coolermaster ATC 4000 case
2 x Athlon MP2800s (running at 3000 speeds)
1Gig OCZ PC3500 EL-DDR memory
Yes they are modded L5... but not overclcoking to get them to run at default fsb 266. We took two 333fsb part 2700+, we raised their multiplier to 17 (little bit of cutting and then remapping of the L12) (thats what the MP2800+ multipliers will prob be). They post at default at 2.2? Ghz 2800+ !!!! so no noise no jumbo jet fans.

• Liam

Liam

Topicstarter
B.t.w. Weet iemand hoe je uitrekend hoeveel watt je powersupply op de 3,3 en 5V kan zetten?
Ik heb nu 30A en 28A op de 5 en 3,3v. (als ik de 12v ook meereken dan kom ik op 315Watt max uit volgens mijn voeding)

Edit:
Ik lees overal dat moderne cpu's (lees: AMD cpu's als thunderbird, palomino en t-bred en Intel's P4) hun stroom van de 12A lijn afhalen?
Kan iemand dat bevestigen? Want dan zou op de 12V lijn de A dus erg belangrijk zijn?
Op hoeveel volt draait jullie 12v lijn nu? (mpx owners only)

[ Voor 42% gewijzigd door Liam op 30-12-2002 22:59 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39
1. Als de L5 brug, zoals jij zegt, dicht is, klopt het dat er MP staat. Ik had oorspronkelijk een XP2000+ erin, en die werd dan ook netjes herkend als een XP. Vervolgens de L5 brug verbonden, en tadaa, er staat ineens MP2000+. Even de FSB omhoog gegooid met cpuFSB (in mijn 4.01 bios kan ik geen FSB instellen helaas) en hij pakt'm als een 2200+ :)

Brug verbinden is trouwens nog makkelijker dan unlocken, aangezien je hierbij wel "kortsluiting" mag maken met de onderkant van de brug. Dus geen gepiel met lijm / nagellak :)

2. Wat bij de tiger helpt, is dat'ie maar liefst 3 manieren heeft om aan stroom te komen: de standaart ATX connector, de P4 (euh, tja, dat staat op m'n voeding) 4-polige connecter en een losse "gewone" molex. Gebruik je ze alle 3, met geen andere apparaten op je molex-aansluiting, dan is een extreem zware voeding misschien niet eens echt nodig.

Volgens de handleiding is 300W het minimum, en 350W of meer aangeraden. Met een 340W en jou configuratie zit je op het randje. Je hebt een marge van 40W, maar 3 HD's + brander en lezer is ook redelijk wat eisend. Probeer het eerst zonder de laatste 2, liefst met maar 1 HD. Dat zou wel moeten lukken, daarna kijken hoeveel je kan toevoegen zonder vastlopers te krijgen :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb gebruik een Chieftec 340W om mijn A7M266-D met twee Athlon XP 1700+ procjes van prik te voorzien. Dit draait prima, maar ik heb wel een relatief lichte belasting van de voeding (geen hippe 3D videokaart, SCSI harde schijven in een aparte behuizing met eigen voeding, wel alle PCI slots bezet en 3x CD/CD-RW/DVD).

• Liam

Liam

Topicstarter
Hmm, ok, ik heb even dat topic doorgelezen over de Q-tec 550watt en ik denk dat ik daarvoor ga.
Voor zover ik alles nu een beetje begrijp: hoe meer Ampere op de 12v rails, hoe beter.
De Q-tec presteert opzich best aardig zoals ik het nu allemaal bekeken heb, met 20A op de 12v 40A op de 5,5 en 30A op de 3,3v.
Iemand suggesties misschien nog voor een andere voeding?

Pagina: 1