Het zou prettig zijn wanneer de pricewatch (voor bepaalde producten) ook een prijsgeschiedenis zou kennen. Zo heb ik geen idee of geheugen op dit moment nu goedkoop of duur is, terwijl volgens mij zo'n vraag bij vele computergebruikers leeft.
Iid dat grafiek laat globaal zien hoe de prijs is geweest de afgelopen tijd, dus waraom zou je nog mere willen? Een tabbelletje neemt weer zoveel plaats in
Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart
In een tabel kun je niet zo snel kijken of de prijs gedaald of gestegen is in de afgelopen periode, in een grafiek kun je dat wel zien. Dat wat * HielkeJ dus aangeeft is de enige manier om te zien of een product in de Pricewatch is gestegen of gedaald
.
Vragen kan nooit kwaaddus waraom zou je nog mere willen?
Dat is juist lastiger om te zien of iets duurder of goedkoper is geworden, want dan moet je alle prijzen gaan lezen. Bij een grafiek hoef je alleen maar te kijken naar wat de grafiek doet op dat punt en dus hoef je niet alle prijzen te lezen.Een tabbelletje neemt weer zoveel plaats in
Ja, dit is er al wel, maar die grafiek gaat slechts terug tot 20-07-02 (op het moment dat ik dit schrijf). Hieraan kan ik wel zien dat het geheugen flink in prijs is gedaald, maar toch zegt het niet zo veel over de trend in geheugenprijzen (Daarvoor is de periode toch wat kort). Vandaar ook mijn vraag.
Dat komt omdat het product waar jij het over hebt pas sinds 20 juli 2002 in de pricewatch staat. 256MB PC133 SDRAM heeft statistieken vanaf 9 februari 2000:
Ok, dank je Femme.
Ik keek niet verder dan mijn neus lang was, dat blijkt wel weer.
Ik keek niet verder dan mijn neus lang was, dat blijkt wel weer.
ok, nu we het er toch over hebben...
ik mis een zoek functie bij de price watch
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Die is er wel hoor. Als je de Pricewatch opent en even naar beneden scrollt dan staat er een zoekveld aan de linkerkant onder headlines en reacties enzo. (Ik kan alleen geen directe link naar de PW search vinden, dus die kan misschien nog wel ingebouwd worden.pietje63 schreef op 04 januari 2003 @ 16:02:
ok, nu we het er toch over hebben...
edit:
Ik heb deze request toegevoegd aan devtrack.tweakers.net: 0000079.
Ik heb deze request toegevoegd aan devtrack.tweakers.net: 0000079.
[ Voor 14% gewijzigd door Harm op 04-01-2003 16:14 ]
***Switching to zeur mode
Wat ik al een tijdje mis aan de pricewatch, is dat de 'bestelkosten berekenen' functie wat magertjes is, of eigenlijk eerder 'niet optimaal'.
Als ik ga bestellen dan wil ik weten hoe mijn rendement het allerhoogste is. De pricewatch geeft wel aan waar welk artikel het goedkoopst is, maar als ik 8 artikelen bij 8 verschillende winkels ga bestellen, is dat door de verzendkosten duurder dan als ik, bijvoorbeeld, 4 artikelen bij de ene winkel zou bestellen, 2 bij een andere, en de laatste 2 weer bij een andere shop.
De pricewatch geeft vervolgens wel een lijstje van alle winkels die artikelen verkopen, maar het is dan toch een kleine moeite om wat verder te rekenen en meteen een tabelletje te geven met 'hoogst rendement' of iets in die richting?
Wat ik al een tijdje mis aan de pricewatch, is dat de 'bestelkosten berekenen' functie wat magertjes is, of eigenlijk eerder 'niet optimaal'.
Als ik ga bestellen dan wil ik weten hoe mijn rendement het allerhoogste is. De pricewatch geeft wel aan waar welk artikel het goedkoopst is, maar als ik 8 artikelen bij 8 verschillende winkels ga bestellen, is dat door de verzendkosten duurder dan als ik, bijvoorbeeld, 4 artikelen bij de ene winkel zou bestellen, 2 bij een andere, en de laatste 2 weer bij een andere shop.
De pricewatch geeft vervolgens wel een lijstje van alle winkels die artikelen verkopen, maar het is dan toch een kleine moeite om wat verder te rekenen en meteen een tabelletje te geven met 'hoogst rendement' of iets in die richting?
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
dit gaat ook niet altijd opdawuss schreef op 04 January 2003 @ 16:09:
soms is het dat de bestelkosten voor een los artikel lager zijn dan voor meerdere artikelen (het versturen van 2 monitoren is niet veel goedkoper dan het versturen van 1)
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
klopt, maar toch kan zo'n feature in veel gevallen erg handig zijn. Ik mis 'm in ieder geval nogal eens.
micheljansen.org
dawuss:
Wat jij bedoelt gebeurd toch al?
Klik maar eens hier op: link (voegt best buy high end gamesysteem toe aan je mandje en laat de kostenberekening zien).
en dan heb je een checkbox "verzendkosten meerekenen"
.
Wat jij bedoelt gebeurd toch al?
Klik maar eens hier op: link (voegt best buy high end gamesysteem toe aan je mandje en laat de kostenberekening zien).
en dan heb je een checkbox "verzendkosten meerekenen"
[ Voor 12% gewijzigd door Wouter Tinus op 04-01-2003 16:22 ]
Professioneel Hyves-weigeraar
Maar het bovenste tabelletje is dan toch niet optimaal, of wel?
micheljansen.org
Jij wil dat de berekening geoptimaliseerd gaat worden als ik het goed begrijp. Wat er nu gebeurt is dat niet. Nu wordt er gewoon uitgerekend wat de kosten zijn bij de gekozen winkels, niet bij de niet gekozen winkels die misschien wel de producten aanbieden. Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt me behoorlijk moeilijk om in te voeren omdat je met veel prijzen en PWentry's te maken gaat krijgen die je dan allemaal samen moet voegen in een formule waarmee je dan een optimalisatie uit moet gaan voeren wat me een 'zware' berekening lijkt (als ik terugdenk aan de Wiskunde op de middelbare school in ieder gevaldawuss schreef op 04 januari 2003 @ 16:35:
Maar het bovenste tabelletje is dan toch niet optimaal, of wel?
Nu ik de pagina nog eens bekijk denk ik dat het nog wel meevalt. Er staat namelijk in het tweede tabbelletje al wel welke winkels wat verkopen. Dus dat zou je al niet meer op behoeven te vragen. Blijft over de formule die die optimale situatie zou moeten berekenen. En daarvan denk ik nog steeds dat het geen gemakkelijke/lichte formule zal zijn.
Brute force rules
micheljansen.org
formule valt best mee
prijs = som prijzen + som prijzen van alle verzendkosten per winkel (winkels in array plaatsen en de dubbel winkels eruit halen, dan van de winkels die nog in de array staan de verzendkosten berekenen)
prijs = som prijzen + som prijzen van alle verzendkosten per winkel (winkels in array plaatsen en de dubbel winkels eruit halen, dan van de winkels die nog in de array staan de verzendkosten berekenen)
Volgens mij komt het toch wel aardig in de buurt hoor. Hij geeft mij € 2277,-. Ik kan ff kijken:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 bij DigiWorld = € 1488,-
7 en 8 bij Rax Nederland = € 105,-
11 bij Central Point = € 361,-
12 bij Salland = € 288,-
(dat is incl. verzendkosten)
Kom ik op € 2242,-. Scheelt inderdaad een klein beetje. Maar dat kun je dus wel zien aan de onderste, daar staat DigiWorld bovenaan, en erachter dat je op een totaalbedrag van € 2247,- kunt komen als je daar begint met bestellen
.
Zolang het op een paar tientjes nauwkeurig is vind ik het eigenlijk al best goed. In de praktijk zul je ook winkels tegenkomen die geen verzendkosten in de database hebben staan, zodat er wat bijkomt, of winkels die bij een bestelling boven de duizend euro geen verzendkosten meer rekenen, of bij pakjes boven de 5 kilo juist extra. Helemaal kloppend wordt het dus toch nooit.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 bij DigiWorld = € 1488,-
7 en 8 bij Rax Nederland = € 105,-
11 bij Central Point = € 361,-
12 bij Salland = € 288,-
(dat is incl. verzendkosten)
Kom ik op € 2242,-. Scheelt inderdaad een klein beetje. Maar dat kun je dus wel zien aan de onderste, daar staat DigiWorld bovenaan, en erachter dat je op een totaalbedrag van € 2247,- kunt komen als je daar begint met bestellen
Zolang het op een paar tientjes nauwkeurig is vind ik het eigenlijk al best goed. In de praktijk zul je ook winkels tegenkomen die geen verzendkosten in de database hebben staan, zodat er wat bijkomt, of winkels die bij een bestelling boven de duizend euro geen verzendkosten meer rekenen, of bij pakjes boven de 5 kilo juist extra. Helemaal kloppend wordt het dus toch nooit.
[ Voor 34% gewijzigd door Wouter Tinus op 04-01-2003 17:06 ]
Professioneel Hyves-weigeraar
dawuss schreef op 04 januari 2003 @ 16:09:
Het is iets meer dan een 'kleine' moeite. Op dit moment moeten er hooguit een paar honderd verschillende combinaties uitgerekend worden. Als alle mogelijke combinaties doorgerekend moeten worden kan dat oplopen tot miljarden verschillende combinaties. Stel voor 10 producten in het winkelmandje met elk 10 leveranciers -> 10^10 = 10.000.000.000 (10 miljard) combinaties.
Natuurlijk hoeven niet alle leveranciers in de berekening meegenomen te worden, maar het gaat inderdaad wel erg veel rekenkracht kosten.Femme schreef op 04 januari 2003 @ 17:23:
[...]
Het is iets meer dan een 'kleine' moeite. Op dit moment moeten er hooguit een paar honderd verschillende combinaties uitgerekend worden. Als alle mogelijke combinaties doorgerekend moeten worden kan dat oplopen tot miljarden verschillende combinaties. Stel voor 10 producten in het winkelmandje met elk 10 leveranciers -> 10^10 = 10.000.000.000 (10 miljard) combinaties.
micheljansen.org
dit snap ik niet helemaalFemme schreef op 04 January 2003 @ 17:23:
[...]
wat is nu het grote verschil tussen wel en niet de kijken naar dubbele verzendkosten? komen er dan veel meer berekeningen bij (het verschil tussen een paar honderd en 10 mlrd?)
als je de formule gebruikt die ik gaf
prijs=
prijs artikelen
+prijs gebruikte leveranciers (array, dubbele eruit halen)
komen er wel wat berekeningen bij maar niet het verschil tussen honderden en miljarden
Hij gaat nu alle unieke leveranciers langs en telt de prijzen op van de producten die de leverancier in de pricewatch heeft + de prijzen van de goedkoopste leverancier voor de producten die de leverancier niet de pricewatch heeft.
Als je wilt weten welke combinatie van leveranciers het goedkoopst is zul je alle mogelijke combinaties van leveranciers per product moeten narekenen.
Als je wilt weten welke combinatie van leveranciers het goedkoopst is zul je alle mogelijke combinaties van leveranciers per product moeten narekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 04-01-2003 18:05 ]
Kunnen de data van invoer van prijzen alsjeblieft ook het jaartal bevatten? bijvoorbeeld pricewatch: Nikon Coolpix 885 (3MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-4.9), de nikon 885 is al 2 jaar op de markt, nu zag ik een aanbieding en wilde ik nagaan of dat goedkoop was, maar in de lijst komt januari zo vaak terug dat het je ernstig in verwarring brengt. Zonder dan daaronder te kijken op het grafiekje maar meteen het jaartal af te kunnen lezen heb je dan een beter overzicht wanneer iets verkocht is en wanneer het nu niet meer verkocht is (wat je onder in de grafiek niet kan zien) is het blijkbaar verouderd.
Afgezien van het feit dat topvision (duitsland) boven aan de benelux rij staat.
Afgezien van het feit dat topvision (duitsland) boven aan de benelux rij staat.
[ Voor 7% gewijzigd door Justice op 06-01-2003 21:18 ]
Human Bobby
De ruimte is erg krap in die tabellen en het weergeven van het jaartal zou een onnodige ruimteverspilling zijn. De prijs in de database kunnen nooit een jaar overleven omdat ze dan al lang automatisch zijn verwijderd (de TTL is afhankelijk van de categorie, geheugenprijzen zijn bijv. minder lang geldig dan prijzen van speakers).
Pagina: 1