Website België

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Hallo,

als Belg vond ik het wel leuk om dit hier even neer te zetten, het gaat over de website van de Belgische overheid die 55,6 miljoen € kost, persoonlijk vin ik dit toch een zeer groot bedrag voor een website, wat denken jullie ervan ?

De website van de federale overheid, www.belgium.be, kost een veelvoud van de oorspronkelijke raming. Bovendien heeft premier Verhofstadt gelogen over de prijs, zegt N-VA-kamerlid Frieda Brepoels.

Eind november antwoordde de eerste minister aan Brepoels, die hem hierover een vraag had gesteld, dat de bouw en het onderhoud van de federale website door it-dienstverlener Accenture in totaal 22,4 miljoen euro zou kosten. Dat was een leugen, zegt Brepoels nu. Uit een brief die ze zopas van het Rekenhof ontving blijkt dat de regering uiteindelijk meer dan het dubbele van dat bedrag aan Accenture zal betalen: 55,6 miljoen euro.

In de brief staan de bedragen die voor de verschillende onderdelen van de klus betaald moeten worden: 1,65 miljoen voor het ontwerpen van de architectuur van de site, 35,9 miljoen voor "het opzetten van een statisch en transactioneel platform" dat burgers de mogelijkheid moet bieden elektronisch met de overheid te communiceren en online formulieren op te vragen en in te vullen, en nog eens 18 miljoen voor advies in de komende vijf jaar.

De nieuwe federale website is pas enkele weken operationeel en je kan er voorlopig alleen algemene informatie opzoeken. Documenten opvragen en invullen kan nog niet.

Oorspronkelijke raming 12,4 miljoen

Frieda Brepoels kon ook een advies van de Inspectie van Financiën over de financiering van de nieuwe site inkijken. Daarin staat dat de oorspronkelijke raming voor de website slechts 12,4 miljoen euro bedroeg. Volgens de Inspectie staat tegenover de veel hogere uiteindelijke prijs bovendien geen bijkomende dienstverlening, "hetgeen de Inspectie ten zeerste verwondert". Verder klaagt de Inspectie ook de vaagheid van het contract met Accenture aan.

Bron: Planetinternet

http://www.belgium.be

• dream0r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik vind het ook inderdaad een groot bedrag voor een website, maar betreft dit puur en alleen de website, of ook een intranet?

• Djeen
volgens mij de website, serverpark, onderhoud enz...

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
18 miljoen voor advies? Ik ga het ze voor 9 miljoen euro aanbieden, ff kijken of ze happen... Stel gekken. :/

Verwijderd

zwaar belaggelijk, veels te veel geld.
Ik had het voor 10% van het bedrag gedaan :)
Maarja, als overheid ben je er voor om je ontzettend te laten naaien, toch }:O

• dream0r
  • Niet online
Blijkbaar hebben ze in Belgie geld over :)

Verwijderd

Heh, HET bewijs dat belgen dom zijn ;)

• Djeen
euhmmm nee, misschien de overheid wel, maar ik niet ;)
kvin het ook gewoon belachelijk veel. Zie je dan wat ze doen met onze belastingen.

• WhiteDog
  • Laatst online: 22-08 15:08

WhiteDog

met zwarte hond

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 19:21:
Heh, HET bewijs dat belgen dom zijn ;)
Diegene die de website ontworpen heeft alvast niet

die heeft er lekker aan verdiend :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door WhiteDog op 30-12-2002 19:26 . Reden: zooi ]

• dream0r
  • Niet online
WhiteDog schreef op 30 december 2002 @ 19:25:
[...]

racisme word niet getolereerd op GoT

ik eis een ban :Y)
Was een conclusie? :X (iig de overheid dan)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Skizzik schreef op 30 December 2002 @ 19:25:
[...]

Was een conclusie? :X (iig de overheid dan)
ja lol na het posten vond ik het niet meer grappig :X

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

logo .be lijkt wel erg veel op .net?

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

De site is natuurlijk wel in 4 talen...

En zowat ALLE ministeries, diensten, ... staan er ook op...

Doe daar serverkossten, onderhoudscontract, ... bij

Maar het is en blijt een pak geld :r

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Vind um op zich niet slecht :) maar voor zo'n bedrag had ik als klant toch op zijn minst hovertjes op de a's en img's geeist ;) ik zie nu welgeteld 1 mousover, en da's de de select bij zoeken. Window's control, hebben zij niet gemaakt :X

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Een woord: prutswerk :P

Voor dat geld verwacht je de fokking Maybach onder de websites, maar dit is een Opel Astra; 't ziet er wel aardig uit maar het is in elkaar gezet door mensen die er methodes van 4 jaar terug op nahouden.

Qua informatiestructuur is het best ok. En ik vind de navigatie ook in orde. Maar mijn hemel, wat een geld.

Ik ben benieuwd hoe hard de gasten van Accenture hierom gelachen hebben.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ach het ziet er mooi uit, maar voor het prijskaartje kan ik me wel iets mooiers voorstellen. Qua navigatie en content is het allemaal mooi en duidelijk, maar tja ... zoveel geld? Zal waarschijnlijk zoveel kosten omdat er een vrij groot aantal departementen eraan meewerken die alle groepjes hebben die erover moeten praten enzovoort.

Anyhoet, wat ik zeg, mooi, maar tja, niet zoveel geld waard :)

|{ brrr }] |

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 10:07

Not Pingu

Dumbass ex machina

jezus minezus... het is dan wel iets meer dan een gewone website, maar als je kijkt naar termen als
"het opzetten van een statisch en transactioneel platform"
dan begint dit toch heel erg naar bullshit te stinken.

een website waarmee burgers online feedback kunnen geven en formulieren invullen? gewoon active sever pages dus (ASP of PHP)... ik durf te wedden dat de site van de belastingdienst slechts een fractie van het genoemde bedrag heeft gekost, en op die site kun je ook allerlei formulieren invullen.

zelfs de oorspronkelijke schatting van 12 miljoen vind ik ongelofelijk veel. geen enkele website kost zoveel! zelfs niet als het een zeer hoge mate van functionaliteit moet bevatten.

bovendien moet de belgische overheid zelf ook nog zorg dragen voor het functioneren: als er online formuliertjes ingevuld kunnen worden, moet er dus ook een back-office zijn om te zorgen dat er daadwerkelijk wat met die formuliertjes gedaan wordt. dat betekent werknemers in dienst nemen, voor zover dit proces natuurlijk niet geautomatiseerd kan worden.
ik neem tenminste niet aan dat Accenture ook deze mensen levert.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 19:49:
Een woord: prutswerk :P

Voor dat geld verwacht je de fokking Maybach onder de websites, maar dit is een Opel Astra; 't ziet er wel aardig uit maar het is in elkaar gezet door mensen die er methodes van 4 jaar terug op nahouden.
ook mensen met NS4 moeten op een site van de overheid kunnen komen vind ik. Dus een, qua code, gedateerde site hoeft niet slecht te zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HunterPro
  • Niet online
Ik denk dat wat je ziet maar een deel is; zal ook wel een groot intranet met bijbehorend systeem en een hele vette CMS voor deze site bijzitten.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

"het opzetten van een statisch en transactioneel platform" dat burgers de mogelijkheid moet bieden elektronisch met de overheid te communiceren en online formulieren op te vragen en in te vullen
Dit is wel even wat meer werk dan een beetje ASP'en of PHP'en. Ik denk dat het werk dat nodig was/is voor die website wel een beetje onderschat word hier. Alhoewel het wel een overdreven groot bedrag is

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

[semi offtopic]
I AM YOUR IDEA
competitors may be closer than they appear
vette quote in die spiegel op de site van Accenture :)
[/semi offtopic]

maareh, idd wel veel geld voor een site...de ontwikkeling van WindowsXP heeft waarschijnlijk nog minder gekost :/ :P

De opmerkingen van ík doe het voor 10%'vindt ik alleen wel wat overdreven; je weet tenslotte niet wat daar allemaal voor geleverd is...misschien wel een stevige supercomputer die de belgen wat kunstmatige intelligentie verschaft O-)

www.jurgroessen.nl

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-08 20:12
....en dan is ze nog eens niet de snelste
zelfs tweakers (woon in België) gaat nog sneller

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Ten eerste zal het niet gaan "om het maken van een website", maar het opzetten van de complete dienstverlening, analyseren en optimaliseren van de processen en taken en wat niet meer.. Het beetje scripten en designen zal een minimaal percentage betekenen in het bedrag. Het is niet ongebruikelijk dat grote ICT projecten vele miljoenen kosten. Wat de gebruiker echter alleen ziet is een websiteje....

En zolang we niet weten wat er werkelijk aangeboden werd lijkt het me een beetje speculeren over niks.. en roepen "ooeeeh" en "aaahh" wat een hoop centen..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.