Wat is noodzakelijk voor internet via tel (56k)

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik weet niet of het per se in deze categorie thuis hoort, maar het gaat wel over draadjes ;)
Ik heb laatst een lekker systeempje gebouwd voor mn opa, die in een oud huis woont. 56k zit erin en heb 12move settings enzo geinstalled. verbinden... doet het, :) dacht ik.. 2e keer doet het niet meer, en zo heben we denk ik in totaal al 200 keer ingebeld. De ene keer is het inbelschermpje weg en heeft hij dus verbinding.. maar een site op gaan of iets , geen sprake van. De ontvangen bytes zijn dan ook maar bijvoorbeeld 964, en de verzonden al 2362. In winxp zie ik ook dat er fouten optreden (bij status van 12move) na een minuut al 289 fouten. Meer en deel van het inbellen staaat er ook kan geen verbinding maken. Heel soms, maar dan ook heel soms heeft hij wel redelijk goed internet, maar wel te traag.
Nou heb ik het volgende al geprobeerd:

zonnet erop gezet --> geen resultaat
computer naar mijn huis gebracht, zelfde settings --> Supergoed internet (140 conn per minuut, 5.5 download en 3kb up)

Hieruit concludeer ik dat het aan de telefoonlijn bij mn opa ligt. Ik heb de computer (die normaal boven staat na 2 vertakkingen) direct aangesloten bij de eerste telefoonaansluiting na de grond, geen succes.
Bij mij thuis zijn er 4 draadjes van de telefoon, dit zijn er maar 3 bij mijn opa. Ik heb oranje groen zwart en wit. Bij mijn opa rood(=oranje bij mij?) blauw(is groen bij mij?) en wit. Er ontbreekt dus 1 ader, dit is volgens een telefooncontact de aarde, waar de zwarte draad in moet. Volgens mij is de aarde namelijk wel erg van belang, omdat een modem van bijvoorbeeld 2.0 volt een 1 maakt en 1,8 volt een 0, maar zonder aarde heeft hij daar veel moeite mee en krijgt hij geen goede informatie = geen verbinding. Ik heb vervolgens de 4e pool aangesloten aan de aardedraad, maar helaas ook zonder resultaat. Mijn vraag is dus, Is het noodzakelijk om een vierde draad te hebben om verbinding te maken, en hoe is dit probleem op te lossen ?

Ik denk zelf gewoon kpn bellen, of weten jullie een snellere oplossing ;)

edit:
De telefooncentrale die is voor die straat is wel goed volgens mij, want volgens de adsl check kan hij adsl krijgen.

Als het niet aan de draadjes zou liggen,waar zou het anders aan kunnen liggen (bij mij doet hij het dus wel !) ?

edit: OPLOSSING ONDER TE VINDEN

[ Voor 9% gewijzigd door Tutti-frutti op 10-01-2003 17:30 . Reden: down=up ;) ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
het gaat uiteindelijk maar om 2 draden, rood en blauw, die in het midden van je kabel zouden moeten zitten.. teminsten, dat is wat ik mij tracht te herinneren :)

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Volgens mij moet het idd ook via de middleste 2 draadjes zoals ICEY al zegt.

Denk persoonlijk dat topic naar Internet & Telefonie moet. :?

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Verwijderd

Jah volgens mij zijn het ook alleen maar de rode en zwarte.. meerdere heb toch met isdn oid te maken :?

Verwijderd

Telefoon gaat met 2 draden...
Maar je moet ook ff kijken hoe lang de draden zijn en wat voor kwaliteit...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 17:54:
Telefoon gaat met 2 draden...
Maar je moet ook ff kijken hoe lang de draden zijn en wat voor kwaliteit...
verschillende draden geprobeerd, kort bij, en het gaat over internet, niet over telefoon ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 17:53:
Jah volgens mij zijn het ook alleen maar de rode en zwarte.. meerdere heb toch met isdn oid te maken :?
rood en blauw ;)

Verwijderd

Je schrijft dat je de pc aangesloten hebt waar de kabel het huis in komt, koppel dan wel even de rest van het huis af.
Het enige wat dan aan die lijn hangt is de pc.
Werkt het dan wel goed dan ligt het aan de bedrading die door het huis ligt.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
OK, maar even info:
Het verzenden gaat gewoon geheel goed, maar ontvangen gaat slecht, tot niet. De ontvangen bytes moeten veel hoger liggen dan de vezonden bytes, dat is NIET het geval. Ook leuk is te vermelden dat hij bij mij inbeld en er 52,0K connectie maakt (zie rechts onder in windows) en bij mijn opa is het de ene keer 44,4, dan 46,2 dan weer 45,5 en 42,2. Heel raar. Maar het lijkt er dus op dat de kabel onder de grond al fout zit ? (zwak signaal overdracht, kwa ontvangst)? Verder kunnen we gewoon goed bellen, geen ruis.
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 18:03:
Je schrijft dat je de pc aangesloten hebt waar de kabel het huis in komt, koppel dan wel even de rest van het huis af.
Het enige wat dan aan die lijn hangt is de pc.
Werkt het dan wel goed dan ligt het aan de bedrading die door het huis ligt.
Gedaan, nog steeds probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Tutti-frutti op 10-01-2003 17:30 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Tutti-frutti schreef op 30 december 2002 @ 17:55:
[...]

verschillende draden geprobeerd, kort bij, en het gaat over internet, niet over telefoon ;)
Internet gaat via de telefoon als je een modem gebruikt. De enige draden die je nodig hebt zijn de middelste twee.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 18:04:
[...]

Internet gaat via de telefoon als je een modem gebruikt. De enige draden die je nodig hebt zijn de middelste twee.
ik bedoel telefoonkabels, als geheel ;) niet de draadjes die er in lopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-12-2002 18:07 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik denk dat ik maar kpn ga bellen, want het zit dan blijkbaar of A in het kastje van de straat, of B een kabel onder de grond... ik post nog wel het resultaat, duurt nog wel paar weekies denk ik, maar toch :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 22:22
Kan ook aan de lengte van de telefoonlijn te maken hebben, als deze erg oud en lang is dan kunnen daar ook problemen door komen.

Kijk ook eens naar de aansluitfactor van alle apparaten aangesloten op de lijn, deze mag dacht ik niet hoger zijn dan 4 of 4,5.. Vooral oude draaitoestellen willen een hoge aansluitfactor hebben.. maw. trek er alles uit en probeer het dan.

Anders denk ik ook dat het aan de kabel van de kpn zelf ligt..

Pvouput live

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Heb je die pc in je opa's huis geaard? Want hij heeft een oud huis en jij een nieuw lees ik zo in je eerste post?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
nou .. kheb boven geen geaard stopcontact beneden bij mij thuis, waar ik hem heb getest, en dat weet ik zeker, want als ik de achterkant van pctje raak ;) woei! lol...
maar aan de telefoonkabel ligt het niet, hebben al verschillende geprobeerd (tussen pc en telefooncontact

4015Wp west (Dordrecht)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:26

Jaymz

Keep on moving !

CME => IT

IT lijkt me een betere plek dan CME :P

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
Tutti-frutti schreef op 30 december 2002 @ 18:04:
OK, maar even info:
Het verzenden gaat gewoon geheel goed, maar ontvangen gaat slecht, tot niet. De ontvangen bytes moeten veel hoger liggen dan de vezonden bytes, dat is NIET het geval. Ook leuk is te vermelden dat hij bij mij inbeld en er 52,5K connectie maakt (zie rechts onder in windows) en bij mijn opa is het de ene keer 44,4, dan 46,2 dan weer 45,5 en 42,2. Heel raar. Maar het lijkt er dus op dat de kabel onder de grond al fout zit ? (zwak signaal overdracht, kwa ontvangst)? Verder kunnen we gewoon goed bellen, geen ruis.

[...]

Gedaan, nog steeds probleem.

Het verzenden hoeft helemaal niet goed te gaan. Stel dat het fout gaat tijdens het verzenden, dan krijg je niets terug natuurlijk. maar hij geeft het wel aan als verzonden...
Dus mischien gaat het zenden wel helemaal niet goed, en gaat juist het ontvangen wel prima :)
Niet dat dit echt terzake doet, maarja ;)

Als je op 44kbit inbelt bij je opa, vind ik het erg vreemd dat je dan toch geen goede verbinding hebt. Want als je een slechte qualiteit lijn zou hebben, zou je ook op een veel lagere snelheid inbellen...

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

rammes

koekebakker 1e klas

bel de kpn eens.. die kunnen een line test uitvoeren...

Ik zou het doen!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Cutebritney schreef op 31 December 2002 @ 12:21:

[...]

Het verzenden hoeft helemaal niet goed te gaan. Stel dat het fout gaat tijdens het verzenden, dan krijg je niets terug natuurlijk. maar hij geeft het wel aan als verzonden...
Dus mischien gaat het zenden wel helemaal niet goed, en gaat juist het ontvangen wel prima :)
Niet dat dit echt terzake doet, maarja ;)

Als je op 44kbit inbelt bij je opa, vind ik het erg vreemd dat je dan toch geen goede verbinding hebt. Want als je een slechte qualiteit lijn zou hebben, zou je ook op een veel lagere snelheid inbellen...
Ja, ok , maar bij ontvangen staan fouten, dus ongeldige informatie komt dan aan, verkeerde. Ik denk dat het verzenden toch wel goed gaat maar in ieder geval is het toch zo ie zo raar dat nu de comp de ene keer (IN DEZELFDE SITUATIE, zelfde kabel, zelfde telefooncontact) met zoveel k verbind... en dan weer minder etc...
iig ik bel kpn :), maar dat wordt pas de volgende keer dat ik bij mn opoe ben ;) int nieuwe jaar dus (Duh).

BTW IEDEREEN EEN PRETTIGE JAARWISSELING EN EEN VET NIEUW JAAR TOEGEWENST :D

[ Voor 32% gewijzigd door Tutti-frutti op 31-12-2002 12:36 . Reden: Oops, de verkeerde gequote ;) ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Kheb de oplossing hor.. voor mensen die het ooit ook nog eens meemaken.
KPN is langsgeweest. De lijn van kpn was WEL in orde. De aarde van de pc was het probleem. Eerst hadden we cia de badkamer de pc op aarde aangesloten... same problem (we hoorden ook wat gestoor door de tel, was voor aarde ook). Alles weer geprobeert enzo.. maar eigenlijk kwamen we niet op de oplossing toen ik zelf zei.. misschien ist wel de monitor ;) Dus hoppa monitor uit.. pc aan, en ja hor.. geen gestoor (let wel, licht broemtoontje) door de telefoon. Monitor geaard aangesloten, broemtoon beduidend minder ! en internet deed het ! 48 kbs connecte hij heel de tijd. ... Afgerekend met kpn, ik oplossing zoeken voor aarde te krijgen. En wat zag ik daar een koperen gast kabel... maar niet gedaan ivm met vonkjes en gas... wiol niet echt samen weetjewel ;). Maar er stond ook een kraantje en heb daar de aarde van monitor en pc op aangesloten, inet gestart : 52kbs, zoals bij mij thuis :) en helemaal geen ruis meer, oftewel BETERE aarde dor de kraanleiding dan de aarde draad ! Ik ben wel blij dat hij het nu doet, voor mn ouwe opoetje ;) (download nu wel met 7kb/s, netjes voor 56 k :P )

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

uhm, deze situatie is NIET veilig.
Eventuele lek-stroompjes gaan dan via de waterleiding. Dat niet erg save.

Mijn advies: zorg dat op de plaats van de computer een geaard stopcontact komt. Dat betekend dus. Deze aansluiten op een geaarde groep.

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Gefeliciteerd... Ik moet de aarde van mijn pc ook maar eens nakijken want de kabel naar de versterker geeft nogal eens storing (en ik krijg nog wel eens een schok als ik de pc aan raak)

Even wat anders: heb je een obsessie voor vette letters of was het een foutje? En over foutjes gesproken: typo mag best, maar dit is misschien wel overdreven?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 00:29:
uhm, deze situatie is NIET veilig.
Eventuele lek-stroompjes gaan dan via de waterleiding. Dat niet erg save.

Mijn advies: zorg dat op de plaats van de computer een geaard stopcontact komt. Dat betekend dus. Deze aansluiten op een geaarde groep.
uhm er zijn ook huizen waar het nog steeds via de waterleiding aangesoten zit volgens mijj hor.. waarom zou het niet veilig zijn !?

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-01-2003 12:01 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1