Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] lage 3.3v spanning

Pagina: 1
Acties:

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 16:53

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Ik weet niet of het goed staat hier, anders veplaatsten jullie het maar.

Het probleem:

Zat ik vanmiddag lekker SeriousSam te spelen, valt opeens me beeld weg, na 2 sec. verschijnt het weer en kan ik verder spelen. Dit gaat zo 2 minuten door totdat ie opeens helemaal vastloopt.

Dus rebooten en in de bios ff de temps en voltages checken:

CPU: 50 c (stressed, dit was na het vast lopen van serious sam (alles high 1280x1024)
Case: 20 c

Vcore: 1,50v
3,3volt : 2,720 volt ??!?!
12volt: 11,498volt
-5volt: -5,077volt

Die 3,3volt is wel erg laag volgens mij is er eits wat ik er aan kan doen??? en is die lage spanning op 3,3volt ook de reden voor het uitvallen van me beeldscherm (en dus ook het tijdelijk uitvallen van me videokaart volgens mij, omdat de monitor de melding NO SIGNAL geeft)??

Specs:

300Watt voeding (standaard voeding die bij de Aopen HQ-08 kast zit)
P4 2,53Ghz
Geforce4 ti4600 (MSI)
256mb PC2700 (samsung)
SB L!ive + frontje
CD brander
DVD speler
40GB Seagate HD (5400rpm)
60GB maxtor HD (7200rpm)

Testen met een andere voeding gaat niet lukken omdat ik geen andere voeding voor handen heb.

Ik zag net dat ik het kleine vierkante voedingsstekkertje op het moederbord was vergeten aan te sluiten, maar dit maakt nix uit.

[ Voor 15% gewijzigd door mokumouse op 30-12-2002 16:23 ]

Blaat...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
hoe durf je zown systeempje met een 300watt te runnen, gooi er es ff heel snel een nieuwe voeding in!

Verwijderd

denk dat je een zwaardere voeding erin zal moeten gooien

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 18:13

William/Ax3

We are Starstuff

Kijk is in de bios waar je i/o voltage nu op staat.

Ik heb de neiging om te zeggen dat die op 2.8v staat ingesteld -> terug zetten naar 3.3.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
mja wat ik dan raar vind is het feit dat het systeem tot nu toe altijd goed hebt gelopen met deze voeding, ik hebt notabene vorige week nog een hele dag Quake3 lopen spelen op 1600x1200 aan, zonder enige problemen.

Voor de rest deed hij het de afgelopen 6 maanden altijd perfect

Blaat...

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
William/Ax3 schreef op 30 december 2002 @ 16:25:

Ik heb de neiging om te zeggen dat die op 2.8v staat ingesteld -> terug zetten naar 3.3.
Ik heb die optie niet kunnen vinden in me bios (award bios op een MSI 845e max2 mamaplank)

Blaat...

Verwijderd

William/Ax3 schreef op 30 December 2002 @ 16:25:

Die 2.7 volt is wel heeeeeeel toevallig inderdaad.... Is ook VEEL te laag om goed te functioneren trouwens, terwijl de rest toch wel in orde lijkt ze zijn... Weet niet hoe het zit bij deze voeding, maar veel voedingen gaan op de rand van overbelasting hun +12V lijn omhoog gooien (omdat de voeding via feedback corrigeert en daarmee de 3.3V lijn opschroeft, en daarmee ook de +12V). Zo gaan bij hogere belasting van mijn systeem mijn fans harder lopen :D (noname 300W voeding)

Verwijderd

Is geen probleem hoor, bij sommige voedingen loopt het 3.3V lijntje op een lagere spanning dan bedoeld. Bij mijn Enermax 353W bijvoorbeeld ook. Het is echt totaal geen probleem. Volgens mij is het dan ook niet de oorzaak voor het uitvallen van je beeldscherm.

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 16:43:
Is geen probleem hoor, bij sommige voedingen loopt het 3.3V lijntje op een lagere spanning dan bedoeld. Bij mijn Enermax 353W bijvoorbeeld ook. Het is echt totaal geen probleem. Volgens mij is het dan ook niet de oorzaak voor het uitvallen van je beeldscherm.
Mja maar wat voor mogelijkheden hou je dan nog over, de processor en videokaart worden allebij goed gekoeld (beide fans draaien zoals het hoort). Deze waren ook abosluut niet warm toen ik ging voelen, kon zonder problemen me hand er opleggen.

Ik denk toch echt dat het aan de spanning ligt. Ik zat net in de bios te kijken en zag de spanning van de 3.3volt lijn dalen van 2.7 naar 2.55!! volt waar na erook meteen sprake was van tearing en beeld wat uit ging.

Blaat...

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 18:13

William/Ax3

We are Starstuff

mokumouse schreef op 30 December 2002 @ 16:29:
[...]

Ik heb die optie niet kunnen vinden in me bios (award bios op een MSI 845e max2 mamaplank)
ook niet bij frequency/voltage control in de bios?

Zo nee kan je dat niet veranderen met dat proggie van msi? fuzzy logic ofzo?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
William/Ax3 schreef op 30 december 2002 @ 16:51:
[...]

ook niet bij frequency/voltage control in de bios?

Zo nee kan je dat niet veranderen met dat proggie van msi? fuzzy logic ofzo?
Zal ik ff proberen, in de bios in ieder geval niet, dat weet ik zeker. Kijken of dat nog wil lukken (zie post hierboven, zit nu op andere computer).

Update: Het ligt NIET aan de videokaart of monitor deze doen het probleemloos in/op/aan andere computers.

Update2: Met fuzzy logic kun je alleen de voltages van de CPU, AGP en het geheugen opvoeren, niet van de 'gewone' lijnen :/

Update3: Het systeem lijkt weer redlijk stabiel, geen problemen met tearing of vertekend beeld, zal nog maar ff niet gamen, en hopen dat ie de rest van de avond stabiel blijft. Anders toch een andere voeding ben ik bang.

[ Voor 40% gewijzigd door mokumouse op 30-12-2002 17:45 ]

Blaat...

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Dit draadje kan dicht :( me CPU of moederbord is overleden :'( hij nokte er helemaal mee en bij het opstarten gingen alleen de fans draaien. DE D-leds gaven 4x rood (iets met de CPU dus). Goede daad voor het nieuwe jaar, garantie claimen op CPU en/of mobo.

Blaat...

Verwijderd

uhm zou toch nog ff proberen voor een andere voeding erop te doen
ik heb ook ooit een systeem gehad dat aan gaf dat de cpu dood was en toen ik er een nieuwe voeding op deed was hij weer helemaal normaal

en dat de spanning steeds meer weg zakte komt bij mij over alsof je voeding een trage pijnlijke dood aan het sterven was

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 11:17:
uhm zou toch nog ff proberen voor een andere voeding erop te doen
ik heb ook ooit een systeem gehad dat aan gaf dat de cpu dood was en toen ik er een nieuwe voeding op deed was hij weer helemaal normaal

en dat de spanning steeds meer weg zakte komt bij mij over alsof je voeding een trage pijnlijke dood aan het sterven was
mja dat vermoeden heb ik nu ook weer. Heb gisteren uit voorzorg, me harde schijven en me videokaart eruit gehaald (alle data was er nog, HD's geen opdonder gehad). Computer bleef maar zeggen dat hij geen CPU kon vinden 4x rood D-led).

Vannochtend nog es proberen, voeding gaf geen kick, mja heel kort echt minder dan een seconde. Weer een uur of 2 laten staan, net geprobeerd en hij start "gewoon" op, tot dat ik de melding krijg dat er geen videokaart in zit (wat logisch is).

Dus morgen of over morgen ff proberen met andere voeding, als ie het doet is het duidelijk, brakke A-open voeding.

Dus modjes nog maar ff niet dicht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mokumouse op 31-12-2002 13:18 . Reden: Typo ]

Blaat...

Pagina: 1